اخبار

حوادث یکی از مهمترین علل مرگ و معلولیت های کودکان است.

حوادث یکی از مهمترین علل مرگ و معلولیت های کودکان است.
بررسی مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد که کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر حوادثی چون سوختگی ها، مسمومیت و سقوط اند،در حالیکه ایمنی کودکان بزرگتر از 5 سال بیشتر با حوادثی مانند تصادفات خیابانی به خطر می افتد.مطالعات معدودی به بررسی عوامل حوادث کودکان پرداخته اند،بررسی ها بیانگر آنند که شرایط پرخطر محیطی عامل مهمی برای رخدادن بسیاری از حوادث کودکان است

حوادث کودکان

حوادث یکی از مهمترین علل مرگ و معلولیت های کودکان است. 

بررسی مطالعات و پژوهش ها نشان می دهد که کودکان زیر 5 سال بیشتر در معرض خطر حوادثی چون سوختگی ها، مسمومیت و سقوط اند،در حالیکه ایمنی کودکان بزرگتر از 5 سال بیشتر با حوادثی مانند تصادفات خیابانی به خطر می افتد.مطالعات معدودی به بررسی عوامل حوادث کودکان پرداخته اند،بررسی ها بیانگر آنند که شرایط پرخطر محیطی عامل مهمی برای رخدادن بسیاری از حوادث کودکان است.سطح تحصیلات والدین نیز عاملی مرتبط در بروز حوادث کودکان بوده است. آموزش های ایمنی مربوط به کودکان، از طریق مدرسه، والدین، کتاب ها و برنامه های تلویزیونی ارایه می شوند..

کودکان ذاتاً کنجکاو هستند. در محیط خانه هم احتمال خطراتی نظیر شوک الکتریکی، سیم های برق،  تیغ، درهای شیشه ای، پنجره های باز، حمام، وان و استخر وجود دارد.

همانطور که کودک بزرگتر می شود. نوع مراقبت ها نیز فرق می کند. به عنوان مثال در مورد یک کودک نوپا باید مواظب پله ها و لبه های تیز بود ولی در کودکان بزرگتر باید در مورد دوچرخه و خیابان نگران بود و اقدامات حفاظتی را به مورد اجرا گذاشت.

راههای پیشگیری از حوادث کودکان

نگهداری داروها

داروها در منزل باید دور از دسترس کودکان نگهداری شوند؛ سعی کنید آنها را در مکانی که کودکان به آنها دسترسی ندارند نظیر جعبه داروی قفل دار نگهداری کنید؛ داروهای تجویز شده را بعد از بهبودی در منزل نگه ندارید؛ نگهداری داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته کار اشتباهی است؛ به خاطر داشته باشید داروهای دور ریختنی خود را در جایی بریزید که در دسترس کودکان نباشند.

 

ایمنی در آشپزخانه

سوختگی ها یکی از عمده ترین علل مرگ های حادثه ای در منزل هستند، بنابراین دوری از اجاق گاز را به کودکان بیاموزید؛ اگر چه محافظ های روی گاز احتمال دسترسی کودک به ظروف داغ را کاهش می دهند ولی دستگیره ماهیتابه را در امتداد یا پشت گاز قرار دهید؛ درضمن مواد شیمیایی خانگی و یا سموم را در محفظه قفل دار قرار دهید

ایمنی در باغ

باغ یکی از محلهای حادثه آفرین برای کودکان است.در باغ مواد زیادی وجود دارد که خوردن آنها خطر آفرین است،سموم باغبانی را دور از دسترس نگهدارید؛ همیشه کودهای شیمیایی را در یک قفسه قفل دار نگهداری کنید؛ به کودک هشدار دهید از خوردن برگ و یا دانه گیاهان خودداری کند

ایمنی در بازی

بسیاری از کودکان درهنگام بازی دچار حادثه میشوند،به کودکان خود بازی کردن صحیح را بیاموزید؛تنها زمانی اجازه استفاده از سرسره را بدهید که سرسره روی یک سطح صاف مانند چمن قرار داشته باشد؛ چرخ و فلک وسیله خطرناکی است.در این بازی احتمال قرار گرفتن دست و پا در زیر دستگاه وجود دارد؛تاب بازی برای کودکان بزرگتر مناسب است؛ استفاده همزمان دونفر از تاب خطرناک است.

 

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیاز به تجهیزات کامل دارد؛ دوچرخه باید از لحاظ ایمنی بررسی شود؛ باید کلاه ایمنی و لباس شبرنگ تهیه شود و دوچرخه را به چراغ مجهز نمود تا دوچرخه و دوچرخه سوار  برای سایرین قابل رؤیت باشند؛ دوچرخه سواری در خیابان و شب برای کودکان زیر ۱۴ سال تا ۱۵ سال خطرناک است؛همواره ساختمان مکانیکی دوچرخه کودک خودرا بررسی کنید.

 

ایمنی در اتومبیل

همواره برای کودکان زیر ۱۰ کیلوگرم از صندلی های مخصوص که در صندلی جلو و یا عقب نصب می شوند استفاده کنید؛ در صورتی که اتومبیل شما مجهز به کیسه هوا است، هرگز صندلی کودک را روی صندلی جلو نصب نکنید؛ جای مناسب برای کودکان بزرگتر روی صندلی عقب است و استفاده از کمربند ایمنی برای آنها الزامی است.

 

واحد سلامت خانواده مرکز بهداشت شهرستان سرپل ذهاب اسفند ماه97