اخبار

بسته خدمتی هفته سلامت روان

بسته خدمتی  هفته سلامت روان

 بسته خدمتی

 

هفته ملی سلامت مردان ایرانی گرامی باد

یکم تا هفتم اسفند

 

مقدمه:(علت طراحی این مناسبت )

درکشور ما،اولین پنجشنبه ی اسفند ماه هرسال بعنوان روز مـلی ســــلامت مـــردان  تعیین گردیده است.
از سال 1385 براساس پیشنهاد شبکه 4 سیما و سپس طرح موضوع در دفتر سلامت خانواده و پذیرش آن و با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال بعنوان روز سلامت مردان نامگذاری و مقرر گردید هر ساله در این روز با هدف حساس سازی جامعه آموزش و فرهنگ سازی درحد امکان مداخلات تشخیص و درمانی صورت گیرد. که با توجه به اهمیت سلامت مردان وبرای ایجاد فرصت کافی جهت انجام فعالیت ها، برنامه های مربوطه در هفته ای به همین نام
(هفته ی ملی سلامت مردان ایرانی)  از اول لغایت 7 اسفند برگزار می گرددو برای هریک از روزهای هفته ی سلامت مردان، یک عنوان ویک شعار خاص درنظر گرفته می شود.

اهمیت موضوع: 

سلامت مردان موضوعی است که موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه و توسعه کشور را در پی خواهد داشت، مردان نسبت به زنان در معرض عوامل خطر محیطی و شغلی بیشتری هستند و عادات غلطی مانند مصرف سیگار، الکل، اعتیادو استرس شغلی در آنها بیشتر است از سوی دیگر مردان کمتر به پزشک مراجعه نموده و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می اندازند.

توسعه سلامت مردان در ابعاد جسمی روانی فرهنگی اجتماعی و معنوی در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماریها مورد نظر می باشد و در سال جاری درهفته اول اسفند مداخلات ترویجی سلامت مردان از طریق آموزش، اطلاع رسانی و... برگزار میگردد.

 

 

 

 

 

 

اهداف بزرگداشت این مناسبت:

هدف کلی: ارتقاء و توسعه سلامت مردان  در ابعادجسمی روانی فرهنگی اجتماعی و معنوی در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماریها

اهداف اختصاصی:

1)حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامتی قبل از بیماری

2)گسترش فرهنگ همکاری درون بخشی و برون بخشی در دستگاههای مرتبط با مرکز بهداشت در مقوله سلامت مانند همکاری با انجمن های علمی وتخصصی ؛ بسیج جامعه پزشکی ؛ بسیج ادارات وکارخانجات و واحدهای درون بخشی مانند بهداشت خانواده،  مبارزه با بیمایها ، بهداشت محیط و حرفه ای ، تغذیه و آموزش بهداشت

3) پیشگیری سوانح و حوادث در مردان

4)افزایش دسترسی مردان به اطلاعات  از طریق رسانه های ارتباط جمعی

5)توجه به نیازها ی بهداشتی وآموزشی ودرمانی مردان

6)افزایش فعالیت جسمانی در مردان

7)افزایش سلامت روانی و مهارت های زندگی

8)بهبود سلامت باروری  در مردان

9)افزایش سلامت مردان جوان

10)افزایش خود مراقبتی و سلامت مردان

11) افزایش مشارکت مردان در تنظیم خانواده

12)  بهبود  تغذیه  مردان

 

شرح وضعیت موجود برنامه مرتبط با این مناسبت و شاخص های موجود:

جمعیت مردان کشور در سرشماری سال 1395 ، 40,498,442 نفر اعلام گردیده است که معادل نیمی از جمعیت ایران است.

جمعیت مردان استان مرکزی بر اساس سرشماری سال 1395 ، 725,751  نفر می باشد.

تغییر در هرم جمعیتی دنیا  و  تغییر در الگوی مصرف و زندگی با تغییر الگوی ابتلا به بیماریها  و مرگ و میر ناشی از آن همراه بوده است (گذر اپیدمیو لوژیک) به گونه ای که  در عصر حاضر بیماریهایی نظیر سرطانها ، سکته های قلبی و مغزی ، بیماریهای روانی ، دیابت مشکلات ناشی از چاقی  بیشترین بار بیماریها را در همه کشورها ازجمله کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط ایجاد نموده اند. بدیهی است که خطرات تهدید کننده سلامتی بی شمارند اما حتی در میان عمده ترین خطرات، تعداد معدودی از آنها مسئولیت بخش عظیمی از بار بیماری در جوامع را به عهده دارند.

 امید  به زندگی سالم Health Adjusted Life Expectancy(HALE) بهترین شاخص سلامت جامعه است که بطور خلاصه سطح کلی سلامت جامعه را در قالب یک عدد بیان میکند. این شاخص نه تنها میزان بقا و فراوانی مرگ بر حسب سن و جنس را در بردارد فراوانی و شدت توانایی و ناتوانی هایی که افراد در حیطه های سلامت را دارند نشان میدهد.

امید به زندگی در سال 1390 ،  1/72 سال برای مردان و 6/74  سال برای زنان بوده است.

 

نگاهی به بار بیماریها در جنس مذکر در تمام سنین بر حسب سالهای از دست رفته عمر رتبه بندی به شرح ذیل را نشان میدهد :(مطالعه ملی بار بیماریها و اسیب ها در ایران 1386)

1-حوادث عمدی و غیر عمدی

2- بیماریهای روانی و اختلالات رفتاری

3- بیماریهای قلبی و عروقی

4- بیماریها و اختلالات مربوط به دوره حول تولد

5-بیماریهای دستگاه تنفس

سرطان های شایع در مردان عبارتند از
سرطان پروستات:
سرطان پروستات شایع ترین سرطان در مردان و پس از سرطان ریه، دومین سرطان قاتل نامگذاری شده است. به گزارش انجمن سرطان آمریکا حدود یک هفتم مردان در طول زندگی خود به سرطان پروستات مبتلا می شوند. دلیل اصلی سرطان پروستات، رشد بدون کنترل سلول ها در غده پروستات است. سابقه خانوادگی و نژاد در احتمال ابتلا به این بیماری موثر است و کنترل وزن، رژیم غذایی سالم و اجتناب از سیگار در جلوگیری از آن نقش مهمی دارد.

سرطان ریه:
سرطان ریه دومین سرطان شایع در زنان و مردان است (البته به غیر از سرطان پوست). از هر 14 مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می شود. احتمال ابتلا به سرطان ریه در مردان سیگاری بیشتر است. دلیل اصلی سرطان ریه، رشد کنترل نشده سلول های غیر طبیعی در یک یا هر دو ریه است که به مرور منجر به شکل گیری تومور و اختلال در عملکرد ریه می شود. اجتناب از سیگار و دود آن مهمترین راهکار برای جلوگیری از سرطان ریه است.

سرطان روده بزرگ:
سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردان است و به طور متوسط از هر 21 مرد، یک نفر به آن مبتلا می شود. رشد و تکثیر سلول های سرطان روده تقریبا سریع است. غربالگری منظم سرطان، ورزش منظم، اجتناب از سیگار و الکل، مهمترین راهکارهای جلوگیری از سرطان روده هستند.

سرطان مثانه :
سرطان مثانه چهارمین سرطان شایع در میان مردان است. معمولا سرطان مثانه در افراد 55 سال به بالا دیده می شود و متوسط سن مبتلایان 73 سال است. بر اساس آمار، از هر 26 مرد یک نفر به سرطان مثانه مبتلا می شود. معمولا سرطان مثانه از بافت پوشش مثانه آغاز می شود و در نوع تهاجمی توسط سیستم لنف در سراسر بدن پخش می شود و به روده، کلیه، کبد و ریه حمله می کند

سرطان پوست ملانوم: 
ملانوم شایع ترین نوع سرطان پوست و مهمترین عامل مرگ ناشی از سرطان پوست است. گرچه متوسط سن مبتلایان به سرطان پوست 63 سال است، ولی در افراد کمتر از 33 سال نیز دیده می شود. اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مهمترین راهکار برای جلوگیری از سرطان پوست است.

با توجه به ماشینی شدن زندگی ها و کم تحرکی هر روز بیشتر اهمیت ورزش بر همگان مشخص می شود. ورزش کردن علاوه بر ایجاد نشاط، سرزندگی و بهداشت روان، تاثیرات شگرفی در تناسب اندام و سلامت جسمی انسان دارد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی بر روی:

۱ ورزش و هدف بهداشتی و تندرستی :

  • ·         تأمین سلامتی و بهداشت بدن و مقاومت در برابر بیماری ها
  • ·         تأمین شرایط و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • ·         بازسازی بدن به منظور رفع نقایص جسمی و افزایش کارایی

۲- ورزش و هدف پرورشی و اخلاقی :

  • ·                    پرورش روان و ایجاد زمینه برای استقلال شخصیت
  • ·                    رشد و پرورش رغبت و اندیشه های مثبت
  • ·                    خود داری از پذیرش افکار و عقاید مسموم و منفی، ارشاد و کمک به دیگران

 ۳- ورزش و هدف روانی و اجتماعی :

  • ·         تقویت روان و غلبه بر عادت های بد
  • ·         رفع عوارض مثل نگرانی، استرس، اضطراب، ترس و کناره گیری
  • ·         ایجاد حس رقابت سالم
  • ·         دست یابی به شادابی و نشاط

تاثیر ورزش و تحرک بدنی در پیشگیری از بیماریهای جسمی و روحی :

 ما همیشه آرزو داریم تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم .متاسفانه این ارزو گاهی بدلیل عدم رعایت بهداشت بر آورده نمی شود. دلایلی وجود دارد که می توان باور کرد که اگر از جسم و روان خود به خوبی مراقبت کنیم . می توان عمری طولانی داشت . زیست شناسان معتقدند که انسان و سایر حیوانات باید مدتی در حدود ۵ برابر سال هایی که رشد جسمانی آنها طول می کشد عمر کنند.

بیشتر ناتوانی های جسمی و فشارهای روحی باعث پیری زودرس و احیانا مرگ می شود رمز زندگی سالم و عمر طولانی را باید در عادات و رفتارهایی مثل ورزش – رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس جستجو کرد.

سلامت و شادابی افراد وابسته به حرکت و جنب و جوش است. بعد از فعالیت بدنی در مغز ماده ایی به نام مرفین ترشح می شود که باعث نشاط و شادابی خواهد شد.و این نشاط و شادابی باعث سلامت روح و جسم می شود.

پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است کم تحرکی ما در همه حال باعث بیماری و کسالت می شود وزش باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود کسانیکه در سنین کودکی و نوجوانی ورزش نمی کنند در میانسالی به این عارضه مبتلا می شوند.

ورزش باعث افزایش توان عضلات می شود.در ستون فقرات ضعف عضلات شکم باعث فشردگی مهره ها بر روی دیسک ها خواهد شد. ورزش باعث افزایش جریان خون در اندام ها می شود ودر نتیجه از سکته های قلبی جلوگیری می کند. شرکت در فعالیت های ورزشی احساس مسئولیت شجاعت را به فرد می دهد.

تاثیر ورزش و تحرک بدنی در سلامت روانی :

 از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از اینها  سلامت دیگری را به خطر می اندازد . امروزه متاسفانه به نظر می رسد نوع مردم به ویژه در شهر های بزرگ و صنعتی آنها را از نیاز های طبیعی خود دور کرده است و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماری های روانی آماده می کند شواهد زیادی نشان می دهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند.

در صورت بی توجه ای به امر پیشگیری و درمان بیماری های روانی این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن و پایدار می شوند و برای همیشه افراد را در زندگی اجتماعی دچار مشکل می کند.متخصصان و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که برای رفع اختلالات روانی در کنار دار و درمانی باید ورزش هم کرد. به این گونه به نظر می رسد شرکت منظم افراد در فعالیت های بدنی و ورزش ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روحی ، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می آورد.

ورزش عامل خودباوری  تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بی تفاوتی و افسردگی بیرون می آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می گردد.

تاثیر ورزش و فعالیت بدنی در گذراندن اوقات فراغت :

 بیشتر جامعه شناسان عقیده دارند که در سرایط زندگی ماشینی ورزش را می توان به عنوان وسیله ای مطلوب برای تأمین تجدید قوای جسمی و روحی و نشاط و شادابی افراد در نظر گرفت .در پایان دوره نوجوانی باید افراد را به تفریحات سالم و ورزش تشویق کرد.

تاثیر ورزش و تربیت بدنی در طول عمر :

همه ما آرزو داریمکه همواره تندرست بمانیم و عمری طولانی داشته باشیم و یکی از دانشمندان در قرن نوزدهم به نام هربرت اسپنسر گفته است . رمز اصلی طولانی شدن زندگی این است که کاری نکنیم کهاز طول عمرمان کم شود. این سخن به این معنی است که در زندگی امروزه عادات خوب و پسندیده و سالم را در خود پرورش دهیم و ا رفتار های غیر اخلاقی بپرهیزیم پس اگر در زندگی خود ورزش و بهداشت را بگنجانیم و دارای ایمان و تقوا باشیم طول عمرمان زیاد می شود

تاثیر ورزش و تأثیر آن در سلامت بدن :

ورزش خون بیشتری را به مغز می رساند وقتیکه اکسیژن خون بیشتر شود رفتار و اخلاق افراد نیز بهتر می شود. ورزش سطح نمک را در مغز پایین می آورد و باعث بهتر شدن کیفیت خواب می گردد.ورزش باعث ترشح ماده ای به نام مرفین می شود که باعث نشاط و شادابی افراد خواهد شد. در ضمن ورزش توان بدنی و تقویت عضلات را به همراه دارد ورزش باعث تناسب قد و وزن و کاهش چربی های مضر در بدن می شود.

از طرف دیگر با ورزش کردن بدن مقاومت تر می شود و از ورود میکروب به ان جلوگیری می شود و مواد زائد و مسموم حاصل از غذا ها از بدن دفع می گردد.

فروید در تحقیقات خود تأکید می کند که افراد در انواع ورزش ها با ابراز احساسات ناخود آگاه تلاش خود را برای تسلط بر موقعیت های ناخوشایند انجام می دهند ورزش انسان را قادر می سازد تا بر شرایط نامساعد تسلط یابد.

ورزش باعث می شود تا تمایلات فردی تحت تأثیر خواسته های گروهی قرار گیرد و افراد کم مهارت و ضعف حمایت شوند . و روابط خوب انسانی رشد می یابد و روحیه انصاف و عدالت و ادب و احترام به قوانین در افراد شکل می گیرد.

تمرینات سبک و کم فشار ورزشی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود این سیستم بدن را در مقابل بیماری های عفونی محافظت می کند تحقیقات نشان می دهد که ورزش مقاومت بدن را در مقابل بیماری های بدخیمی مثل سرطان را بالا می برد.

بدون شک جسم و روان از هم جدا نیستند که بخوانیم تک تک مورد بررسی قرار دهیم بلکه به هم وابسته اند و اگر برای هر قسمت مشکلی پیش آید روی قسمت دیگر هم تأثیر می گذارد.

ورزش عاملی است که می تواند جلوی بسیاری از بیماری های روحی و جسمی را بگیرد با تحرک و فعالیت بدنی جسمی سالم و روحی شاد خواهیم داشت و مشکلات روزمره نیز کمتر می تواند بر جسم و روان ما مستولی گردد.

اغلب مردان می‌دانند که برای سوزاندن کالری و رسیدن به وزن ایده‌آل خود به ورزش نیاز دارند. اگرچه، فواید ورزش بیشتر از این موارد ظاهری می‌باشد. متناسب بودن از لحاظ جسمانی به داشتن عمر طولانی‌تر، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها، بهبود کیفیت زندگی و همچنین بالا نگه داشتن سطح تستوسترون با بالا رفتن سن کمک می‌کند.

سطح بالای تستوسترون:

مطالعات نشان می‌دهند ورزش کردن مانع کاهش تستوسترون ناشی از افزایش سن در مردان می‌شود. در یک مطالعه، حتی فعالیت بدنی منجر به افزایش سطح این هورمون شد. این اتفاق برای مردانی که سابقه ورزش نیز نداشتند، صادق بود. با این حال، هنوز بی‌خطر بودن دریافت مکمل تستوسترون مورد بحث است.

بهبود کیفیت زندگی:

فعالیت بدنی منظم از طریق کاهش استرس، افسردگی، اضطراب و عصبانیت منجر به افزایش کیفیت زندگی می‌شود. بیشتر افراد پس از انجام فعالیت بدنی منظم حال عمومی بهتری دارند. مطالعات توصیه می‌کنند 30 دقیقه ورزش متوسط در روز سطح انرژی، توانایی خوابیدن و رضایت از خود را در مردان و زنان تقویت می‌کند.

کاهش خطر برخی از سرطان‌ها:

مردانی که در میانسالی از نظر جسمانی متناسب هستند، در سالمندی کمتر به سرطان مبتلا می‌شوند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا مردانی که در میانسالی از نظر جسمانی متناسب هستند، با افزایش سن کمتر درگیر سرطان ریه و روده می‌شوند.

 

کاهش خطر بیماری‌های قلبی  عروقی:

متاسفانه مردان در مقایسه با زنان بیشتر به حمله قلبی مبتلا می‌شوند و میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی در مردان بیشتر از زنان می‌باشد. خوشبختانه ورزش منظم گردش خون را تقویت کرده که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته را کم کند. ورزش متوسط نیز بسیاری از عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، اعم از کاهش سطح کلسترول خون، فشار خون و بهبود وضعیت قند خون.

کاهش خطر مرگ ناشی از دیابت و آپنه خواب (خفگی در خواب) :

آپنه خواب مشکلی است که طی آن به طور مکرر تنفس در طول خواب متوقف می‌شود و با افزایش خطر دیابت در ارتباط است. مردان مبتلا به آپنه خواب و دیابت، با ورزش متوسط خطر مرگ ناشی از هر دو بیماری را کاهش می‌دهند.

طول عمر بیشتر:

به دلیل بیشتری برای متناسب بودن نیاز دارید؟ بر اساس مطالعه‌ای متشکل از 14000 مرد، میزان متناسب بودن از لحاظ جسمانی می‌تواند طول عمر را حتی بهتر از نمایه توده بدنی (BMI) تخمین بزند. زمانیکه سلامتی جسمی یک مرد افزایش می‌یابد، خطر مرگ ناشی از هر بیماری 15 درصد و خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی 19 درصد کاهش می‌یابد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شرکای مورد نظر و شرح انتظارات از شرکای مذکور:

  • رابط سلامت ادارات واجرای برنامه های خومراقبتی جهت سلامت کارکنان
  • سازمان صدا و سیمای استان: با توجه به نقش موثر رسانه ها در خصوص اطلاع رسانی وسیع و آگاه سازی مردم، سازمان صدا و سیما میتواند با همکاری در تهیه و پخش برنامه های بهداشتی و میز گردهای علمی در زمینه بیماری های شایع مردان و راههای پیشگیری از ابتلا به آنان مردم رابه طریق موثر  راهنمایی کند.
  • سازمان آموزش و پرورش: با توجه به اینکه بخش عظیمی از جامعه مردان به صورت دانش آموز یا کادر آموزشی در آموزش و پرورش قرار دارند، این سازمان میتواند نقش مهمی در زمینه اطلاع رسانی و آگاهی دادن به  گروه هدف ایفا نماید واز همه مهمتر اینکه اهمیت رعایت نکات بهداشتی و توجه به مقوله سلامت را در گروه سنی مورد نظر نهادینه کند تا  گروه هدف دوران جوانی و میانسالی و سالمندی با کیفیت و پویایی داشته باشند.
  • بهداشتیاران کار کارخانجات و آموزشگاههای بهداشت و اتحادیه های اصناف که در صد عظیمی از شاغلین مرد را تحت پوشش دارند.
  • داوطلبین سلامت: با توجه به وجود حدود 1922 نفر داوطلب سلامت در سطح استان ،آموزش و توجیه آنان میتواند آگاهی  و حساسیت همسران مردان را در زمینه اهمیت سلامت شوهرانشان بالا ببرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیام های بهداشتی:

  • ورزش قند خون را کنترل می کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی -عروقی را کاهش میدهد
  • ورزش از چاقی که عامل چند نوع سرطان است جلوگیری میکند.
  • ورزش در کنار تغذیه بهترین شیوه درمان برای کاهش وزن است.
  • ورزش مناسب باید حداقل 30 دقیقه و 5 بار در هفته باشد.
  • هر روز 1440 دقیقه است،30 دقیقه آن را به فعالیت بدنی اختصاص دهیم
  • تغذیه سالم ؛داشتن تحرک کافی وانجام ورزش بطور مستمر باعث کاهش  ابتلا به بیماری میشود
  • بیماریهای قلبی وعروقی با چاقی ؛دیابت وفشار خون همراه است

 

نکات بهداشتی به هنگام ورزش

  • سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش نمایید . در صورتی که تمرینهای ورزشی در مکانهای سر پوشیده انجام می گیرد ، تهویه ی هوای داخلی این گونه اماکن امری ضروری است .

·         هنگام ورزش از لباس های مناسب همان رشته ی ورزشی استفاده نمایید . هرگز با لباس های معمولی و روزانه ی خود ورزش ننماید .

·         در خرید کفش ورزشی دقت بیشتری نشان دهید و سعی کنید اندازه ی کفش را مناسب انتخاب نماید تا پا در آن به راحتی قرار گیرد . کفش های بزرگتر یا کوچکتر از اندازه ی پا به هیچ عنوان توصیه نمی گردد .

·         سعی کنید در هنگام ورزش از جوراب های نایلونی کمتر استفاده کنید . استفاده از جورابهای نخی با الیاف طبیعی مناسب تر است .

·         در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن ها دقیقا به موانع و خطراتی که امکان دارد پیش بیاید توجه کنید و از برجستگی ها و فرو رفتگی های محیط بازی اطلاع داشته باشید .

·         هنگام استفاده از ابزار و وسایل ورزشی هوشیار باشید و چگونگی استفاده از آن را بدانید تا از ورزش خود لذت ببرید .

·         سعی کنید ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید . اگر در فصل گرما هستید ورزش ها و حرکات سبک را ملایم و با فاصله انجام دهید . و اگر در فصل سرما هستید حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید .

·         از نوشیدن آب زیاد یا آشامیدنی های بسیار سرد در خلال ورزش بپرهیزید .

·         در فصل تابستان جهت استفاده از استخر و شنا حتما قبل از داخل شدن دوش بگیرید تا بدن نسبت به آب سرد عادت نماید .

·         پس از فعالیت های ورزشی در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف منجمله بیماریهای کلیوی همواره وجود دارد .

·         پس از ورزش جهت نظافت بدن ، دوش با آب گرم را فراموش ننمایید . ضمنا از حوله مخصوص به خود استفاده نمایید .

·         سعی کنید پس از تمرین و بازی لباس های ورزشی خود را شسته و زیر نور آفتاب خشک کنید . زیرا لباسهای ورزشی آغشته به عرق بدن و محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماریزا است .

۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۲۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید