مقالات

ایام فرجه و راه میانبری برای موفقیت

  فایلهای مرتبط
مطالعه فرایندی است ذهنی با اصول و شرایط خاص خودش ، برای آنکه مطالعه ای موفق داشته باشید ، باید نحوه صحیح درس خواندن و روش های مطالعه را بدانید

مطالعه فرایندی است ذهنی با اصول و شرایط خاص خودش ، برای آنکه مطالعه ای موفق داشته باشید ، باید نحوه صحیح درس خواندن و روش های مطالعه را بدانید . روشهای مطالعه مواردی هستند که با دانستن و بکارگیری آنها ، می توان مطالعه ای  مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت . یکی از روش های استاندارد و معتبر جهانی روش مطالعه ای (پس جنا) یا PQRST است . نام این روش برگرفته از نخستین حرف نام هر یک از مراحل پنچگانه در مطالعه متون است .

1-پیشخوانی Preview به مرور کلی فصل معینی از کتاب بپردازید تا با موضوعات کلی مورد بحث آشنا شوید .

2-سوال کردن Question مراحل سوال کردن ، خواندن و به خود پس دادن ویژه هر بخش از هر فصلی است .

3-خواندن یا Reading در این مرحله مطالب هر بخش از فصل را برای آگاهی از معنی آن با دقت بخوانید .

4-به خود پس دادن Self-recitation پس از خواندن هر بخش ، سعی کنید مفاهیم اصلی را به خاطر آورید .

5-آزمون Test پس از خواندن مطالب فصل باید به آزمون و مرور مطالب بپردازید .

چند نکته مفید در مورد بهداشت مطالعه :

-جهت مطالعه صحیح حتما زمان خواب خود را تنظیم نموده و خواب کافی در 24 ساعت  داشته باشید ( حدود 8 ساعت ).

-پیش از مطالعه از صرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و چند ساعت بعد از صرف غذا مطالعه نمائید چون با مصرف غذاهای سنگین بیشترین جریان خون متوجه دستگاه گوارشی می شود تا به هضم و جذب غذا کمک کند ، لذا خون رسانی به مغز کاهش می یابد و از قدرت تمرکز و تفکر کاسته می شود .

-پیش از مطالعه از مصرف مواد محرک ، دارو ، نوشابه های گازدار و همچنین مصرف غذاهای آردی و قندی مثل نان بدلیل اینکه قدرت ادراک و تمرکز را کم می کنند خودداری نمائید .

-تصویر سازی در مطالعه نقش بسیار مهمی در موفقیت دارد و ما را در تقویت حافظه یاری می نماید چرا که زبان تصویر ، زبان جهانی انسانهاست و نیاز به ترجمه و توضیح ندارد چون ما بصورت تصاویر فکر می کنیم .

حداکثر زمانی که افراد می توانند فکر خود را بر روی موضوعی (بیشتر موضوعات درسی ) متمرکز کنند بیش از 40-30 دقیقه نمی تواند باشد ، بعد از این مدت باید دقایقی را به استراحت پرداخت و دوباره مطالعه را آغاز نمود

-شما می توانید جهت تمرکز بیشتر در زمان مطالعه همواره یک شاخه گل مریم کنار خود داشته باشید چرا که امروزه اثر عطر و بوی گل بر روی مرکز ذهنی ثابت گردیده است .

منابع : موفقیت تحصیلی : مولف بیژن علیپور ، مصطفی بیگ

تغذیه تحصیلی : مولف بیژن علیپور ، مصطفی بیگ

بروشور آموزشی :مرکز مشاوره تبریز 

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.