مقالات

اصول و عناصر اصلی خبر

ارزش‌های خبری
آیا هر خبری را می‌توانیم منتشر کنیم. مثلا آتش‌‌سوزی کوچکی در بزریل که به چند خانه خسارت وارد کرده، می‌تواند برای ما خبر محسوب شود؟ جواب آن خیر است چرا که این خبر دارای ارزش خبری آنچنانی برای ما نیست.
 
خبر باید دارای چند مشخصه باشد:
 
شهرت: اشخاص، مکان‌ها و نهادها مفاهیمی دارای شهرت هستند. شهرت دارای ارزش خبری است. به عنوان مثال وقتی می‌گویم رییس جمهور میان مردم سبزوار این پیام داد یعنی به دلیل شهرت و مسئولیتی که او دارد سخنرانیش نوعی خبر است که برای ما در این کشور دارای اهمیت است.
دربرگیری یا فراگیری: رویدادی که بر تعداد فراوانی از جامعه تاثیرگذار باشد و گذشته از منفی یا مثبت بودن دارای دربرگیری باشد. به عنوان مثال: وقوع ریزگرد در خوزستان، مردم این استان را با مشکل تنفسی روبرو کرده است.
استثنا، شگفتی و عجیب بودن: رویدادهایی که برای مخاطبان عجیب باشد دارای ارزش خبری است. مثال: مردی پای سگی را گاز گرفت. لقب پیرترین مرد جهان به مرد 140 ساله مالیزیایی تعلق گرفت.
بزرگی و فراوانی: خبری که اعداد و ارقام آن زیاد باشد جزو ارزش خبری آن رویداد محسوب می‌شود. مثلا: وقوع زلزله در کلمبیا منجر به مرگ 500 نفر شد.
مجاورت: مخاطبان بیشتر ترجیح می‌دهند اخباری را دنبال کنند که مربوط به شهر، استان و کشور خودشان باشد. جغرافیا، تاریخ و فرهنگ جزو این مجاورت‌هاست.
تازگی: اطلاع از تازه‌ترین خبرها جزو ارزش خبری یک رویداد محسوب می‌شود. در انتشار اخبار هر رسانه‌ای که تازه‌ترین خبر را منتشر کند، برنده است.
عناصر خبری
برای اینکه خبری که تهیه و منتشر می‌کنیم بدون کم و کاست باشد باید دارای عناصر زیر باشد.
 
چه کسی(که) WHO
چه چیزی(چه) WHAT
کجا؟ WHERE
چه وقت(کی؟) WHEN
چرا؟ WHY
چطور(چگونه) HOW
یک خبر باید حداقل 4 عنصر را داشته باشد.
 
مثال: ظهر روز گذشته تصادف رانندگی در خیابان بهشتی تهران منجر به کشته شدن 2 عابر پیاده شد.
مرگ 2 عابر پیاده بخاطر بی‌احتیاطی راننده
 
بنابر گزارش پلیس راننده 23 ساله‌ای که با سرعت در خیابان شهید بهشتی می‌راند پس از اینکه نتوانست سرعت خودروی خود را کنترل کند با دو عابر پیاده برخورد کرد و آنها را به کام مرگ فرستاد. گزارش پلیس نشان می‌دهد بی‌دقتی راننده و عدم مهار وسیله نقلیه علت اصلی این حادثه است.
 
در این خبر عناصر به این ترتیب است.
 
چه کسی؟ راننده
چه چیزی؟ مرگ دو عابر
کجا؟ خیابان شهید بهشتی
چه وقت؟ دیروز ظهر
چرا؟ به دلیل بی‌دقتی راننده و سرعت بالا
چگونه؟ تصادف
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.