مقالات

در صورت پاشیده شدن مایعات به لپ تاپ چه باید کرد؟

 ۱۳۸۸/۱۰/۱۶

آب، قهوه و سایر نوشیدنی‌ها در زمره بزرگترین دشمنان یک لپ تاپ هستند. پاشیدن ذره‌ای از این مایعات روی صفحه کلید می‌تواند باعث آسیب رساندن یا خرابی کامل دستگاه و یا از میان رفتن اطلاعات آن شود.بهترین راه جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه دور نگاه داشتن آن از مایعات است. در این میان خطر مایعات اسیدی بسیار بیشتر از آب است، چرا که این مایعات باعث از میان رفتن فلزهای برقرارکننده ارتباط در صفحه کلید می‌شوند، همچنین قهوه یا چای شیرین هم پس از خشک شدن ایجاد چسبندگی می‌کنند.

در اینجا چند نکته برای موارد اضطراری ذکر شده است:

1 -در صورتی که دستگاه به پریز وصل است، آن را از برق بکشید. از دست زدن به سیم مرطوبی که به جریان الکتریسیته بیشتر از 110ولت متصل است، خودداری کنید.

2 -در شرایطی که دستگاه با استفاده از باتری روشن شده و هنوز در حال کار کردن است، نمی‌توانید قطرات مایع را ببینید، اگر صدای غیر طبیعی از دستگاه می‌شنوید یا بوی سوختگی قطعات الکترونیکی را حس می‌کنید، لپ‌تاپ را به صورت طبیعی خاموش کنید.

3 -اگر ایراد واضحی در دستگاه مشاهده کردید آن را بلافاصله با فشار دادن دکمه یا بیرون آوردن باتری خاموش کنید.

4 - تمام وسایل بیرونی مانند موس، فایر وایر، سریال و دیگر ورودی‌ها را جدا کنید.

5 - تمام کارت‌هایی را که به اسلات دستگاه متصل هستند جدا کرده در صورت خیس بودن با دقت آنها را پاک کنید. اگر آب وارد اسلات‌های باریک شده، با استفاده از پنبه آن را خشک کنید و دقت کنید که تکه‌های پنبه درون اسلات بر جای نمانده باشد.

6 - هارددرایو و سی‌دی یا دی‌وی‌دی ‌درایوها را در صورتی که در محل plug -inها نصب شده باشند جدا و خشک کرده و کنار بگذارید.

7 - محل ماژول‌های حافظه را بازکرده و آنها را خشک کنید. جای ماژول‌ها را یاد داشت کرده و آنها را کنار بگذارید.

8 - صفحه نمایش را باز گذاشته و کامپیوتر را روی سطح محکمی بگذارید، به طوری که هوا در اطراف آن جریان داشته باشد. کامپیوتر و قطعات جدا شده از آن را به مدت حداقل 24ساعت کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند. به هیچ وجه از سشوار یا پنکه برای خشک شدن سریع دستگاه استفاده نکنید.

9 - قطعات را حداقل یک روز بعد از انجام مراحل 1 تا 8 روی لپ‌تاپ سوار نکنید. همچنین به خاطر داشته باشید که قبل از لمس هر ماژول یا مدار، خود را به زمین متصل کنید و برای روشن کردن دستگاه ابتدا از باتری و بعد از آداپتور استفاده کنید.

در صورتی که از عملکرد درست هر کدام از این قطعات مانند آداپتور، باتری و حتی هارددیسک مطمئن نیستید آن را تعویض کنید چرا که هزینه تعویض این قطعات به مراتب کمتر از هزینه تعویض مادربورد است.

گردآوری : آنیتا آزادی , کارشناس اتوماسیون

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.