مقالات

چگونه در یک نمایشگاه شرکت کنیم؟

 ۱۳۹۳/۰۱/۲۵

 

چگونه در یک نمایشگاه شرکت نمائیم؟ وچگونه از شرکت در یک نمایشگاه نهایت بهره را در فروش کالا ویا خدمات خود ببریم. از جمله مطالبی است که به همراه نکاتی در خصوص ویژگیهای یک نمایشگاه خوب در این مقاله به خوانندگان محترم ارائه خواهد شد.

 

تعدادی از شرکتهای تجاری وصنعتی،حضور در یک نمایشگاه را به منزله فعالیت بازاریابی یا حتی در مواردی تنها ابزار دستیابی به یک بازار تلقی می کنند.بدون شک موفقیت یک نمایشگاه به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد،در نظر برخی طراحی غرفه ها وفضای نمایشگاهی از عوامل مهم موفقیت یا شکست یک نمایشگاه در دستیابی به اهداف برپایی آن است.

نمایشگاه چیست؟

اصولا واژه نمایشگاه"FAIR" از کلمه لاتین"FERIA" یا "FERIAE" مشتق شده است،که به معنی جشن یا فستیوال می باشد.گروهی براین عقیده اند که نمایشگاه صرفا محل عرضه کالاهاست،حال آنکه برخی دیگر اعتقاد دارند که نمایشگاه محل برگزاری جشن یا فستیوال بوده که در خلال آن امکان عرضه کالاها یا خدمات فراهم میگردد.همانطور که شواهد گویای این مطلب است ،در دوران گذشته در طول هفته یا درایام خاصی از هرماه یا سال در مکان معینی افراد به منظور برپایی جشن دور هم جمع می شدند تا ضمن برپایی جشن وپایکوبی به برگزاری نمایشگاه وتجارت نیز پرداخته وکالاهای همراه خود را بفروش رسانیده یا معاوضه نمایند.

امروزه نمایشگاه از شکل ابتدایی خود خارج شده وصرفا محلی برای خرید وفروش کالا نیست، بلکه برخی از افراد در خلال برپایی نمایشگاه بدنبال اهداف خاصی از جمله یافتن شغل مناسب،کسب اطلاعات تخصصی مشاغل،آشنایی با صنعتگران وایجاد ارتباط با دیگر تولید کنندگان می باشند.بسیاری معتقدند که نمایشگاه محل تلاقی بازدید کنندگان وعرضه کنندگان کالا وخدمات ونقطه برخورد عرضه وتقاضاست.در یک نمایشگاه قادر خواهند بود نوآوریها،خلاقیت ها،ابتکارات وماشین آلات خود را عرضه داشته وقیمتهای کالاهای اساسی خود را بیان داشته ودر یک بازار رقابتی سالم بفروش برسانند،ولی چیزی که در شرکت در یک نمایشگاه حایز اهمیت فراوان می باشد،نقش ارتباطی آن می باشد.

در واقع نمایشگاه مناسبترین شرایط را برای انجام داد وستد یا برقراری ارتباط درآینده را مهیا نموده وهزینه جستجو بریا یافتن یک کالا ویا دسترسی به اطلاعات را کاهش می دهد و رقابت مهمترین عاملی است که شرکت کنندگان را به ارائه بهتر ومطلوبتر کالاها وخدمات وادار می سازد.

خصوصیات یک نمایشگاه چیست؟

مهمترین ویژگی یا خصیصه یک نمایشگاه متمرکز سازی فعالیت های اقتصادی (وگاها اختصاصی)را در یک محدوده خاص زمانی ومکانی به گونه ای که عرضه کنندگان ومصرف کنندگان کالاها وخدمات قادر خواهند بود حداکثر بهره را در این فرصت ببرند.

عوامل موثر در موفقیت یا شکست در یک نمایشگاه

بدون شک هر شرکتی که قصد حضور در یک نمایشگاه را دارد در وهله اول انتظار حضوری موفق در نمایشگاه وموفقیت نمایشگاه را در ذهن خود متصور می سازد،اما ممکن است بدلایلی این انتظار برآو.رده نشود، علل شکست یا عدم موفقیت یک نمایشگاه بطور اجمال می تواند ناشی از عوامل زیر باشد.

1)      عدم مشخص بودن اهداف برپایی نمایشگاه

2)      شرکت در نمایشگاه بدون برنامه بازاریابی انجام شود

3)      استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه به حد کافی نباشد

4)      کالاهای عرضه شده متناسب با بازار نباشد

5)       اطلاعات کافی از بازار در دسترس نباشد

6)      جانمایی غرفه ها مناسب نبوده واز طراحی مناسبی برخوردار نباشد

7)      اعتبار برگزاری نمایشگاه کافی نبوده وتبلیغات نیز بطور کافی انجام نپذیرفته باشد

8)      برنامه ریزی بریا حضور وبرگزاری پرشتاب باشد

9)      نتایج نمایشگاههای قبلی مورد توجه وپیگیری قرار نگیرد.

مسایلی که باید در برگزاری یک نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد

نتایج ضعیف برگزاری یک نمایشگاه اکثرا ناشی از تصمیمات نادرستی است که در بدو برنامه ریزی نمایشگاهی صورت پذیرفته است ویا اینکه افرادی که مسئولیت برگزاری یک نمایشگاه را عهده دار می شوند،غالبا در زمان تصمیم گیری هیچ گونه نقشی را ایفا ننموده اند.این افراد در صورتی که اطلاعی از نقش یک نمایشگاه داخلی در توسعه صادرات در اختیار نداشته باشند فاجعه ای بزرگ رقم خواهند زد. لذا بدین منظور لازم است قبل از اتخاذ تصمیم به برگزاری نمایشگاه به مسایل زیر توجه نماییم.

الف) آیا کالاهای انتخابی (برای عرضه در بازار محل برگزاری نمایشگاه) واجد اهمیت بوده و مطلوبیت بازدید یا خرید دارد یا خیر؟

ب) آیا کالاهای مورد عرضه دارای مطلوبیت صادراتی می باشند یا خیر؟

ج)آیا متناسب با تقاضا تولید نموده ایم یا خیر؟

د) مشکلات بازار و بازاریابی محیط نمایشگاه را بشناسیم

ر) آیا شرکت در یک نمایشگاه خاص بهترین وسیله برای دستیابی به بازار هدف می باشد؟

ز) آیا نمایشگاهی که می خواهیم شرکت نماییم بهترین نمایشگاه نوع خود می باشد؟

س) هزینه شرکت در نمایشگاه چقدر است؟

ش) آیا شرکت در نمایشگاه از نظر اقتصادی وبازاریابی مقرون به صرفه خواهد بود؟

ک) تا چه حد آمادگی داریم بعد از اتمام نمایشگاه کالاها یا خدمات سفارش داده شده(خریداری شده) را تولید وعرضه نماییم.

برنامه ریزی نمایشگاهی

 برنامه ریزی برای شرکت در یک نمایشگاه یا بریا تشکیل آن از نهایت اهمیت برخوردار بوده ونقش کلیدی در موفقیت آن محسوب می گردد.چنانچه هر فردی،اعم از شرکت کننده یا مسئولین برگزاری وظایف خود را بطور کامل وصحیح انجام ندهد،یک نمایشگاه نمی تواند موفق باشد.

برنامه ریزی برای تشکیل یا شرکت در یک نمایشگاه نیازمند طی مراحلی بشرح زیر می باشد.

1)      تعیین فعالیت هایی که دقیقا باید انجام گیرد،بصورت کتبی برای هر بخش نوشته شود.

2)      تعیین افرادی که عهده دار مسئولیت های گوناگون می باشند براساس توانایی ها وقابلیت های ایشان.

3)      برآورد زمان لازم برای انجام هر فعالیت بصورتی که آخرین فعالیت ،اولین حرکت پس از افتتاح نمایشگاه باشد.

4)      ایجاد هماهنگی در هر مرحله بین عوامل مختلف پروژه.

5)      تعیین وظایف بریا هر فرد،زمان شروع و اتمام وظیفه ای که برعهده وی می باشد.

6)      با توجه به موارد فوق لازم است موارد زیر مورد توجه مسئولین برگزاری نمایشگاه در هنگام برنامه ریزی واقع گردد.

ü       تدارک اساسی

ü       طراحی وساخت غرفه ها

ü       حمل کالا به نمایشگاه و اعاده کالا

ü       مشخص کردن شرکتهایی که تمایل به شرکت در نمایشگاه دارند.

ü       تعیین کادر شاغل در نمایشگاه

ü       تهیه مکانی مناسب جهت استفاده بازدیدکنندگان بعنوان پارکینگ

یک نمایشگاه ممکن است دارای مزایایی چون تمرکز(رو در رویی خریداران وفروشندگان در یک مکان وزمان با هدف توسعه صادرات)،عرضه کالا(نمایشگاه غالبا موثرترین روش عرضه کالا محسوب می گردد)، ارزشیابی واکنش خریدار(فروشنده قادر خواهد بود در کوتاهترین زمان ممکن،عکس العمل خریدار ار نسبت به کالای عرضه شده احساس نماید)،دسترسی به خریداران ناشناخته (از بزرگترین مزیت نمایشگاهای تجاری ملاقات حضوری صادر کنندگان وعرضه کنندگان کالاهاست)،بررسی کالای رقیب(در نمایشگاهها می توان شرکت کنندگانی را مشاهده نمود که کالاهای آنان رقیب یکدیگرند)،حمایت گروهی (شرکت در نمایشگاه در قالب اتحادیه مدیریت نمایشگاه یا اداره امور شرکتها)،برخورداری از کمکهای مالی(کمکهای مالی که اغلب توسط برخی از کشورها از جمله اتحادیه اروپا،سازمانهای بین المللی و... در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار می گیرد) از امتیازات نمایشگاه می باشد.

علی رغم موارد فوق یک نمایشگاه خالی از معایب زیر ممکن نباشد:

ü       برپایی نمایشگاه اقدامی پرهزینه است.

ü       در بازارهای هدف(متقاضی صنعت ویا کالای خاصی)نمایشگاه مناسبی دایر نمی شود.

ü       غرفه ها نسبتا کوچک بوده وبه سادگی به فراموشی سپرده می شوند.

ü    برپا کننده نمایشگاه برای برگزاری متحمل هزینه بسیاری گردیده ومنابع مالی زیادی در اختیار ندارد تا برای اجرای اولیه برنامه های بازاریابی هزینه نماید.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.