مقالات

بایدها و نباید های استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی

 ۱۳۹۳/۰۴/۰۶

هر زنی تمایل دارد تا صورتی زیبا و پوستی شفاف و خوب داشته ‏باشد. اغلب ما سریع آرایش می‏کنیم اما نکات مهم مراقبت از  را نادیده می‏گیریم. شما می‏توانید با پیروی از یک سری نکات ساده، به زیبایی دست پیدا‏کنید .

ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است.امروزه استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت کننده پوست تبدیل به بخشی از امور روزانه بانوان شده است. جالب است بدانید که بیش از 50% لوازم آرایشی نظیر کرم پودر،رژ لب..... موجود در بازار تقلبی هستند. علت اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی ارزانی آن ها است.

 

از جمله عوارض عمده استفاده از لوازم آرایشی:

حساسیت شایع ترین عارضه:

 احساس سوزن سوزن شدن شایع ترین شکایات مصرف کنندگان است.

عطر سردسته حساسیت زاهاست: عطرها و مواد خوشبو کننده شایع ترین علت ایجاد حسا سیت پوستی در مواد آرایشی است و می تواند باعث سرخی و جوش های زیر پوستی شود.عطر و ادکلن باعث حساس شدن پوست به نور آفتاب نیز می شود،توصیه می شود که عطر و ادکلن فقط به لباس و موهای صورت استفاده شود و مستقیماً برای پوست استفاده نشود.

 

 

کچلی برای همیشه:

ریزش مو در اثر رنگ های غیر مجاز تبدیل به پدیده ایی رایج شده است. در برخی موارد فرد استفاده کننده رنگ موی غیرمجاز به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش سوخته و سبب طاسی غیرقابل برگشت شده توصیه می شود قبل از استفاده از هر رنگ مویی حتماً تست پوستی انجام شود.

آکنه:

 استفاده از لوازم آرایش غیرمجاز با تحریک بیش از حد غدد چربی روی پوست همراه است. خصوصاً در افرادی که پوست حساسی دارند،این عوارض با شدت بیشتری نمایان شده و تا مدت زمان طولانی باقی می ماند.

آفلاتوکسین:

آفلاتوکسینB یکی از شایع ترین نوع موجود و یکی از قوی ترین سرطان زاها است که منجر به صدمات حاد کبدی می شود.آزمایشات انجام شده بر روی مواد آرایش غیرمجاز نشان دادکه میزان این ماده سمی در آن ها بسیار بالا تر از حد مجاز است. این ماده به راحتی از طریق پوست جذب می شود.

 

به نکات زیر جهت خرید  کالاهای خود توجه شود:

- دارا بودن برچسب فارسی شامل مشخصات شرکت سازنده و وارد کننده

- شماره سریال 12 رقمی

 - دارا بودن برچسب هالوگرام از جمله مشخصات لوازم آرایشی و بهداشتی

- فرآورده‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی را حتما از مراکز عرضه‌کننده مجاز، خریداری و به نصب برچسب اصالت کالا توجه کنند.

- افراد هرگز به مراکز و مکان‌هایی که لوازم آرایشی را با قیمت پایین یا به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند مراجع نکنند.

 

 قبل از اینکه نگران شوید، یادتان باشد تعدا کمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشکلات سلامتی شده اند چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می شوند که برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد. خرید مواد آرایشی ساده تر، که باعث می شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم

تغذیه صحیح وپوست:

 برای داشتن پوست سالم، همیشه در نتیجه کاربرد درست وسایل آرایشی و حفظ یک رژیم غذایی سالم با استفاده مرتب از سبزیجات، میوه‏های تازه، غلات، ماهی و غذاهایی که از لحاظ ویتامین A, B, C E و آنتی‏اکسیدان غنی هستند، سلامت می‌ماند. مصرف فراوان این ویتامین‏ها، به جوان‏شدن، ترمیم، تولید کلاژن، مرطوب شدن و سالم ماندن پوست کمک می‏کند. تا آنجا که امکانش هست از غذاهای طبیعی استفاده‏ کنید و از غذاهای آماده و به فرآوری شده خودداری کنید.

2.مراقبت‏های اساسی پوست: مراقبت اساسی‏ و منظم از پوست برای هر خانمی هنگام صبح و شب، الزاما از سه مرحله تشکیل شده ‏است؛ تمیز کردن پوست، مرطوب نگه‏داشتن پوست و استفاده از شیرپاک‏کن‏ها.حتی اگر وقت کافی ندارید، تمیز‏کردن و مرطوب نگه‏داشتن پوستتان خیلی مهم است.

 

 

3.رژیم مناسب: در رابطه با رژیم‏های غذایی مرکب و مرتبط با مراقبت پوست، کارهای زیادی می‏توانید انجام دهید، همچون لایه‌برداری پوست بیرونی برای از بین بردن سلول‌های کهنه و رویش سلول‌های تازه. این فرآیند می‏تواند با مالش صورت با دست یا به کاربردن حلال‏های الکلی ساخته شده از اسیدهای میوه‏ای انجام گیرد.

ماسک‏هایی که ویتامین و مواد کانی دارند، می‌توانند در از بین بردن چروک صورت، پوسته پوسته شدن پوست‏های خشک، التهابات پوستی و درمان پوست‏هایی که بی‏حال و فرسوده به نظر می‏آیند موثر‏ باشند. پوست شما نرم‏تر و صاف‏تر خواهد ‏شد و احساس خواهید ‏کرد جوان‌تر شده‏اید. سرم‏ها، مواد ترکیبی قوی‌ای هستند که در محصولات زیبایی از آنها استفاده می‏شود. مواد غلیظی درون این سرم‏ها قرار داده شده که می‏تواند به صورت فشرده، سریع‌تر و عمیق‌تر به پوست نفوذ کند. سرم‏ها می‏توانند برخی از مشکلات پوستی را مثل مشکلات کم‏آبی پوست و کدر و بی‌حال بودن آن برطرف کنند.

 

4.ضدآفتاب: گفتن درباره اهمیت کرم‏های ضدآفتاب نیازی به تکرار ندارد! علت اینکه کرم‏های ضدآفتاب مهم هستند، این است که اولین عامل پیری و آسیب پوست به «در معرض نور خورشید قرار گرفتن» مربوط می‏شود! حفاظت از پوست در مقابل نور خورشید، مهم‌ترین مراقبت از پوست است که به طور روزانه باید مورد توجه قرار‏گیرد. در معرض نور خورشید قرار گرفتن، موجب چروک صورت و ایجاد لکه‏های رنگی برجسته می‌شود که به واسطه آسیبی که به غشای میانی پوست وارد می‏شود، به وجود می‏آیند. آسیب‏های ناشی از نور خورشید حتی می‏تواند باعث سرطان‌های پوستی بشود..

 

 نکات دیگر برای مراقبت از پوست

- صبح که از خواب بیدار می شوید بعد از شستشوی پوست صورتتان بلافاصله از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و در طول روز نیز چندین بار آن را تجدید نمایید. استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در ساعاتی که در منزل هستید و بیرون نمی روید نیز ضروری است. برای تعیین نوع پوست خود و انتخاب ضد آفتاب مناسب از متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید.

- برای طراوت و شادابی پوست باید ورزش و فعالیت بدنی را به یک عادت روزانه تبدیل کنید. ورزش گردش خون را در پوست افزایش می دهد و موجب تغذیه بهتر سلول های پوستی و سلامت این بافت می شود.

- پاکیزگی و رطوبت اساس مراقبت از پوست هستند. بر اساس نوع پوست خود از کرم های مرطوب کننده مناسب در طول روز استفاده نمایید.

 

روش پخت غذا

پخت غذا نیز تاثیر جدی بر روند پیری پوست دارد. شیوه کلی پخت غذا استفاده از حرارت است و متخصصان معتقدند افزایش حرارت موجب تغییر محتوای مواد غذایی می‌شود. به عبارت دیگر حرارت، برخی ویتامین ها  و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذا را کاهش و رادیکال‌های آزاد را افزایش می‌دهد. در نتیجه آنتی‌اکسیدان کمتر و رادیکال آزاد بیشتری وارد بدن می شود که عامل اصلی پیری پوست است.  این نکته به معنی حذف فرآیند پخت غذا نیست. اما بهتر است مدت زمان پخت مواد غذایی را کاهش دهید و از سرخ کردن زیاد غذاها و پختن آن ها با مقادیر فراوان روغن و چربی پرهیز نمایید. بهترین روش پختن غذا با مواد غذایی کاملا تازه در مدت کم و مصرف سریع است.

 

 

خواب و استراحت

خواب و استراحت کافی در حفظ سلامتی عمومی بدن و همچنین سلامت و زیبایی پوست نقش مهمی ایفا می کند. میزان مناسب خواب سالم و مفید برای بزرگسالان حدود ۶ تا ۸  ساعت و برای کودکان بین ۸ تا ۱۰ ساعت می باشد. اگر خواب کافی نداشته باشید پوستتان دچار پیری زودرس شده و طراوت و زیبایی خود را به مرور زمان از دست می دهد.

به نکات زیر جهت خرید  کالاهای خود توجه شود:

- دارا بودن برچسب فارسی شامل مشخصات شرکت سازنده و وارد کننده

- شماره سریال 12 رقمی

 - دارا بودن برچسب هالوگرام از جمله مشخصات لوازم آرایشی و بهداشتی

- فرآورده‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی را حتما از مراکز عرضه‌کننده مجاز، خریداری و به نصب برچسب اصالت کالا توجه کنند.

- افراد هرگز به مراکز و مکان‌هایی که لوازم آرایشی را با قیمت پایین یا به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند مراجع نکنند.

 

 قبل از اینکه نگران شوید، یادتان باشد تعدا کمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشکلات سلامتی شده اند چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می شوند که برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد. خرید مواد آرایشی ساده تر، که باعث می شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم.

 

لیلا ویسی کارشناس غذاو دارو

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.