مقالات

((رابطه عفونت هلیکوباکترپیلوری وکم خونی درزنان باردار))

 ۱۳۹۳/۱۲/۱۹

((رابطه عفونت هلیکوباکترپیلوری وکم خونی درزنان باردار))

کم خونی زنان درسنین باروری به خصوص زنان باردار یکی از مشکلات شایع می باشد و دارای شیوع بسیار بالایی می باشد . عوارض جبران ناپذیر کم خونی در نتیجه بارداری بر هیچ کس پوشیده نیست . چنانچه کم خونی مسئول 10 تا 15 درصد از کل مرگهای مادری می باشد. از عوارض آن می شدید مادری در دوران بارداری عبارتند از:

زایمان قبل از موعد- خونریزی بعد از زایمان –پارگی پیش از موعد پرده ها –ایست قلبی – عروقی – پره اکلاپسی از عوارض جنینی  ناشی را کم خونی می توان زایمان قبل از موعد پذیرش بخش مراقبتهای ویژه مرگ نوزادی- مرده زایی – وزن کم هنگام تولید ببسترسی جنین را نام برد.

کم خونی اختلال کلینیکی است و به وسیله کاهش تجمع در هموگلوبین خون و باتوجه به سن جنینی وضعیت فیزیولوژیک و ارتفاع فرد از  سطح دریا مشخص می شود شایعترین نوع کم خونی در سراسر جهان کم خونی با کاهش هموگلوبین  فریتین پلاسما مشخص  می شود. 80% زنان در سنین باروری دارای ذخایر آهن زیر حداقل طبیعی و نیمی از آنها فاقد ذخایر آهن می باشند.

عوامل ایجاد کننده کم خونی عبارتند از کمبود مواداساسی برای سنتز هموگلوبین وآهن در ویتامین b12 و اسید فولیک  از دست دادن خون ، حاملگی های متعدد در زنان ابتلا به انگل همولیز به دلایل ناشناخته یا شناخته و اختلالات مغز استخوان و باعث از بین رفتن توانایی ایجاد گلبول  های قرمز می شود بیماریهای مزمن  نظیر نارسایی مزمن کلیه آرتریت روماتوئید و سل نیز از دیگر علل شناخته شده می باشد .

هلیکوباکتر پیلوری شایعترین عفونت باکتریایی مزمن انسانی بود که در تمام دنیادر هرسنی خود رانشان می دهد .در دهه 1990همراهی بین کم خونی فقر آهن و عفونت به هلیوباکترپیلوری دیده شد . عفونت هلیکوباکترپیلوری و عوارض کاملاً شناخته شده ناشی از این عفونت در کشورهای جهان سوم شیوع بالایی دارد با توجه به تحقیقات میانگین هموگلوبین و فریتین سه ماه سوم افراد مبتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری نسبت به افراد سالم کمتر بود به طوریکه میزان هموگلوبین  سه ماه سوم افراد مبتلا به عفونت  هلیکوباکترپیلوری نسبت به سه ماهه اول آن ها با وجود مصرف آهن مکمل افزایش محسوسی نداشت در این تحقیق  شیوع کم خونی  در بین سنین راهنمایی  دبیرستان و افراد خانه دار بیشتر دیده می شود . در این بررسی نشان داده شد که ابتلا به این عفونت هلیکوباکتر پیلوری می تواند بر روی ذخایر آهن در بدن فرد مبتلا اثرنامطلوب و کاهنده داشته باشد مصرف آهن و مکمل در زنان مبتلا به این عفونت  دارای تاثیر چندانی در تصحیح کم خونی نداشته چرا که این زنان بعد از مصرف آهن مکمل بیشتر  همچنان کم خونی باقی مانده اند.

با توجه  به این یافته ها پژوهشی  حاضر که بین ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری  و کم خونی  در زنان باردار رابطه وجود دارد گنجاندن آزمایش عفونت هلیکوباکتر پیلوری مشاوره های قبل از بارداری خصوصًاً اگر زنان باسابقه کم خونی وکم خونی های مقاوم به درمان معقولانه و اقتصادی به نظر می رسد .

 

 

                                                                        فاطمه بزرگی  - کارشناس مامایی                                                                                                                      

 

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.