مقالات

هنر و رسانه

 ۱۳۹۲/۰۹/۱۳


هنر و رسانه

حامد حیدری ذاکر


هنر و رسانه لازم و ملزوم یکدیگرند و نقش هنر در ارائه محتوای بهتر به خواننده ضروری می باشد .گرافیک مطبوعاتی در محدوده ای فعالیت می کند که موضوع فروش برایش بسیار مهم است. ما این ویژگی را در مورد بروشور و پوستر و طرحهای بسته بندی نمی ببینیم.

 بنابراین فروش، مسائل دیگر را دربر می گیرد که مقبولیت از آن جمله است. وقتی شما با یک پوستر برخورد می کنید، یا آن را می پسندید یا نه، تأثیر و تأثرات و میزان مقبولیت آن را به راحتی نمی توان تخمین زد. کالایی یا به فروش می رسد یا نه ولی

 اگر مجله ای به فروش نرسد، شماره های بعدی آن را نیز زیر سؤال می برد، خوانندگان خود را از دست می دهد و بنیان اقتصادی نا استواری بدست می آورد.

 بنابراین تداوم حضور اثر و عادت به آن و در انتظار ماندن، یعنی عامل زمان نیز از ویژگیهای دیگر گرافیک مطبوعاتی است. . پس می بینیم که گرافیک مطبوعاتی ویژگیهای قابل تأملی دارد. در آغاز کار می توان مطبوعات فنی و غیر فنی را از هم جدا کرد

خوانندگان مطبوعات فنی، افرادی جدی تر هستند. برای نمونه، مجله ساختمان مورداستفاده مهندسان ساختمان یا کسانی است که مستقیماً در جریان ساخت مسکن قراردارند. ایستادگی و استواری جزو خصلت این گونه مطبوعات است. طراح یک چنین

 مجله ای در تنظیم ستونهای صفحات خود که برعکس یک نشریه فکاهی نباید از فرمهای سخت محاسبه شده و دقیق استفاده کند. هم آهنگی تصویر و نوشته، زیبایی را بوجود می آورد.

گرافیک مطبوعاتی باید ماهوی و صوری باشد. پرداختن صرف به تصویر زیبا بیآنکه به محتوا و ارزش روان شناسانه آن توجه شود در قالب گرافیک مطبوعاتی قرار نمی گیرد. هارمونی بین فرم و کلام است که می تواند خواننده را مجذوب کند ونشریه مقبول او واقع شود.

در این وبلاگ سعی می شود که نسبت به مطالب مورد نظر و مورد بحث-تاثیریهرچند ناچیز در فکر و اندیشه مخاطب گذارد تا شاید راهی باشد روشن دراین مسیر تاریک .

 یکی از دلایل اصلی خلاء هنر گرافیک در مطبوعات ایران عدم استفاده از نیروی تخصصی در کار گرافیک و صفحه ارایی علمی به شیوه مدرن می باشد . در حقیقت گرافیست ها و طراحان مطبوعاتی کشور کمتر توانسته اند گرافیک مدرن و روز دنیا را با گرافیک و صفحه ارایی سنتی تطبیق دهند .

به نظر می رسد که کپی کردن از طرحهای دیگران کاری بس آسان و بی دردسر برای طراحان داخلی به شمار می رود که اینچنین طراحی مطبوعات داخلی را در هاله ای از ابهام فرو می برد .

امروزه وقتی به روزنامه ها و نشریه های معتبر بین المللی وارد می شویم می بینیم که انها تلاش  می کنند سطح گرافیک و صفحه ارایی خود را ارتقا ء دهند . این تلاش در جهت جذب مخاطبان بیشتر است . در واقع این چنین مواردی در گرافیک روزنامه ای ایران به ندرت دیده می شود چرا که نبود نیروی انسانی متخصص و پی نبردن به این نیاز مهم در سردبیران و دست اندرکاران روزنامه ها ونشریات  داخلی دیده نمی شود .در ضمن نداشتن انگیزه کافی برای طراحان و گرافیست های مطرح جامعه نیز یکی دیگر از عوامل خلاء موجود برای نداشتن ظرفی زیبا و جذاب برای مطالب و محتوای مطبوعات می باشد .

لذا استفاده از طراحان مطرح یکی از نیازهای جدی برای تیراژهای بالا و جذب مخاطب به صورت کاملا حرفه ای در مطبوعات ایران  به شمار می رود   .

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.