مقالات

خوشرویی در محل کار

کاربرد خوشرویی و شادبودن در محیط کار

ویدا ملکیان

 معاونت تحقیقات و فناوری

 

 

مقدمه :

اساسى ترین تأثیر شادابى، ایجاد آرامش و آسایش روحى براى افراد و پیشرفت و توسعه اجتماعى اقتصادى براى جامعه است. شادابى در محیط کار موجب از بین رفتن اضطراب و نگرانى مى شود و افراد با انگیزه بالا براى تأمین نیازهاى جسمى، روانى، عاطفى و معنوى خود فعالیت مى کنند، اما چیزى که در سال هاى اخیر بیشتر به چشم مى آید فراموش شدن هنر شاد زیستن در محیط کار است.متأسفانه این تصور غلط در میان افراد جامعه شکل گرفته است که شاد بودن از رفتارهاى جامعه پسند نیست در محیط کار سعى مى کنیم خود را فردى جدى و اخمو نشان دهیم.  در حالى که در روایات و احادیث آمده است که مؤمن باید گشاده رو باشد و با لبخند خود به دیگران آرامش ببخشد و افسردگى به خود راه ندهد.

دین اسلام به عنوان یک دین متعالى و آخرین و کاملترین آیین آسمانى خندیدن را امرى پسندیده مى داند تا  آنجا که پیامبر اکرم(ص) یکى از خوشروترین و خنده روترین افراد زمان خود بوده است.شادى یک احساس درونى است که بیشتر از علائم و نشانه هاى غیر کلامى و حالت چهره مشخص مى شود. احساس نشاط در محیط کار یکى از ضروریات کار است و نقش رؤسا و همکاران در ایجاد فضاى شاد براى محیط کار بسیار پر اهمیت است. نبود شادى در محیط کار موجب افسردگى و انزوا مى شود .

هیچ آیین و دینى در جهان به اندازه اسلام براى شادى و شادبودن ارزش قائل نیست و یکى از ویژگى هاى چهره نورانى رسول اعظم (ص) تبسم بوده است و ایشان شاد کردن یک انسان را باعث جلب رضاى خدا مى داند.

J   چگونه شاد باشیم

این توقع که کسى باید مرا شاد کند یا اتفاقى بیفتد تا من شاد شوم، توقع واقع بینانه اى نیست.هر شخصى باید براى قرارگرفتن در مسیر شادى برنامه ریزى کند. یکى از راه هاى شاد زیستن فعال بودن است.

برنامه ریزى براى فعالیت هاى خوشایند مانند ورزش، گردش، شرکت در جمع هاى دوستانه و پرداختن به امور اخلاقى و معنوى بر شادابی  افراد مى افزاید. همچنین اهداف و موفقیت ها، میزان شادى ما را تحت تأثیر قرار مى دهند.به عبارت دیگر حرکت در راستاى اهداف، رضایت فرد را به همراه دارد.

 - پژوهشهای گوناگون در زمینه اثرات خندیدن بر جسم و روح، بیانگر این واقعیت است که خندیدن سبب از بین رفتن بسیاری از فشارهای روحی و روانی شده و راندمان کاری را در افراد بالا می برد. پیش از این در کشور ژاپن به معجزه خنده پی برده و از آن برای آرامش روح و روان استفاده نموده اند.

زود فهمیدن، حافظه قوی داشتن و سازگاری اجتماعی مطلوب از تاثیرات روانی خنده میباشد، خنده با رساندن اکسیژن بیشتر به بدن،شادابی و سلامت جسمی را تامین می‌کند از این روتمرین خنده به فواصل زمانی در روز باعث می شود اکسیژن بیشتری به مغز برسد و با آزاد شدن هورمون های انرژی زا در بدن، فرد احساس آرامش بیشتری کند. پس سعی کنید همیشه دست کم پس از هر دو یا سه ساعت کار مداوم یک نفس عمیق کشیده گردن و شانه هایتان را به عقب خم کنید تا به اصطلاح خستگی از تنتان بیرون برود. خنده درمانی سیستم ایمنی بدن را افزایش داده باعث می شود کمتر دچار سرماخوردگی و عطسه شوید همین طور بروز عفونت های حلق و ریه را تا حد قابل   ملاحظه ای کاهش می دهد. خنده استقامت بدن را در ابتلا به  بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سردردهای عصبی و میگرن و نیز دردهای ناشی از آرتروز، دیسک کمر و ستون فقرات افزایش  می دهد. خنده درمانی درحقیقت نوعی تمرکز فکری محسوب می شود که افکار انسان را از دنیای فیزیکی جدا می کند. تمام کسانی که از این روش استفاده می کنند به خوبی می دانند که هنگام متمرکز ساختن ذهن، همه افکار بد و منفی از قبیل اندیشه های جرم برانگیز، ترس، عصبانیت، حسادت و خود خواهی را می توان از ذهن بیرون کرد و روحیه ای شاد و سرزنده را با تمرین گذشت و فداکاری، احترام به دیگران، دوست داشتن و محبت ورزیدن و از همه مهمتر "بخشش" در وجود خود زنده ساخت. از این رو افراد باید بیش از هر چیز زوایای شخصیتی خود را به خوبی بشناسند و جنبه های شوخ طبعی را در وجود خود شناسایی کنند اگر چه این خصیصه در همه اشخاص به یک اندازه موجود نیست.

 آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چند بار در روز از ته دل می خندید؟"فشار خون"، "نارسایی های قلبی"  "بی خوابی و افسردگی" حاصل فشارهای بیش از اندازه ای هستند که هر کدام از ما روزانه با آنها دست و پنجه نرم می کنیم، اضطراب و استرس محیط کار و فعالیت ممکن است به وضعیت بدتر مانند عدم کارکرد مطلوب  منجر شود. تاثیر خنده در کاهش بیماریهاخنده و شادی طول عمر آدم را زیاد می کنند، چون می توانند بدن را در مقابل بیماری ها و استرس ها مقاوم کنند. زندگی هر روزه ما پر است از گرفتاری و نگرانی و تنش، هر لحظه یک مشکل و نگرانی جدی پیدا  می شود تا شادی های واقعی زندگی ما تنگ تر شوند. این طوری می شود که بیشتر ما خود را مستحق شادی و لذت بردن از زندگی
نمی دانیم.
 

J   تاثیر خوشرویی در محیط کار

اگر شما فرد خوش اخلاق و خوش برخوردی باشید، حفظ روابط و دوستی ها در محیط کار آسانتر می شود. البته خوش اخلاقی به این معنا نیست که شما در را برای مردم بازکنید یا کیف و وسایل آنها را حمل کنید. نه ، خوش اخلاقی یعنی انسان بودن، مؤدب بودن، مهربان بودن، خونگرمی، یاری رسانی و گشاده رویی با ارباب رجوع . ما مطمئنیم شما آدم خوش اخلاقی هستید.

زمانی که با کسی درگیری و مشکل دارید یا به خاطر رفتار ناخوشایندش دوستش ندارید، به سختی می توانید خوش برخورد باشید. اما چنین رفتاری در چنین لحظاتی اهمیت می یابد و مهم این است که شما در چنین شرایطی نیز خوش اخلاق باشید.حتی گستاخ ترین و بی ادب ترین افراد در مقابل خوش خلقی خلع سلاح    می شوند. زمانی که لبخند می زنید و با مهربانی و خلوص نیت کار آنها را انجام می دهید، آنها نیز تسلیم می شوند و نوع رفتار خود را عوض می کنند.خوش بین باشید. نقاط مثبت و قوت افراد را جستجو کنید و آنها را بزرگ کنید به دنبال چیزهایی بگردید که دوست داشتنی و قابل احترام هستند .همیشه و با همه با خوشرویی برخورد کنید در این صورت آنها انتخابی ندارند جز این که رفتار شما را با مهربانی پاسخ دهند. با کارمندان میانی همانگونه رفتار کنید که با مدیران و کارمندان ارشد.در یک کلام با همه رفتاری مؤدبانه و محترمانه داشته باشید.

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.