مقالات

اضطراب امتحان

 ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
اضطراب عبارت است از یک احساس ناراحت کننده و مبهم ترس، وحشت یا خطر با منشاء ناشناخته که بر فرد مستولی می گردد. در مواقع هر موقعیتی که سلامت و بهداشت روانی موجود زنده را به خطربیاندازد حالت اضطراب به وجود می آورد. لازم به ذکر است که بین ترس واضطراب تفاوت آشکاری وجود دارد. ترس احساس خطری است که بر پایه یک واقعیت بیرونی استوار است مانند حمله یک سگ به انسان، ولی اضطراب احساس خطری است که ساخته وپرداخته ذهن خود ماست.
 

اضطراب بخشی از زندگی هر انسانی است ودر حد اعتدال پاسخی سازش یافته تلقی می شود. به گونه ای می توان گفت اضطراب است که ما را به تلاش وا می دارد وهمه ی کشف های علمی، هنری و ادبی براساس اضطراب صورت می گیرد. فقدان اضطراب ما را با مشکلات و خطرات قابل ملاحظه ای مواجه می کند، زیرا با وجود اضطراب است که برای معاینه ای کلی به پزشک مراجعه   می کنیم  و در یک جاده ی لغزنده با احتیاط رانندگی می کنیم و زندگی طولانی تر، سازنده ترو بارورتری خواهیم داشت. بنابراین اضطراب یکی از مولفه های ساختار شخصیت را تشکیل می دهد و از این زاویه است که پاره ای از اضطراب های دوران کودکی، نوجوانی وجوانی را می توان بهنجار دانست و تاثیر مثبت آنها را برفرآیند رشد و تحول پذیرفت، زیرا که این فرصت را برای افراد مهیا می کند تا مکانیزم های سازشی خود را برای مواجهه با منابع تنش زا و اضطراب انگیزگسترش دهند. به بیان دیگر اضطراب در پاره ای ازمواقع ، سازندگی وخلاقیت را در فرد ایجاد می کند وامکان تجسم و احاطه بر آنها را فراهم می سازد و یا اینکه وی  را برمی انگیزد تا به گونه ی جدی با مسئولیت مهمی مانند آماده شدن برای امتحان یا پذیرفتن وظیفه ی اجتماعی روبه رو شود.

علایم اضطراب

1) تندشدن تنفس وضربان قلب                          2) بالارفتن فشارخون                        3) خشک شدن دهان

4) تهوع و استفراغ                                            5) تکرار ادرار                                6) تعریق

7) خستگی                                                      8) تحریک پذیری                          9) مشکل در تمرکز         

10) انقباض عضلات ، سردرد، کمردرد

اضطراب امتحان

ساراسون و دیویدسون اضطراب امتحان را چنین تعریف می کنند: اضطراب امتحان نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خود کم انگاری وتردید درباره ی توانایی های خود، مشخص می شود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنش های جسمانی نامطلوب وافت عملکرد تحصیلی فرد منجر می شود. از نظر کالو نیز اضطراب امتحان عبارت است از نگرانی فرد در مورد عملکرد (انتظار شکست) استعداد و توانایی خویش به هنگام امتحان و موقعیت های ارزیابی.

می توان گفت هنگامی که دلشوره ونگرانی شدیدی در جلسه امتحان تجربه می شود، اضطراب امتحان ایجادمی گردد که علایم ونشانه های آن ، همانند علایم و نشانه های اضطراب است. طبق تحقیقات آشفتگی های معدوی، تغییراتی در میل به غذا،ضعف وسرگیجه، بهم خوردن ساعت های خواب و آرامش وترشح هورمون های آدرنالین و نورآدرنالین در افراد دارای اضطراب امتحان افزایش می یابد. اضطراب مفرطی که فرد در طی ایام امتحانات وبه ویژه در جلسه ی امتحان تجربه می کند موجب ضعف ایمنی بدن می شود و به همین جهت در دوره ی امتحانات، عفونت دستگاه تنفس در دانشجویان و دانش آموزان به میزان بیشتری مشاهده می شود.

اولین گام در مقابله با این اضطرات این است که بین دو نوع اضطراب تمایز قابل شویم. اگر اضطراب شما نتیجه مستقیم عدم آماده سازی باشد، باید آن را واکنش طبیعی و منطقی در نظر بگیرید، اما اگر کاملاً  آماده اید ولی با این حال هنوز وحشت زده و یا حساس هستید، واکنش شما منطقی نیست. در هر صورت آنچه اهمیت دارد، به دست آوردن دانش و اطلاعات در زمینه ی چیره شدن بر آثار این گونه اضطراب ها است. با آگاهی از نگرانی و ترس مربوط به امتحان یک گام به جلو در حل مشکل اضطراب برداشته اید. اگربدانید که منبع اضطراب شما چه چیزی بوده و از کجا وچه موقع و چرا به وجود آمده است، آنگاه بهتر می توانید نگرانی از امتحان را از خود رها کنید.

طبق تحقیقات نگرش های نامطلوب وباورهای غیر منطقی نسبت به فرآیند امتحان و جلسه امتحان عوامل از مؤثر در بروز اضطراب امتحان می باشند. طبق همین تحقیقات، دانشجویان دارای اضطراب امتحان هنگامی که با خودشان حرف می زنند تقریباً‌  همیشه منفی باف هستند و خود را شکست خورده ارزیابی می کنند. در مواقعی که فرد، جلسه امتحان را بسیار تهدید کننده فرض نموده وبر این تفکر تاکید می نماید که دیگرتوانایی ونیروی لازم را برای شرکت در امتحانات ندارد، آنگاه در یک دورمعیوب قرار می گیرد، زیرا که احتمال بروز شکست در وی افزایش یافته و در نتیجه انگیزش یادگیری روبه افول می گذارد. در این مواقع انگیزه ای برای مطالعه و تکمیل دروس وجود نداشته و در نهایت جلسه ی امتحان به تجربه ای ناخوشایند تبدیل می گردد که ایجاد اضطراب می کند. بنابراین باید نگرش شخص نسبت به امتحان و همچنین توانایی هایی که دارد، تغییر کند. بکارگیری      روش های زیر در این موارد می تواند مؤثر باشد:

·    به یادداشته باشید که یک امتحان فقط یک امتحان است . همان طور که برای دیگران می باشد.

· به یادداشته باشید که نشان دادن آن مقداری از تلاش وکوشش که می دانید در حد توان شماست عاقلانه ترین میزان کوشش است

·    از تفکر غیر منطقی و به کارگیری واژه هایی مانند «همه یا هیچ» اجتناب کنید.

·    برای بعد از امتحان خود جایزه ای در نظر بگیرید. مثل رفتن به منزل یک دوست دیدن یک فیلم 000

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.