مقالات

ویژگیهای افراد کامروا (1)

 ۱۳۸۷/۱۱/۲۱
کامروایان معتقدند که خورشید ، روزی دیگر نیز می درخشد
 

افراد کامروا نسبت به خود، نگرشی واقعی دارند. آنها حتی اگر به طور کلی بتوانند عزت نفس بالای خود را حفظ کنند، بازهم می دانند که:  

·  حتی اگر نهایت تلاش خود را به کار گیرند، ممکن است درمرحله ای از زندگیشان به ناچارشکست بخورند یا مرتکب اشتباهی شوند.

·  ضعف های بی شماری دارند. (احتمالاً از آنها می شنوید که از ضعف هایشان بی پرده و راحت صحبت می کنند).

·  بعضی موقع ها قدرتشان باعث شکست آنها می شود. (آنها گاهی وقت ها در باره این احتمال به شما هشدارمی دهند).

·  حتی ممکن است از اصول اخلاقی خودشان نیز سرپیچی کنند. (وقتی که مرتکب اشتباهی می شوند یا کار خطایی انجام می دهند، آشکارا اعتراف می کنند).

·  باید واکنش دیگران را در مورد خود بدانند تا به کمک آنها بتوانند تخمین بزنند که چه زمانی ممکن است مرتکب اشتباهی شوند. (ممکن است از شما بپرسند که «فکر می کنی کارم را به خوبی انجام داده ام؟ » یا «توانسته ام نسبت به گذشته، متفاوت عمل کنم؟»)

·  افراد زیادی هستند که خصوصیات مطلوبی دارند که آنها فاقد آن خصوصیات هستند. (پس گرفتار حسادت نمی شوند!)

·  چنانچه مرتب از کمک و حمایت دیگران بهره مند شوند، مطمئناً‌ به راحتی و شادکامی، از پس زندگی برمی آیند. (آنها هرگاه که احتیاج به کمک داشته باشند، از دیگران تقاضا می کنند و چنانچه به تنهایی از عهده انجام دادن کاری برنیایند، به ستیزه ادامه                نمی دهند).

·  هنگامی که به صورت گروهی کار می کنند، هر چند که سهم مهمی در آن داشته باشند، تنها قسمتی از اهمیت کار مورد نظر را از آن خود می شمارند. (قدردانی خود را از دیگران و وابستگی شان را به آنها، به صراحت و آشکارا ابراز می کنند).

مسئول

افراد کامروا حتی اگر خود را مسبب بعضی از شکست ها و مشکلات ندانند، در قبال خود و زندگیشان احساس مسئولیت می کنند. آنها بر این باورند که وظیفه دارند سعادت و رفاه و بهبودی خود را به دست آوردند و حفظ کنند.

بنابر این کامروایان از آن نوع اشخاصی هستند که :  

·        ناله واعتراض هایشان کوتاه مدت است . (آنها را می بینید که سریع دست به کار می شوند).

·  مراقب جسم خود هستند و اجازه نمی دهند که مشکلات، جسم آنها را ضعیف کند. (به بیماری های جزیی بسیاری که قابل                   پیش گیری اند مبتلا نمی شوند)0

·  دیگران را به خاطر حالت روحی بد خود، سرزنش نمی کنند، حتی اگر آنها موجب چنین وضعی شده باشند. (از زبانی استفاده می کنند که نشان می دهد روی شدت احساساتشان، تسلط کافی دارند).

·  روی خطاهایشان سرپوش نمی گذارند. (خطاهایشان را اگر به عالم و آدم نگویند، با اعتماد به نفس تایید می کنند!)

·  زمانی که از سوی عاملی اجتناب ناپذیر یا فشاری خارجی، مشکلاتی برایشان پیش می آید، منتظر نمی مانند که دیگران به حل آنها بپردازند. (درنتیجه اگر مثلاً آموزش چیزی سر موقع صورت نگیرد، احتمالاً آنها هستند که علتش را می پرسند و می خواهند که این کار هرچه سریع تر انجام شود).

 مبتکرکامروایان از آن نوع افرادی هستند که می توانید به آنها در یافتن راه های تازه برای مشکلات حل نشدنی اعتماد کنید، چرا که آنها:‌

·  به روش هاس خلاق حل کردن مشکلات علاقه مند هستند و تنها به روش های آزموده شده بسنده نمی کنند. (شما متوجه می شوید که آنها همیشه مایلند دیدگاه ها و عقیده های تازه را ، حتی اگر در ابتدا عجیب به نظر آیند، بررسی کنند. یعنی در عین حال که از گذشته تجلیل و ستایش می کنند، از خود علاقه بسیاری به زمان حال و‌ آینده نیز نشان می دهند).

·  به طور دائم در ذهن خود تصویرهای تازه ای ایجاد می کنند تا قوه تخیل شان را خلاق نگه دارند. (ممکن است اغلب، آنها را در حال خیال پردازی یا تلاش برای حل مشکلی ببینید، چنانکه ظاهراً در دنیای خود غرق شده اند).

·  اهل عمل و واقع گرا هستند. (هرگز از آنها نمی شنوید که بگویند انجام دادن کاری دون شأنشان است. حتی ممکن است که آنها در شغل خود یا در جامعه موقعیت های بالایی داشته باشند ولی در نظر شما افرادی بسیار خاکی بیایند).

·  دوست دارند بدانند که وسایل مختلف چگونه کار می کنند. (بعضی مواقع ممکن است با سوال هایشان شما را دیوانه کنند! حتی اگر نتوانند بفهمند که وسیله مورد نظر چگونه کار می کند، می گویند که ای کاش می فهمیدند).

·  به روش کار دیگران، مخصوصاً اگر متفاوت از خودشان باشد، علاقه نشان می دهند. (متوجه می شوید که روش های شما را بررسی          می کنند).

·  با تمرین کردن و به کار انداختن ذهنشان، آن را دائم فعال نگه می دارند. (از اینکه آنها در صف فرودگاه جدول حل می کنند یا به نوار آموزشی زبان گوش می کنند، نباید تعجب کنید).

·  آنها عاشق بحث و برانگیختن احساسات مخالف عقایدشان هستند. (اگر در صف فرودگاه هستید و دوست دارید که تعطیلات آرامی را پشت سر بگذارید، از کنار اینگونه افراد دور شوید و به صف دیگری بروید).

 همه فن حریف

کامروایان جنبه های متفاوتی در وجودشان دارند و زمانی که با «شکستی» مبارزه می کنند، جنبه ای را از خود بروز می دهند که هرگز پیش از آن دیده نشده بود. زیرا آنها اشخاصی هستند که :

·  تقریباً‌ برای هر چیزی که نیاز به تلاش دارد دست به کار می شوند. (اگر در جزیره ای بی آب و علف گرفتار آیید، احتمالاً می بینید که آنها برای خود کلبه ای از کاه ساخته اند و زبان بومی آنجا را به خوبی آموخته اند و برای غذا، ماهی درست می کنند . ممکن است از روی حسادت، آنها را «همه فن حریف» بنامید).

·  آنها از بررسی و امتحان رویدادهای جدیدلذت می برند. (می بینید که همیشه دوست دارند غذای جدیدی بچشند، موسیقی متفاوتی بشنوند، و نوع دیگری از تعطیلات را امتحان کنند).

·  مرتباُ سبک و نوع رفتارشان را با فرهنگ ها، موقعیت ها و افراد گوناگون وفق می دهند. (می بینید که مراقبند لباسی مناسب با لباس میزبان خود بپوشند و نوع رفتار و آداب او را در پیش بگیرند).

·  از زندگی یکنواخت بیزارند و چنانچه احساس کسالت و رکود کنند، در جست و جوی تغییر بر خواهند آمد. (بدین ترتیب، مجبورید که مدام نشانی و شغل های جدیدشان را در دفترچه تان یادداشت کنید).

·  آنها به آسانی و مشتاقانه با تغییرات کنار می آیند حتی اگر در ابتدا از خود مقاومت هایی نشان دهند. (چون همان طور که قبلاً گفتم،آنها هم انسانند!)‌

·  از اینکه بگویند در مورد چیزی تغییر عقیده داده اند احساس خوشحالی می کنند و هرگز تنها به دلیل اینکه کاری شروع شده یا دیگران گفته اند باید به روشی خاص صورت بگیرد، خود را به انجام دادن کاری مجبور نمی بینند. همچنین اگر دیگران نیز از آنها ناراحت یا آزرده باشند، چنین حقی را برای آنان هم قائل می شوند. (نیازی نیست به آنها بگویید که در مورد چیزی تصمیم خود را عوض کرده اید چون که ممکن است آنها هفته قبل این کار را در مورد شما انجام داده باشند!).

 لایق

افراد کامروا هنگام مشکلات آشفته نمی شوند. شخصیت آنها به خوبی شکل گرفته و هنگام اغتشاش که معمولاً به شکست افراد منجر          می شود، بسیار با کفایت عمل می کنند. زیرا که : ·  از خود آگاهی خوبی برخوردارند وتوانایی به کاربردن تمام قدرتشان را دارند وبه ضعف هایشان اجازه نمی دهند که آنها را در تنگنا قرار دهند. (آنها در مورد کارهایی که می توانند یا نمی توانند انجام دهند، صریح هستند و شما به ندرت از آنها ناامید می شوید).

·  قبل از اینکه دست به کاری بزنند آن را بررسی می کنند. (معمولاً می بینید که قبل از انجام کاری، وقت کشی می کنند تا در مورد انتخاب هایشان با دقت فکر کنند: مگر اینکه در موقعیتی اضطراری قراربگیرند).

·  هدف ها و آرمان های تحقق پذیری را انتخاب می کنند وعادت ندارند خودشان را با شکست مواجه کنند. (آنها قماربازان چیره دستی نیستند و چنانچه برنامه ای برای خود برگزینند، معمولاً کوتاه مدت وشیرین و موفقیت آمیز است).

·        در کارهایشان بسیار منظم اند. (حتی برای اتوکشی هم برنامه کاری دارند!)

·  به دقت مراقب پیشرفت خودشان هستند. (هنگامی که امکان دارد در برنامه مورد علاقه خود شکست بخورند، نیازی نیست به آنها تذکر دهید: زیرا قبل از اینکه در این مورد چیزی به آنها بگویید، خودشان از آن برنامه دست می کشند).

·  کاملاً مراقب نحوه استفاده خود از امکاناتی مانند پول، کالا وزمان هستند و دقت می کنند که از آنها به نحو مطلوب و موثری استفاده کنند. (در خرج کردن بودجه شان زیاده روی نمی کنند).

·  آنها به دلیل احساس ترس یا گناه، ازانجام دادن کاری «بدون تفکر و تعمق»‌ خودداری می کنند. (زمانی که تصمیم بگیرند، می توانند خونسرد و آرام باقی بمانند)

·  در مقابل کسانی که آنها را به اعمال بیش از حد شتابزده وادار می کنند، از خود مقاومت نشان می دهند. (اگر هنوز آماده انجام دادن کاری نباشند، با وجود اینکه مایل نیستند شما را ناامید کنند یا از کار طفره روند، به شما پاسخ منفی خواهند داد).

 مصمم

کامروایان افراد مصممی هستند و وقتی تصمیم بگیرند راهی برای پیشرفت بیابند،مطمئن باشید که این کار را می کنند . آنها به این دلیل   می توانند این کار را انجام دهند که :

·  از طبع بالایی برخوردارند  معتقدند که شایستگی پیشرفت را دارند (هرگز نمی شنوید که شکسته نفسی کنند).

·  می توانند در مورد آنچه که نیاز دارند با اعتماد به نفس و محکم گفتگو کنند. (می دانید که آنها قادرند به خوبی مجادله کنند).

·  آنها اصول اخلاقی بسیار برای خود دارند. (هرگز نسبت به اینکه چه کاری غلط یا درست است مردد نمی شوند).

·  هنگام ضرورت، دل و جرات مبارزه برای دستیابی به پیروزی را دارند. (مطمئناً‌ علاقه ای ندارید که دشمن آنها باشید).

·  به توانایی شان در پیدا کردن راه حل ایمان دارند. (اگر دیگران بگویند که آنها نمی توانند کاری را از پیش ببرند، مایوس نمی شوند).

·  آنها به توانایی خود برای پیشرفت، حتی زیر فشار، کاملاً‌ اطمینان دارند. (گاهی وقت ها احساس می کنید که انرژی پایان ناپذیری در وجود آنها نهفته است).

·  روی مسائل مهم متمرکز می شوند وخودشان را درگیر جزئیات بی اهمیت نمی کنند. (چنانچه برنامه کار جلسه ای به بی راهه کشیده شود، آنها به این موضوع اشاره می کنند).

·  قادرند دیوهای درونی وجودشان را که سعی دارند آنها را ناامید وتسلیم مشکلات کنند، نادیده بگیرند. وقتی که علامتی از ناامیدی در صورتشان، صدا یا رفتارشان مشاهده کردید، دیر یا زود متوجه می شوید که جسم یا ذهن وحواسشان ، لحظه ای معطوف به جایی دیگر است: آنگاه با رفتاری ملایم و مثبت به حال عادی برمی گردند و به «رویارویی» می

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.