مقالات

از شکست نهراسید

  فایلهای مرتبط
از شکست نهراسید
درون هر شکست یا مانع ، بذر پیروزی نهفته است ، آن را بیابید از آن مراقبت کنید تا نهال پیروزی سبز شده وشما بتوانید در سایه آن بیاسائید و از ثمرات آن بهره مند شوید. ترس از انجام کار هایی که چندان هم آسان به نظر نمی رسند ، ترس طبیعی بوده و یکی از واکنشهای روانی است که همه ما به نحوی در آغاز کار دچار آن می شویم

. باید اذعان داشت که منشا چنین ترسی نه ضعف و عدم لیاقت ، بلکه برخورد بالافاصله با اقدام جدید و شروع کار مورد نظر است. ما همیشه نگران آینده فعالیتی هستیم که آغاز کرده ایم و ترس ازشکست احتمالی و سرزنشهای بی شمار ، از هر طرف ، ذهنها را به خود مشغول می کند اما این نگرانیها بی اساس ، گذرا و فقط کمی باز دارنده اند.ما قادر هستیم حتی شکستها را نیز سر آغاز یک پیروزی به حساب آوریم همواره به یاد داشته باشد چیزی به نام شکست وجود ندارد . در مسیر هدفهای خود استوار و ثابت قدم باشید و از زمین خوردن نهراسید ، دوباره بلند شوید وشروع کنید ، زیرا هر رویدادی نتیجه درون هر شکست یا مانع ، بذر پیروزی نهفته است ، آن را بیابید از آن مراقبت کنید تا نهال پیروزی سبز شده وشما بتوانید در سایه آن بیاسائید و از ثمرات آن بهره مند شوید. ترس از انجام کار هایی که چندان هم آسان به نظر نمی رسند ، ترس طبیعی بوده و یکی از واکنشهای روانی است که همه ما به نحوی در آغاز کار دچار آن می شویم یک سری از فعالیتهاست . عوامل زیادی در تعیین نتایج کار و فعالیتهای ما دخالت دارند . در عین حال این نتایج با احساس درونی ما ترکیب می شوند . اگر ناخوشایند باشند آن را           (( شکست)) و اگر خوشایند باشد ((موفقیت )) می نامیم پس بهتر است که تلاش و تجربیات خود را با یک احساس خوب و نیرو بخش توام کرده و به موفقیت تبدیل کنیم . اگر انگیزه ای قوی و هدفی مشخص و واقعی داشته باشیم وهمه توانمان را در جهت آن بکار گیریم ، رفته رفته بر ترسهای درونی فائق می شویم . در این زمینه عشق و علاقه به هدف ، پادزهر ترس و اضطراب است و پیگیری کارها مغز را فعال کرده و امید به موفقیت را در شخص بارور خواهد ساخت.تجربه ثابت کرده است که اشتیاق و علاقه ، بیش از قابلیت      و استعداد در موفقیت نقش دارد. برنده کسی است که با تمام وجود کار کند و هیچ گونه نگرانی به دل راه ندهد. پس سعی کنید همیشه برنده باشید . در ضمن باید به یاد داشته باشید هر گز در شکست و ناکامی نباید شرایط محیطی را سرزنش کرد . ما غالبا در مواجه با شکست شرایط محیطی را مقصر اصلی می شناسیم و همواره تمامی گناهان را به عهده چیزی بیرون از خود می نهیم . ولی باید بدانیم که ما خود ضامن موفقیت و شکست خویش هستیم و نقش عوامل جانبی بسیار کمرنگ تر از آن است که به حساب آید.

چگونه ازشکست پیروزی بسازیم :

سعی می کنیم از هر مانعی که بر سر راهمان قرار می گیرد نکته ای بیاموزیم زیرا نا خواسته هنگامی که ضربه ای می بینیم ، غالبا چنان در آغاز دچار احساسات می شویم که نمی توانیم از آن تجربه ای بیندوزیم . بسیاری از بهترین ایده ها و اندیشه ها وقتی در عمل شکست می خورند و به نتیجه مطلوب نمی رسند و هیچ راه حل عملی و صریحی برای اجرای چنین اندیشه هایی نیز وجود ندارد ، تنها می توان از طریق سعی و خطا به نتیجه رسید و در واقع هیچ راه حل تصویب شده و کلی وجود ندارد . ولی ما شکستها را به پیروزی تبدیل می کنیم . یعنی درسی میگیریم و آن را بکار می بندیم

5 راه حلی که به شما کمک خواهد کرد از شکست پیروزی بسازید:

تفاوتی که بین موفقیت و شکست وجود دارد ، بستگی به برداشتی است که هر یک از افراد نسبت به موانع ، ناتوانیها ، دلسردیها و دیگر شرایط نومید کننده دارند . اگر به موانع دیدی مثبت داشته باشیم موانع در نظر شما کوچک و قابل حل جلوه نموده و موفق می شوید . ولی اگر به آنها با دیدی منفی بنگرید موانع در نظر شما بزرگ و غیر قابل حل در آمده و در نتیجه به شکست می انجامد

5 راهنمایی که به شما کمک می کند از شکست ، پیروزی بسازید به قرار زیر است :

1 - موانع را بشناسید تا بتوانید مسیر خود را بسوی پیروزی هموار کنید .( هنگامیکه مغلوب می شوید ، درسی بگیرید و به قصد پیروز شدن در مرتبه بعد به راه خود ادامه دهید)

2 - شهامت آن را داشته باشید که منتقد و سازنده خودتان باشید. ( عیوب و ضعفهای خود را پیدا کنید و سپس در پی اصلاح آنها بر آیید زیرا نادیده گرفتن عیوب خود ضرری جبران ناپذیر به شما وارد خواهد نمود پس انها را بیابید و در صدد رفع آنها کوشش  کنید )

3 - شانس خود را محکوم نکنید. ( به خاطر داشته باشید که چیزی به نام شانس وجود ندارد. بدانید با مقصر دانستن اقبال خود به هیچ یک از هدفهایتان نخواهد رسید . سعی کنید بجای اینکار هریک از موانع را مورد بررسی قرارداده و اشکالات را پیدا کنید.

4 - پشتکار را با آزمایش ترکیب کنید. ( دست از تلاش و آزمایش و خطا بر ندارید . به هدف خود وفادار بمانید ، ولی به خاطر درماندگی و بیچارگی سر خود را به دیوار نکوبید ، بلکه راههای جدید را امتحان کنید.

5 - به خاطر داشته باشید که هر وضعیتی مانند سکه دورو دارد . ( در واقع هر وضعیتی یک روی خوب و یک روی بد دارد. شما آن روی خوب را پیدا کنید ، جنبه های مثبت را ببینید و نومیدی را از خود دور کنید .

 

آزاده توانا  کارشناس  مشاوره

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.