مقالات

راهکارهای مقابله با استرس

با توجه به اینکه استرس بخش طبیعی از زندگی است و معمولاً به دنبال حوادث طبیعی زندگی می آید، پس در انجام هر کاری  ، مقداری استرس لازم است. هر چند مردم اغلب چنان به استرس عادت کرده اند که از وجود آن در خود بی خبرند ،  اما باید مراقب بود که استرس در زندگی از حد متعادل بالاتر نباشد چرا که  استرس بالا عملکرد فرد را دچار اختلال خواهد کرد. لذا لازم است راهکارهای مقابله با استرس را نیز آموخته تا در مواقع ضروری بکار گیریم .برای مقابله با استرس راههای مختلفی وجود دارد که به چند نمونه از آنها اشاره می شود: 1- سعی کنید شخصی مثبت ، سازنده و مفید باشید.
 

  1-در روابط اجتماعی خود با دیگران بیشتر به جنبه های مثبت اطرافیان توجه کنید، کمتر از دیگران انتقاد و عیب جویی کنید از چیزهایی که در وجود دیگران هست تعریف و تمجید کنید، رعایت این موارد سبب می شود شما بتوانید ارتباط اجتماعی مؤثرتری با اطرافیان برقرار کنید و نیز به یاد داشته باشید که صفات و ویژگی های برتر خود را تحسین کنید و برای آنها ارزش قائل شوید.

2-     محدودیت ها وضعف های خود را بشناسید و در حد آنها از خود انتظار داشته باشید. 
        از منابع استرس زا در زندگی در نظر گرفتن اهداف دست نیافتنی و غیر معقول برای خود است که متناسب با استعدادها و توانایی های فردی نباشد. در این صورت هر چقدر هم کارایی و عملکرد فرد بالا باشد نمی تواند به آن اهداف دست یابد. عدم دست یابی به اهداف مورد نظر باعث احساس شکست و عدم کفایت در فرد می شود. پس برای کاهش استرس ،سعی کنید اهداف خود را با توجه به محدویت ها و تواناییهایتان در نظر بگیرد و در راه رسیدن به آنها تلاش کنید. این نکته را فراموش نکنید که ما هرگز نمی توانیم کاملاً بی عیب و نقص باشیم.

 3-     هدف دار باشید.    
     حالت بی تفاوتی و سرگردانی در افراد باعث ایجاد فشار عصبی و روانی می شود. انسان موجودی فعال است و میل به فعالیت دارد. هرگونه فعالیتی هم برپایه هدف صورت می گیرد. افراد فعال و هدف دار برای رسیدن به اهدافشان تلاش می کنند. هدف دار بودن باعث سازماندهی و نظم بیشتر در زندگی فرد شده و وی را از هرگونه فشار عصبی زاید دور نگه می دارد.

 4-     به زندگی معنوی خود غنا ببخشید .
 داشتن یک اعتقاد مذهبی ، افق دید شما را وسیع تر خواهد کرد . باعث سعه صدر در شما می شود ودر شرایط استرس زا بسیار کمک کننده است

5-     سعی کنید واقعیت ها را بپذیرید. 
         رویدادهایی که در زندگی پیش می آید را بپذیرید و پس از پذیرش ؛ آنها را به شیوه درست تعبیر و تفسیر کنید. انکار و عدم پذیرش مسائل زندگی، فرد را از یافتن راه حل مناسب دور می کند . باپذیرش و تفسیر مناسب می توانید راهکارهای منطقی برای کار خود پیدا کنید. بهتر است به رویدادهای زندگی بصورت مثبت نگاه کرده و آنها را فرصتهایی برای رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرید.

 6-                 بی نظمی و عدم سازماندهی در کارها و برنامه ها نقطه ای برای شروع استرس در افراد است. 
        داشتن برنامه های زیاد و در نظر گرفتن طرح های متعدد و تلاش برای انجام آنها بصورت همزمان اغلب منجر به فراموشی ، سردرگمی و عدم دسترسی به نتیجه مورد نظر خواهد شد. سعی کنید در هر زمان فقط یک کار را انجام دهید و با اتمام آن ، کار بعدی را شروع کنید. برای برنامه ریزی بهتر می توانید از ابزارهای زیر استفاده کنید.

·        تنظیم وقت بصورت هفتگی 
       برنامه ریزیهای طولانی برای انبوهی از فعالیت ها، دسترسی به اهداف را مشکل تر می سازد. 
       سعی کنید اهدافتان به اجزاء کوچکتر تقسیم و برای دسترسی به آنها در زمانهای کوتاه (بصورت هفتگی) برنامه ریزی کنید.
·        تهیه فهرست کارهای مهم هر هفته 
       این فهرست را با توجه به اهمیت و اولویت کارهایتان تهیه کنید. آن را در معرض دیدخود قراردهید و پس از انجام هر کدام در مقابل آن علامت بزنید. در پایان هفته برنامه را مجدداً بررسی کنید و کارهای انجام نشده را در برنامه هفته بعد قرار دهید.

 7-            در زندگی بازی ، تفریح و سرگرمی داشته باشید. 
       همه افراد نیاز دارند که گاهی از فشار زندگی فرار کرده و به تفریح و سرگرمی بپردازند. صرف نظر از سطح توانایی و مهارتتان دریک بازی و یا سرگرمی سعی کنید موارد جذاب و لذت بخش را انتخاب کنید.سرگرمی ها احساس رضایت وعلاقه به زندگی را در شما تقویت کرده ودر کل سیستم عصبی فرد را آرام می سازد .

 8-      سعی کنید مرتب ورزش کنید. 
         انجام فعالیت های ساده ورزشی باعث ایجاد شادی و نشاط در شما خواهد شد و برای مدتی هر چند هم کوتاه ، شما را از عوامل استرس زا دور خواهد کرد. سعی کنیدبه جای انجام ورزش های سخت و طاقت فرسا فعالیت هایی را انتخاب کنید که برای شما نشاط آور است. پیاده روی یکی از بهترین ورزشهایی است که شمار را در رهایی از استرس کمک خواهد کرد .  

9-                 از موقعیت های استرس زا اجتناب کنید. 
         از راههای مقابله با استرس ، حذف منابع استرس زا و یا دوری از آنها است. اگر فکر می کنید انجام یک فعالیت خاص در شما ایجاد استرس خواهد کرد، در صورت امکان سعی کنید از انجام آن خودداری کنید.  و آن را با فعالیت های مفید دیگری که در شما ایجاد نشاط می کنند ، جایگزین کنید.

 10-            سعی کنید سازگاری خود را با مسائل و مشکلات زندگی بالا ببرید. 
        اگر نمی توانید منابع استرس را از بین ببرید، با تغییر عادتهای خود ، سازگاری خود را با وضعیت موجود افزایش دهید. برای تغییر عادتها لازم است طرز تفکر و نحوه نگرش خود را نسبت به مسائل تغییر دهید. گاهی اوقات ایجاد یک برداشت و فهم جدید از یک وضعیت خاص، از هراس و استرس ناشی از آن می کاهد.

        در نهایت، اگر احساس می کنید که استرس و اضطراب شما بیش از حد است و کنترل آنها خارج از توان خودتان است، سعی کنید از یک متخصص کمک بگیرید.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.