مقالات

شناخت مواد اعنیاد زا

شناخت مواد اعنیاد زا
کراک چیست؟
خطر کراک در چیست؟
یقیناً یکی از آشناترین جملات در رابطه با سوء مصرف مواد مخدر و محرک این است که شخص به محض استفاده از آن، دیگر نمی‌تواند مصرف این مواد را ترک کند. زمان بسیار کوتاه، شخص را به شدت به خود نیازمند و وابسته می‌کند.
 
یک عمر پشیمانی و افسردگی در مقابل 5 دقیقه لذت ظاهری!
تدخین کراک برای شخص حس نشاط ظاهری شدیدی به دنبال دارد که حدود 5 تا 7 دقیقه طول می‌کشد. اما پس از آن با افسردگی حاد، احساس بی‌ارزش بودن و ولع فراوان برای مصرف مجدد این ماده، ادامه می‌یابد. در یک دوره زمانی بسیار کوتاه، این ماده کنترل مصرف کننده را در دست می‌گیرد و این الگوی رفتاری به اعتیاد شدید می‌انجامد. در یک دوره مصرف فرد تا جایی که پول و یا کراک در اختیار دارد و یا تا زمانی که به اغما فرو رود، به مصرف کراک ادامه می‌دهد.
در میان افراد معتاد به هرگونه ماده اعتیادآور، تهیه «مواد» در بسیاری از مواقع از راههای نامشروع و خلاف انجام می‌گیرد و بسیاری از کسانی که به کراک اعتیاد دارند نیز برای برآمدن از عهده مخارج تهیه مداوم آن به روشهای خلافکارانه دست می‌زنند. اما نکته پراهمیت این است که دست زدن این افراد به اعمال خشونت بار و جنایتکارانه دلیل مهم دیگری هم دارد و آن بروز رفتارهای شرورانه و پرخاشگرانه ناشی از بروز بیماری پارانویا (بیماری سوء ظن) است که از عوارض مصرف کراک به شمار می‌آید و در واقع پرداختن این اشخاص به اعمال خشونت بار، لزوماً به دلیل نیاز به پول نیست.
 
اثرات روانی مصرف کراک چیست؟
 شخصی که کراک مصرف می‌کند به سرعت در حالات و شرایط مختلف روانی در حرکت است که با خوشی و رضایت فراوان و احساس برانگیختگی و هیجان همراه است، سپس با کم شدن اثر این ماده، دلتنگی و افسردگی و متعاقب آن زودرنجی، بی‌خوابی و سوء ظن بر شخص غلبه می‌کند. تا جایی که فرد به خودکشی اقدام می‌کند.
 
چگونه معتادین به کراک را تشخیص دهیم؟
 یک نشانه ابتدایی سوء مصرف کراک، جدایی ناگهانی جسمی/ روحی فرد از کانون خانواده و تغییر رفتار چشمگیر اوست. هرچند بسیاری از نشانه‌های زیر با مشکلاتی چون اختلالات احساسی یا گذراندن دوران سخت بلوغ مشابه است، اما هرگز نباید احتمال مصرف مواد محرک یا مخدر را از نظر دور داشت
-          تغییرات بارز در شخصیت و رفتار.
-          از دست دادن توجه و تمرکز.
-          کاهش وزن.
-          ناپدید شدن لوازم قیمتی خانه و نداشتن توضیح قانع کننده برای مقدار پول خرج شده.
-          رفت و آمد با افراد معتاد.
-          آشفتگی چشمگیر.
-          رفتار کینه‌توزانه با افراد خانواده و دوستان.
-          برنامه خواب نامنظم.
-          بی‌توجهی به آراستگی ظاهری.
-          پارانویا شدید (سوء ظن به همه).
-          بی‌قراری.
-          اضطراب.
 
راه حل چیست؟
مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی.
 
 
اکستاسی
تا چندین سال قبل مواد مخدر رایج در جامعه موادی مانند: حشیش، تریاک، شیره، هروئین و ... بوده اما هم اکنون مواد مخدر ساخت بشر به عنوان پدیده‌ای نو رایج گردیده‌اند. یک نوع از این مواد اکستاسی یا X می باشد.
اکستاسی یکی از مواد اعتیادآور رایج در میان بعضی جوانان امروزی است. براساس آمارهای تخمینی 8/2 میلیون جوان در سراسر دنیا حداقل یک بار در طول عمر خود از این ماده استفاده کرده‌اند و عده‌ای از آنها، مصرف این ماده را ادامه می‌دهند.
 
شکلها و نامهای اکستاسی: 
این ماده مخدر روان‌گردان، بسیار خطرناک بوده و به شکلهای مختلف تزریقی، قرص، ژل، برچسب و نوشیدنی موجود می‌باشد. اکستاسی معمولاً به شکل قرص‌های رنگی است که روی این قرص‌ها شکلهایی مانند: قلب، پروانه، ستاره، حروف لاتین و ... حک شده است و در بسته بندی‌های مختلفی از جمله بسته‌هایی به اشکال کارتونی، مثل میکی موس، پوکمان و ... ارائه می‌شوند.
این قرص‌ها در بین مصرف‌کنندگان با نام‌های مختلفی مثل قرص X، قرص عشق، قرص نشئه، بمب شادی، داروی هم‌آغوشی، سوپرمن، مرسدس، استار، جت و... شناخته می‌شوند.
 
میهمانی‌های ایکس (X پارتی):
اکستاسی یا «داروی طراح» در میهمانی‌هایی به نام میهمانی‌های X یا ریو (Rave) مصرف می‌شود. اکستاسی میل به خوردن و خوابیدن را مهار می‌کند و در نتیجه مصرف کنندگان می‌توانند بدون نیاز به خوردن و خوابیدن در میهمانی‌های چند روزه شرکت کنند. همه شرکت‌کنندگان این مجالس اکستاسی مصرف نمی‌کنند ولی همه آنها شاهد مصرف این مواد مخدر خواهند بود، بنابراین هر فردی که در میهمانی x شرکت می‌کند در معرض خطر استفاده از اکستاسی قرار می‌گیرد.
در این مجالس به علت هیجان بیش از حد و نداشتن کنترل رفتار، روابط جنسی بدون محافظت صورت می‌گیرد و در نتیجه ممکن است شخص به بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت (B و C) مبتلا گردد.
 
دلایل مصرف اکستاسی: 
هر فردی ممکن است به دلایل مختلفی داروهای به اصطلاح نشاط‌آور و یا قرص‌های اکستاسی را امتحان کند.
بسیاری از جوانان تحت تأثیر سخنان دوستان خود، در مورد ایجاد احساسات هیجان‌انگیز کاذب و از بین رفتن مهارهای اخلاقی، از این ماده استفاده می‌کنند.
مشکلات خارج از توان فرد، مشوقی نیرومند برای مصرف چنین موادی است. بعضی افراد برای رهایی از آلام ناشی از صدمات روحی یا مشکلات جسمی به این داروها پناه می‌آورند.
فرار از افسردگی، رسیدن به آرامش، داشتن لحظاتی شادتر و ایجاد تنوع در روند یکنواخت و مأیوس کننده زندگی از دیگر دلایل روی آوردن جوانان به این قبیل مواد است.
 
توجه کنید: 
علت مصرف این داروها هرچه باشد، راه حل موقتی برای فرار از مشکلات است و پس از محو آثار مصرف آنها، مشکلات و احساسات ناخواسته، به شکلی شدیدتر و سخت‌تر از حالت اولیه، درک می‌شوند و به مرور فرد به مقدار بیشتری از این داروها برای تحمل مشکلات جدید خود، نیاز خواهد داشت و میزان مصرف دارو افزایش می‌یابد.
یکی دیگر از علل افزایش مصرف این دارو تبلیغات غلط در مورد آن است. مبلغان و فروشندگان این دارو می‌گویند که: آثار مضر این دارو از آثار الکل و تنباکو بیشتر نیست، این قرص‌ها بی‌خطر بوده، فرد را آرام و با نشاط کرده و درک شخص را بالا می‌برد.
بایستی توجه شود که آنها برای فروش و توزیع این مواد، از این توجیه‌ها استفاده می‌کنند.
 
حالات فرد پس از مصرف اکستاسی: 
15 تا 20 دقیقه بعد از مصرف قرص‌های اکستاسی آثار سوء قرص‌ها مشاهده می‌شود.
اکستاسی یک داروی توهم‌زا بوده و بر مغز اثر گذاشته و باعث تأثیر بر تفکر، خلق و خو و حافظه می‌گردد. پس از مصرف شخص نمی‌تواند موقعیت صحیح خود را درک کند و دچار توهم می‌شود.
یک مصرف‌کننده اکستاسی می‌گفت: در یک میهمانی ایکس، مردی که به مقدار زیاد و به طور مداوم اکستاسی مصرف می‌کرد، خود را پرتقال می‌دانست و یکی از مصرف‌کنندگان فکر می‌کرد که مگس است و به دفعات سرش را به شیشه پنجره می‌کوبید.
مصرف‌کنندگان این قرص‌ها موقعیت خود رااز نظرفضا، مکان و زمان نمی‌توانند به درستی تشخیص دهند. طبق گزارشات و به عنوان نمونه: چندین مورد اشخاص مصرف‌کننده، از پنجره طبقات بالایی آپارتمان بی‌اختیار به بیرون آمده و سقوط کرده‌اند و یا جوانی که اکستاسی مصرف کرده بود در حالیکه ماشین با سرعت زیاد در اتوبان در حال حرکت بود در ماشین را بازکرده از ماشین بیرون آمده.
 
عوارض مصرف اکستاسی: 
-          مصرف این قرص‌ها باعث افسردگی، گیجی، اضطراب بیش از حد، سوء ظن و بدبینی، جنون گذرا و ... می شود.
-          اقدام به خودکشی و خودزنی پس از مصرف این قرص‌ها نیز گزارش شده است.
-     مصرف اکستاسی همچنین باعث تغییرات فشارخون، افزایش ضربان قلب، اتساع مردمک، لرز، تهوع و استفراغ، نارسایی کلیه‌ها و... می‌گردد.
-          مصرف این قرص‌ها در بعضی موارد سبب مسمومیت، تشنج، اغما و مرگ خواهد شد.
 
نکته قابل توجه این است که: پس از فقط یک بار مصرف اکستاسی آثار مخرب این قرص بر مغز تا 7 سال پس از این مصرف، در عکس‌های گرفته شده از مغز، مشاهده می‌شود.
 
کلام آخر: 
بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که با مصرف قرص‌های اکستاسی «شادتر می‌شوند» و بهتر فعالیت می‌کنند، این فقط یک باور غلط است، این مواد دیر یا زود جسم و روان را نابود می‌سازند.
فشارهای زندگی ممکن است انسان را تحت تأثیر قرار دهند اما راه‌حل‌هایی وجود دارند:
-          ورزش، رژیم غذایی مناسب، پیاده روی همراه با مشاهده طبیعت سبب احساس رضایت و آرامش می‌شود.
-          صحبت با یک فرد قابل اعتماد در مورد مشکلات می‌تواند کمک کننده باشد.
-          و از همه مهمتر راز و نیاز با خالق هستی و طلب کمک و راهنمایی از او باعث آرامش و تسلی دلها می‌گردد.
 
جوانان امیدهای آینده‌اند. والدین باید با فرزندان خود صحبت کنند و وقت بیشتری را به آنها اختصاص دهند.
 
بنابراین: 
-          به مشکلات جوانان گوش دهید، آرزوهایشان را بشنوید.
-          از تلاشهای آنها در جهت کارهای مثبت هرچند بدون نتیجه باشد تعریف کنید.
-          توانایی آنها را تمجید و روحیه‌شان را تقویت نمایید.
-          با آنها در مورد داروهای خطرناک و عوارض آنها صحبت کنید.
-          آنها را به نیایش و ذکر خدا تشویق نمایید.
و مطمئن باشید شما می‌توانی زندگی فرزند خود را نجات دهید.
 
متادون چیست؟
متادون به صورت صناعی ساخته می‌شود و به عنوان جانشینی برای درمان افراد وابسته به هروئین و سایر شبه افیون‌ها به کار می‌رود. طول مدت اثر آن بسیار طولانی تر از هروئین است به طوری که مدت اثر یک دوز واحد آن تقریباً 24 ساعت است در حالی که در مورد هروتین ممکن است فقط 2 ساعت باشد. در یک برنامه درمانی معمولاً متادون به صورت محلولی در آب میوه تجویز می‌گردد.
 
برنامه درمانی متادون به طور کلی دو نوع برنامه درمانی با متادون وجود دارد:
1-   درمان نگهدارنده یا طولانی مدت که ممکن است ماهها یا سالها به طول انجامد. هدف در این برنامه کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد و بهبود کیفیت زندگی است.
2-   برنامه سم‌زدایی در روش پرهیز مدار (کوتاه مدت) که تقریباً 14 – 5 روز طول می‌کشد. هدف از این برنامه کاهش رنج‌های ناشی از قطع مواد افیونی مانند هروئین است.
 
فواید درمان با متادون: 
بسیاری از مردم براین باورند که مصرف‌کنندگان مواد افیونی بهتر است که مصرف این مواد را به طور کلی قطع کنند. اگرچه این انتخاب برای بعضی از مصرف‌کنندگان این مواد مناسب به نظر می‌رسد، اما برای بعضی از آنها احتمال بازگشت زیاد است. البته، تحقیقات نشان داده‌اند که برنامه نگهدارنده با متادون می‌تواند جنبه‌های مختلف بهداشتی زندگی فرد معتاد به هروئین را به دلایل زیر ارتقاء بخشد:
1-      هروئین با مواد دیگر مخلوط می‌شود و ناخالصی آن زیاد است.
2-   متادون به صورت خوراکی تجویز می‌شود وخطرات ناشی از تزریق هروئین را ندارد. این امر موجب کاهش خطرات ناشی از استفادۀ مشترک از وسایل آلوده در تزریق می‌گردد و در نتیجه احتمال عفونت‌های منتقل شونده از راه خون همچون: هپاتیت B، هپاتیت C (که موجب مشکلات طولانی مدت برای کبد می‌شوند) و ایدز را کاهش می دهد.
3-      افرادی که تحت درمان نگهدارنده با متادون هستند معمولاً به شیوه زندگی متعادل و با ثباتی دست می‌یابند که شامل بهبود وضعیت تغذیه و خواب می‌شود.
4-      فرد کمتر تحت استرس قرار می‌گیرد به این علت که نگران چگونگی تامین هروئین برای استفاده مکرر در طول شبانه‌روز نیست.
5-      متادون به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند بنابراین روزانه یک بار مصرف می‌شود.
6-      میزان جرم جهت تامین هزینه خرید هروئین کاهش می‌یابد.
7-      موجب کاهش ارتباط معتادان با سیستم قاچاق و عرضه‌کنندگان مواد می‌شود.
8-      متادون نسبت به مواد غیرقانونی ارزان‌تر است.
9-      در بعضی شرایط می‌توان متادون را قطع نمود.
 
مصرف متادون همراه با سایر داروها:
مصرف داروهای دیگر همراه متادون، بخصوص اگر آنها هم مُضعف باشند (مانند الکل، افیونها از جمله هروئین یا بنزودیازپین‌ها مانند: دیازپام)، خطر مرگ را افزایش می‌دهد. مصرف مقادیر زیاد الکل در چند روز یا چند هفته می‌تواند طول زمان اثر متادون را کوتاه کند و موجب شود که شخص قبل از مصرف دوز بعدی علائم ترک (بازگیری) را تجربه نماید.
 
این نکته بسیار مهم است که فرد هنگام مراجعه به پزشک یا روانپزشک، مصرف متادون را گزارش دهد تا داروهایی که موجب تاثیر بر درمان نگهدارنده با متادون می‌شوند را تجویز ننمایند. 1- خودکشی – اختلالات عاطفی در مراجعان دریافت متادون شایع است. 2- صدمات و آسیب‌ها که شامل تصادف با وسایل نقلیه نیز می‌باشد.
 
حاملگی و شیردهی:
 زنان جامعه که وابسته به مواد افیونی هستند باید ترغیب شوند که هرچه سریعتر وارد برنامه نگهدارنده بامتادون شوند زیرا مصرف متادون موجب کاهش عوارض ناشی از مصرف سایر مواد افیونی، مانند هروئین می‌شود.
 
 
ماری جوآنا یا بنگ
مقدمه:
سوء مصرف ماری جوآنا و اعتیاد به آن، در دنیای امروز شیوع نسبتاً بالایی دارد وگاهی نخستین انتخاب برای کسانی است که وارد وادی مواد مخدر می‌شوند. بعضی از مردم و نوجوانان بر این باورند که ماری جوآنا یک محصول گیاهی وبی‌ضرر است در حالیکه بیش از چهارصد نوع ماده شیمیایی زیان‌آور در آن وجود دارد.
مصرف ماری جوآنا می‌تواند منجر به وابستگی به آن شود. وابستگی به ماری جوآنا با نشانه‌هایی چون وسوسه شدید، زودرنجی، سردرگمی، بی‌خوابی، اضطراب در فرد، خود را نشان می‌دهد. پژوهشها نیز نشان داده‌اند که در فردی که ماری جوآنا مصرف می‌کرده، محرومیت از ماری جوآنا منجر به پرخاشگری، تجارب ناخوشایند و در نهایت گرایش مجدد به سمت مواد مخدر می‌شود. براساس تحقیقات (موسسه بین‌المللی سوء مصرف مواد) اثرات ماری جوآنا بر مصرف‌کننده بستگی به میزان ماده موثره موجود در آن محصول دارد. ماده تاثیرگذاردر ماری جوآنا تتراهیدرو کانابینول است که در قسمتهای مختلف گیاه شاهدانه با مقادیر مختلف وجود دارد. برگ گیاه شاهدانه خشک شده و به صورت سیگار یا جایگزین توتون در سیگار مورد مصرف قرار می‌گیرد. حشیش و روغن آن از گیاه شاهدانه استخراج می‌شود و دارای درصد بیشتری ماده موثره اعتیادآور می‌باشد.
نوشیدن، خوردن و کشیدن و استفاده موضعی این مواد نیز از رفتارهای غیربهداشتی و آسیب‌زا محسوب می‌شود.
 
آثار نامطلوب مصرف ماری جوآنا در کوتاه مدت:
v      کاهش توانایی یادگیری و آسیب دیدن حافظه؛
v      کاهش تمرکز؛
v      پرخوابی و افزایش اشتها؛
v      پرخونی ملتحمه چشم‌ها؛
v      خشکی دهان؛
v      سرفه و گلو درد؛
v      افزایش احتمال حملات قلبی؛
v      شکاک شدن ودچار توهم شدن؛
v      از بین رفتن مهارها که ممکن است منجر به رفتار جنسی محافظت نشده و یا رانندگی پرخطر شود؛
v      اشکال در صحبت کردن و ارتباط با دیگران؛
v      اضطراب یا حملات فراگیر اضطراب؛
v      اختلال در تصمیم‌گیری؛
 
آثار نامطلوب مصرف ماری جوآنا در درازمدت:
v      افزایش خطر ابتلا به سرطان؛
v   تغییرات هورمونی در زنان و مردان و آثار سوء آن در باروری و افزایش خطر نازایی (کاهش تعداد سلولهای جنسی مردان و اختلال قاعدگی در زنان)؛
v      کاهش میل و لذت جنسی؛
v      وابستگی روانی شدید و وسوسه برای مصرف مجدد؛
v      گرایش و روی آوردن به سایر مواد مخدر؛
v      افزایش احتمال ابتلا به جنون د بعضی افراد مستعد؛
v      کاهش فعالیت ساختار ایمنی بدن و افزایش احتمال بروز بیماری‌ها؛
v      مشکلات تنفسی و ریه مشابه با مصرف سیگار و تنباکو اما شدیدتر؛
v      کاهش انگیزه برای دنبال کردن یک زندگی فعال؛
v      گریز از محیط کار و خانه؛
v      بی‌تفاوتی نسبت به مسایل حال و آینده؛
 
آیا مصرف ماری جوآنا اعتیاد آور است؟
زمانی که مصرف کننده ماری جوآنا شروع به مصرف بی‌ارادۀ آن می‌کند، گفته می‌شود که شخص به آن وابسته شده و از اعتیاد به ماری جوآنا رنج می‌برد. بعضی از افرادی که ماری جوآنا را زیاد مصرف می‌کنند نشانه‌هایی از وابستگی نشان داده‌اند چون زمانی که از آن محروم شوند، دچار وسوسه برای مصرف دوباره آن می‌شوند و بی‌قراری، بی‌حوصلگی، بی‌خوابی، لرزش، برافروختگی صورت، گوشه‌گیری و انزوا در آنها به وجود می‌آید. مطالعات طولانی مدت در دانش‌آموزان دبیرستانی و الگوی رفتاری آن که شامل استفاده از مواد مخدر است نشان می‌دهد، تعداد زیادی از جوانان که از سایر مواد مخدر استفاده می‌کنند برای اولین بار ماری جوآنا را امتحان کرده بودند و با وجود این شواهد نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از عوامل جسمی، روان‌شناختی و اجتماعی در گرایش به آن نقش دارد.
 
عوامل موثر در گرایش به مصرف مواد مخدر (ماری جوانا):
v      فشار همسالان و تعارف دوستانه جهت مصرف این مواد؛
v      گرایش فرد به گروه‌هایی با رفتارهای پرخطر و مصرف این مواد در جمع دوستان؛
v      بافت اجتماعی محل زندگی؛
v      پذیرش از دوستان و راهنمایی آنها در جهت دسترسی به این مواد و مکان‌های خرید و فروش و یا تولید آنها؛
v      توصیف دوستان و همسالان از این مواد؛
v      اعتماد به نفس ضعیف فرد؛
v      توانایی کم فرد برای مقاومت در برابر پیشنهادهای دوستان؛
v      سست بودن باورهای مذهبی و اخلاقی؛
v      خطر پذیری شخص؛
v      توانایی کم در حل مشکلات و اداره زندگی؛
 
ماری جوآنا یا بنگ:
یافته‌های اخیر پژوهشگران نشان داده است که مصرف طولانی مدت ماری جوآنا منجر به تغییراتی در مغز مثل کاهش فعالیت و آسیب سلول‌های عصبی در قسمتهایی از مغز که در پردازش اطلاعات حافظه و هیجان نقش دارند می‌شود که این تغییرات مشابه دگرگونی‌های ایجاد شده توسط سایر مواد مخدر است.
پس از مصرف، یک احساس سرخوشی و آرام شدن موقت در شخص ایجاد می‌شود. اشتهای وی افزایش می‌یابد. رنگها را روشن‌تر می‌بیند. موسیقی را دلنشین‌تر می‌شنود و در جمع دوستان خود احساس بهتری دارد. اما باید توجه داشت که این آثار، اغلب دوران کوتاهی دارند و مهم‌تر این که همواره با عوارض نامطلوبی همراه هستند که به آن پرداخته شد.
 
توصیه‌هایی برای نوجوانان:
v      رابطه مناسب و قوی با خانواده داشته باشند؛
v      جهت کسب موفقیت در کار، تحصیل و حرفه‌آموزی تلاش نمایند؛
v      ارتباط قوی با نهادهای اجتماعی، مذهبی، موسسات و سازمانهای غیردولتی برقرار نمایند؛
v      پیامدها و آثار سوء مصرف اینگونه مواد را در نظر داشته باشند؛
v      مهارت‌های اجتماعی لازم و مهارت‌های زندگی را بیاموزند.
v      در برابر پیشنهادهای آسیب‌زا و لذتهای زودگذر اعتماد به نفس کافی داشته باشند و مقاومت نمایند.
v      در فعالیت‌هایی که اوقات فراغت را پر می‌کنند مثل رقابتهای ورزشی و کوهنوردی و ... شرکت نمایند.
 
وظایف والدین چیست؟
v   والدین بایستی آگاهی خوبی در زمینۀ‌ مواد مخدر و آثار و عوارض مصرف آنها، عوامل موثر در گرایش به این مواد، راههای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و ... داشته باشند.
v      با نوجوانان به بحث و گفتگو بنشینند و آثار و عوارض مصرف اینگونه مواد را بررسی کنند.
v      الگوی رفتاری انحرافی نداشته باشند (خود مصرف کننده نباشند).
v      از برخوردهای تند و همراه با خشم نسبت به نوجوانان دوری کنند.
v      به طور غیرمستقیم ناظر و مراقب رفتارهای نوجوانان خود باشند.
دانستینهایی درباره پان
 مقدمه:
پان ماده‌ای غلیظ سرخ رنگ و دست ساز است که از برگ درخت مخصوصی تهیه می‌شود. این ماده ترکیبی از تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه جات معطر، ساخارین، مقدار زیادی فوفل و اسانسهای غیرمجاز می‌باشد. مشخص شده است که ترکیبات آرسنیک، کربنات منیزیم و سرب نیز در آن وجود دارد.
پان در قالب پودر، آدامس، باستیل در رنگ‌های مختلف با پوشش‌های آلومینومی کاغذهای مثلثی و یا مربع شکل با تصایر جذاب رنگی و با طعم و مزه‌های مختلف گیاهی از جمله نعناع عرضه می‌شود.
این ماده به عنوان خوشبو کننده دهان و با عنوان‌های مختلف مثل: راجا، تایتانیک، آدامسی 100 درصد، پان2، 4 پان پراک براق، نسوار، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، راجاعربی، پان بیتی، ناس افغانی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، ناس کابلی، پان چاپی، نسوار پاکستانی، سرحال کننده و سیگار چرس بخصوص در مناطق شرقی کشور ما عرضه می‌شود.
 
عوارض پان:
عوارض آن در دو بعد جسمی و روانی گسترده شده است نیکوتین موجود در آن از طریق مخاط دهان جذب و باعث بدرنگ شدن دندان‌ها شده و به مغز آسیب می‌رساند و باعث سرطان دهان و حنجره می‌شود. به طوری که کشور هندوستان مقام دوم سرطان دهان را در دنیا به علت مصرف این ماده به خود اختصاص داده است و همچنین باعث سرطان لثه می‌شود. و یا حداقل به علت تضعیف قدرت دفاعی سلول‌های بدن در مقابل باکتری‌ها باعث ایجاد بیماری‌های لثه می‌گردد. ساخارین موجود در آن عامل بیماریهای کلیه و سرطان روده بزرگ می‌باشد و عوارض گوارشی متنوعی برای فرد تولید می‌کند. باعث ایجاد عارضه در دستگاه تنفسی، قلب و عروق می‌شود و از آنجایی که با مصرف این ماده ترشح بزاق بیشتر می‌شود و فرد مجبور است دائماً آب دهانش را بیرون بریزد می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های عفونی مثل سل، هپاتیت گردد.
فرد در اثر مصرف ممکن است تعادل رفتاری و حرکتی خود را از دست بدهد. باعث احساس سبکی و سرگیجی و ضعف می‌شود. با توجه به این که در کودکان سنین مدرسه مصرف آن زیاد است (با عنوان خوشبو کننده‌ی دهان) با ایجاد سرگیجه و نشئگی باعث افت تحصیلی در آنها می‌گردد و در بزرگسالان نیز تاثیر عقیم‌کنندگی در مردان دارد به نحوی که دولت هند این ماده را به صورت رایگان به برخی از مشاغل اختصاص می‌دهد تا به این وسیله از ازدیاد جمعیت جلوگیری کند. گذشته از موارد فوق، مهم‌ترین عارضه این ماده ایجاد وابستگی و اعتیاد به آن و تمایل فرد به استفاده از موادمخدر قوی‌تر می‌باشد. باور غلط مبنی بر این که پان باعث استحکام دندانها و لثه همچنین افزایش قدرت بدنی و بهبود بیماریهای ریوی و گوارشی می‌گردد و از طرفی به علت ایجاد احساس سرخوشی و لذت در مصرف کننده و عدم باور آن به عنوان یک ماده مخدر موجب استفاده روزافزون از آن شده است.
 
عوامل اساسی گرایش به اعتیاد:
-          سستی در اعتقادات مذهبی و دینی.         
-          عدم برخورداری از کانون گرم خانواده.
-          عدم اعتماد و اطمینان بین خانواده و دوستان.
-          طرد شدن از سوی خانواده و اجتماع.
-          استعمال سیگار و مشروبات الکی به دفعات.
 
آیا می‌دانید:
-          دام اعتیاد از سیگار آغاز می‌شود.
-          هیچ معتادی ابتدا فکر نمی‌کرد روزی به دام اعتیاد گرفتار شود.
-          استعمال دخانیات سالانه موجوب مرگ 60000 نفر در کشور شده است.
-          90 درصد سموم سیگار با بازدم مصرف کننده در فضا پراکنده می‌شود که اطرافیان فرد از این سموم بی‌تاثیر نخواهند بود.
-     اعتیاد به مواد مخدر چنان آرام و بی‌صدا بر جسم و روان مصرف کننده حاکم می‌شود و از او قربانی می‌سازد که هیچ معتادی، آغاز اعتیاد خود را به یاد ندارد.
 
بدانید:
اعتیاد به مواد مخدر = خمودگی
ورزش = نشاط و شادابی
 
به خاطر داشته باشید:
همواره اولین سیگار در انزوای کامل روشن می‌شود.
 
سیگار زمینه ساز اعتیاد:
سیگار محصول برگ‌های گیاهی است به نام توتون که از زمان بسیار قدیم شناخته شده است. توتون دارای ترکیبات شیمیایی متعددی از جمله نیکوتین است.
 
عمده‌ترین مواد سمی موجود در سیگار عبارتند از:
نیکوتین: ضربان قلب را افزایش می‌دهد. باعث افزایش فشارخون می‌شود.
منوکسید کربن: باعث کاهش اکسیژن خون می‌شود.
دوده: در ریه‌ها انباشته شده و شامل مواد سرطانی می‌باشد.
سموم مهم دیگر شامل: آمونیوم، کادمیوم، بنزوپیرون می‌باشد.
 
عوارض جسمانی سیگار: 
ایجاد و ازدیاد فشار خون، مسمومیت تدریجی خون، اختلالات گوارشی و کم اشتهایی، اختلالات در هوش و حافظه، اختلالات بینایی، استعداد ابتلا به انواع سرطانهای عضوی و نسجی، اختلال در خواب و بیداری و سکته قلبی می‌باشد.
آیا میدانید ماده مخدر کریستال یا شیشه چیست؟
در ابتدا کریستال به عنوان یک داروی تحریک کننده با ترکیب «مت آمفتامین + آنتی هیستامین» به عنوان یک محرک قوی در بین جوانان توزیع شد. (شبیه قرص x) اما متاسفانه با توجه به هزینه بالای تهیه «شیشه» با ترکیب مت آمفتامین، به عنوان داروی محرک و نیز ناخوشایند بودن بعضی عوارض شیشه،به منظور تحمل بهتر این عوارض، افزودن هروئین به ترکیبات آن آغاز شد به گونه‌ای که این ماده در حال حاضر با ترکیب «هروئین زیاد و مت آمفتامین کم» تهیه و توزیع می‌شود و از این طریق علاوه بر عوارض مت آمفتامین (تحرک زیاد، کاهش خواب، افزایش انرژی، پرخاشگری، پرحرفی، پیری زودرس، تضعیف سیستم ایمنی بدن و جنون) عوارض جسمی وابستگی و اعتیاد شدید به هروئین نیز به آن اضافه شد بنابراین: مصرف شیشه یعنی شروع مصرف هروئین و ترکیبات آمفتامین و ایجاد وابستگی شدید به آنها.
هشدار به مصرف‌کنندگان کوکائین
 
کوکائین چیست؟
کوکائین یکی از اعتیاد آورترین و خطرناکترین مواد مورد سوء مصرف است. این ماده از برگ گیاه کوکا که عمدتاً در آمریکای مرکزی و جنوبی می‌روید بدست می‌آید. وابستگی روانی به کوکایین ممکن است حتی پس از یکبار مصرف بوجود آید. کوکایین وابستگی جسمی هم ایجاد می‌کند. درصد خلوص کوکایین از 90 – 20% می‌تواند فرق کند. کراک (Crack) نوعی از کوکایین است که ناخالصی‌ها و بخشهای غیر ضروری آن جدا می‌شود و به شکل بلور سفید رنگ است و بشدت اعتیادآور است و امکان بروز رفتارهای خشن بدنبال مصرف آن بسیار بالاست.
 
نام‌های رایج:
کوکایین: Snow/coke برف/ دارلی    کراک/ راک
 
راه‌های مصرف:
شایعترین روش مصرف کوکایین، استنشاقی می‌باشد. امکان تزریق زیرجلدی و داخل وریدی هم وجود دارد. بدلیل کمتر شدن اثر آن بدنبال مصرف خوراکی، معمولاً از این روش استفاده نمی‌شود. کراک نیز به روش تدخینی مورد مصرف واقع می‌شود.
 
اثرات مصرف:  
آثار مصرف کوکایین بلافاصله ظاهر و 30 و 60 دقیقه بعد رفع می‌شود. به همین علت افراد وابسته به کوکایین ممکن است هر نیم تا یک ساعت یکبار برای مصرف مجدد از جمع یا محل کار خارج شوند.
عوارض جسمانی: افزایش فشار خون و ضربان قلب، گشاد شدن مردمک‌ها، کاهش اشتها، اختلال در خواب. بدنبال مصرف طولانی مدت کاهش وزن، اختلالات گوارشی، خستگی، نارسایی قلبی و کاهش نیروی جسمانی بروز خواهد کرد. چنانچه این ماده به طریق استنشاقی مصرف شود در درازمدت امکان خونریزی مکرر از بینی و سوراخ شدن تیغه‌های بینی وجود دارد.
 
عوارض روانی:
سرخوشی، افزایش انرژی، احساس خوب بودن عمومی، توهمات لامسه به صورت احساس خزیدن حشرات زیر پوست، کاهش تمرکز و افزایش نیروی جسمی. بدلیل اثرات سریع تدخین و رسیدن سریع کوکایین به مغز بدنبال مصرف کراک، علایم بلافاصله ظاهر شده اما در عرض 12 دقیقه بتدریج کاهش می‌یابد.
 
چگونه کمک کنیم؟
علایم ترک کوکایین معمولاً یک روز تا یک هفته طول می‌کشد. مصرف‌کنندگان کوکایین وابستگی روانی شدید پیدا می‌کنند که همراه با حس ولع شدید برای مصرف مجدد می‌باشد. بدنبال ترک، افسردگی، خواب‌آلودگی تحریک‌پذیری و افزایش اشتها بروز خواهد کرد. قطع تدریجی هیچ فایده‌ای ندارد و قطع کردن سریع به مراتب بهتر است. چنانچه مصرف کوکایین جدی نباشد می‌شود بدون نیاز به دارو جایگزین های مربوطه ترک را انجام داد. باید مقدار زیادی مایعات (بغیر از الکل) و سه وعده غذای روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. ورزش های آرام بخش کمک کننده می‌باشند. باید مصرف‌کننده را مطمئن کرد که علایم افسردگی، کسالت و خستگی از عوارض طبیعی قطع کوکایین هستند و پس از یک هفته قطع خواهند شد. به هرحال برای بیمارانی که علایم افسردگی شدید بدنبال قطع کوکایین پیدا می‌کنند شروع داروهای ضد افسردگی مفید خواهد بود. چنانچه جنون ناشی از مصرف کوکایین بروز نماید. بیمار باید به سرویس روانپزشکی ارجاع شود
 
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.