اخبار

وزارت بهداشت هشدار داد؛

مردم از مصرف قارچ‌های خود رو خودداری کنند

مردم از مصرف قارچ‌های خود رو خودداری کنند
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، طی اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، در زمینه مصرف قارچ‌های خود رو در طبیعت هشدار مجدد داد.

به گزارش مفدا به نقل از مهر، در ابتدای این اطلاعیه آمده با توجه به گزارش‌های مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خود رو در طبیعت در سال‌های گذشته، یکی از انواع قارچ‌های عامل مسمومیت در کشور از جنس و گونه Amanita virosa است که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و حتی می‌تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.

همچنین این اطلاعیه، به بیان نکات حائز اهمیت در پیشگیری و مقابله با مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ‌های خود رو و سمی به شرح ذیل پرداخته است:

۱. از مصرف قارچ‌های خود رو در طبیعت، به ویژه قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان (علی‌الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ‌های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ‌هایی که به صورت فله‌ای با منشأ نامشخص عرضه می‌شوند، خودداری کنید. تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی‌های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت، درمان و پزشکی می‌باشند، مصرف کنید.

۲. شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ به هیچ‌وجه توجه نکنید.

۳. مصرف قارچ‌ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

۴. برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ، معیار علمی متقن و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

۵. هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

۶. برخی از سموم موجود در قارچ‌های سمی، مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند: کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن و یا بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

۷. در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تأخیری (۱۲-۴ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی به صورت تأخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنانمان در سال‌های گذشته نیز همین مسئله بوده است.

۸. انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها، امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد و هر گونه تأخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار می‌شود. بنابراین با مشاهده علائم و نشانه‌های بالینی اولیه به ویژه از نوع تأخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل کنید.

۹. در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی و ارائه به کادر پزشکی، به همراه داشته باشید.

۱۷ فروردین ۱۳۹۸ ۰۹:۰۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید