اخبار

توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: همایش بزرگ اقتصادی با حضور نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد

توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه: همایش بزرگ اقتصادی با حضور نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد
همایش بزرگ اقتصادی با حضور عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه در شورای اسلامی توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد.

در این همایش ابتدا دکتر محمد رضا غلامی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و احسان خواجوی فرمانده بسیج دانشجویی به مهمانان خوش آمد گفتند و سپس  عبدالرضا مصری مطالبی را بیان کرد سپس نمایندگان دانشجویان از جمله نماینده مفدا کرمانشاه، کانون های فرهنگی دانشجویی، کانون های دفتر نهاد رهبری، انجمن اسلامی مستقل و انجمن اسلامی دانشجویان در حضور عبدالرضا مصری سخنرانی کردند، در پایان نیز پرسش هایی از طرف دانشجویان مطرح شد که نماینده مجلس به آنها پاسخ داد.

نماینده کرمانشاه در مجلس، سخنان خود را اینگونه اغاز کرد: ایران چه از نظر سرمایه ی اقتصادی وچه از نظر سرمایه انسانی که بسیار مهم تر می باشد، کشوری غنی محسوب می شود.

وی افزود: ما در ایران سه برابر سهم جمعیتمان از کره ی زمین، ثروت داریم، یعنی اگر تنها یک درصد از جمعیت کره ی زمین در ایران وجود داشته باشد، سه درصد از منابع در آن ذخیره شده است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران در تولید مجموع نفت وگاز رتبه ی اول در دنیا را دارد و به هیچ وجه کشور فقیری نیست، ادامه داد: باید اندیشید پس چرا با این همه سرمایه در این اوضاع اقتصادی فعلی به سر میبریم؟چرا اینقدر نگران آینده ی جوانانمان هستیم؟چرا اینقدر همه دغدغه اقتصادی دارند؟

وی ادامه داد: آیامشکل سیاسی است؟اقتصادی است؟آیاعلم استفاده از استعدادهایمان را نداریم؟آیا توانایی های لازم برای کاربردی کردنشان را نداریم؟

نکته ی دومی که دکتر مصری به ان اشاره کرد این بودکه باید بپذیریم آنچه درمورد ایران در تمام این سالها از سوی دشمنان صورت گرفته است، دردنیا بی نظیر بوده .

دکتر مصری تاکید کرد: دشمن چهل سال است هرچه عرضه داشته، علیه ما عرضه داشته است.وی افزود: این دشمنی ها در سطح خیلی محدود تر سبب نابودی لیبی ومصر شد ودشمنان به سرعت بر آنها چیره شدند.

نماینده کرمانشاه در مجلس ادامه داد: اگر ایران از سوریه حمایت نمیکرد، معلوم نبود این کشور هم به سرنوشت آن کشور های نام برده مبتلا نشود.

مصری بااشاره به اینکه الان تنها گزینه دشمنی آمریکا که علیه ایران اعمال نشده است، گزینه نظامی است، توضیح داد: ایران در هجمه ی نظامی 100درصد پیروز میدان خواهد بود واین نه تعارف است و نه مطابق میل کسی حرف زدن!

وی تاکید کرد: جوانان باید بدانند امروز ظرفیت کشور ما ظرفیتی است که هیچ دشمنی جرات وجسارت حمله نظامی به ایران را ندارد و به همین دلیل است که دشمنان سعی دارند نوکرانشان را در منطقه جمع کنند واز طریق آنها وارد عمل شوند.

مصری تکرار کرد: نوکران ایشان هم چنین جراتی ندارند چون میدانند ایران در مقابل تمام دنیا می تواند بایستد.

وی افزود با این تفاسیر دشمنان ما می دانند اگر ظرفیت های ما به کار گرفته شود، باسرعتی باور نکردنی می توانیم به بهترین جایگاه اقتصادی در دنیا برسیم وهمین امر سبب شد پس از گذشت چند ماه از انقلاب هشت سال جنگ را برما تحمیل کنند.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علت تحمیل هشت سال جنگ، تلاش برای جلوگیری از پیشرفت ایران بود، اشاره کرد: ما با به کار گیری توانایی هایمان می توانیم بسیار پیشرفت کنیم همانگونه که پیامبر فرمودند: علم حتی اگر در ثریا باشد، مردمانی از سرزمین پارس به آن دست میابند.

مصری بااشاره به این دو موضوع اوضاع اقتصادی را از دوجنبه قابل بررسی دانست، یکی اثرات تحریم ها که مسلما تاثیر خودرا بر اوضاع اقتصادی خواهد داشت، ودومی عدم توفیق برنامه های اجرایی وعملیاتی اقتصادی در کشور که به مراتب می تواند مهم تر از قبلی باشد.

وی در خصوص حل مشکل از جنبه تحریم، برنامه ریزی اقتصادی را راه حل دانست و برای حل سوء مدیریت و سوءبرنامه ریزی خواستار نقد سازنده به دور از بزرگ نمایی وسیاه نمایی شد.

نماینده کرمانشاه باتاکید براینکه باید واقعیات مورد نقد قرار بگیرند که به جامعه کمک شود، اشاره کرد: اصرار ما در مجلس برهمین است البته این در مورد کسانی است که خواهان کمک کردن به جامعه هستند.

دکتر مصری با بیان اینکه بعضی تصمیمات اتخاذ شده مادرست نبوده وهزینه اش را هم پرداخت کردیم به این نکته اشاره کرد که اعمال یک سری سیاست های اقتصادی عنوان می شد اما توجه لازم صورت نگرفت.

وی افزود  بعد از پنج سال ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی هنوز این سیاست ها اعمال نشده اند واین در حالی است که راه حل اصلی برون رفت از بحران های اقتصادی اجرای برنامه تبیین شده مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف اشاره کرد: مااقتصاد مقاوتی را در جلسات مطرح کردیم ومدام تعریف وتمجید کردیم وگمان کردیم اقتصاد مقاومتی همین است که در سمینار ها ودر سمیناهار ها ودر مجالس به زینت المجالس برای گفتار وکلام گویندگان تبدیل شده!وهیچ تلاشی برای عملیاتی شدنش انجام ندادیم وتبعاتش را هم در بحران اخیر شاهد بودیم.

مصری اشاره کرد، مسئول اتاق تحریم ایران در آمریکا کتابی نوشته که مرکز پژوهش های مجلس ترجمه کرده و من  به دانشجویان توصیه می کنم کتاب را مطالعه کنید که بدانید آنچه ایشان انجام می دهند براساس مطالعات قوی و طولانی مدت انجام می شود که عقبه ی مطالعاتی بسیار قوی دارد و این در حالی است که ما ابتدا تصمیم می گیریم سپس در مرحله ی اجرا می خواهیم بسنجیم آیا تصمیم اتخاذ شده کارایی دارد یا نه!

وی افزود: ایراد اصلی مادر همین عجولانه تصمیم گرفتنن عجولانه ابلاغ کردن، عجولانه ورود کردن ودر نهایت عجولانه خارج شدن از اجرای تصمیم است.

نماینده کرمانشاه در مجلس به عنوان راهبرد اشاره کرد: ارز باید با شاخص های اقتصادی قیمت مناسبی پیداکند واین به هیچ عنوان به معنی تلاش بیش از حد برای نگه داشتن قیمت ارز خارجی در یک محدوده ی مشخص نیست وباید دقت داشت این تحمیل فشار برای نگه داشتن قیمت ارز همانند فشرده کردن فنر است که اگر فشار به هر دلیلی از آن برداشته شود دیگر به میزان فشرده شدنش رها نمی شود وخیلی بیشتر از کنترل خارج می شود.

وی تاکید کرد: اگر قیمت ارز در چارچوب اقتصاد بود این بحران اخیر رخ نمیداد اما به دلیل مهار کردن بیش از حد ومصنوعی نگه داشتن قیمت ها و اعمال کردن سیاست های اقتصادی مختلف دچار بی ثباتی در بازار شدیم که البته این دردولت های پیش هم وجود داشته است.

مصری اشاره کرد ظرفیت دلار  به هیچ وجه  بیشتر از 8هزار تومان نبود اما دولت سیاست هایی را اعلام واعمال کرد که نرخ تورم تک رقمی شود که توفیق هم داشت و نرخ تورم به مدت دوسال تک رقمی بود اما این سیاست سبب شد همان ازکنترل خارج شود واز آن طرف تورم چهار برابر شدکه تمام سیاست هارا زیرسوال برد!

وی افزود: اگر در شرایط عادی اقتصاد را اداره می کردیم شاید این افزایش قیمت ارز وافزایش نرخ تورم راشاهد نبودیم.

مصری یکی از مصادیق تحت کنترل نبودن را بااشاره به آنچه در ترکیه رخ دادو باافزایش مختصر قیمت ارز مردم ارز وطلاهای خودرا فروختند تا شرایط تحت کنترل قرار بگیرد، بررسی کرد.

وی یادآوری کرد مابدون محدودیت طلا وارز را در اختیار یک عده قراردادیم که باعث شد برخی از قبل خرید سکه میلیارد ها تومان سود کنند.

نماینده کرمانشاه در مجلس مصداق دوم را تحریک مردم برای خرید ارز دانست وافزود: ثبت سفارش بدون محدودیت برای دریافت ارز دولتی سبب تحریک تقاضای خرید ارز شد.

وی بااشاره به ماجراهای بعد از اعمال این سیاست ها، ازدست رفتن اعتماد مردم را مهم ترین مشکل پیش آمده دانست.

مصری راهبرد اعتماد واقتصاد را توامان برای پیشرفت موثر خواند واشاره کرد بازگشت اعتماد باید ایجادشود که راهبرد اقتصاد قابل اجرا باشد.

در ادامه همایش نمایندگان تشکل های دانشجویی نظرات و انتقادات خودرابیان کردند.

پیام خانلری نماینده مفدا کرمانشاه،بررسی نحوه ی واگذاری ابر پروژه ی پتروشیمی کرمانشاه در بیکارترین استان کشور و روشنگری در مورد واگذاری آن را خواستار شد و اذعان داشت شرایط اقتصادی حاکم در استان شایسته مردمی که هشت سال از تمامیت ارضی سرزمینشان دفاع کرده اند، نیست.وی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را موفق ترین اداره در سطح استان عنوان کرد و افزود: رضایت مردم از این سازمان کاملا مشهود است.

خانلری قطبیت دانشگاه در غرب کشور را افتخاری برای استان دانست و اشاره کرد دانشجویان چنین مجموعه ای، هنوز هم از داشتن مجتمع فرهنگی برای پیشبرد امور فرهنگیشان محروم اند.

محمد حق گویی، دبیر شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ضمن قدردانی ازبرگزار کنندگان این همایش، فعالیت های موثر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را رو به رشد خواند واز پیشرفت وارتقای این فعالیت ها ابراز امیدواری کرد.

حق گویی با اشاره به پتانسیل های استان، ازروند روبه رشد بیکاری، اعتیاد و فقردر استان گلایه کرد و ورشکستگی شهرک صنعتی فرامان وکارخانه جات دیگر استان را از معضلات مهم برشمرد.

دبیر شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین اعمال سیاست های اشتباه وسوءمدیریت ها در مناطق زلزله زده را مورد انتقاد قرارداد.فاطمه خردمندی دبیرکانون مهدویت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مشکل اصلی استان را اشتغال عنوان کرد و افزود: توجه به پتانسیل های گردشگری استان می تواند در این مهم راهگشا باشد.

وی نگرانی خودرا از روند اجرای پروژه های مختلف در استان ابراز کرد وراه اندازی مرکز علمی تحقیقاتی غرب کشوربامرکزیت استان کرمانشاه را برای توسعه اقتصادی استان بسیار مهم وموثر دانست.

خردمندی تلاش برای تبدیل استان به قطب گردشگری، تسریع در عملیاتی شدن بندر خشک وبه جریان انداختن مجدد طرح شهرک علمی تحقیقاتی غرب کشوررامهمترین موارد قابل پیگیری برای توسعه اقتصادی استان عنوان کرد.پوریامنصوری نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، با اشاره به نرخ روبه رشد بیکاری دراستان، از سیاست های اجرایی در مورد تحریم ها سخن گفت وخواستار بررسی علمی، منطقی وانقلابی مسائل شد.

وی راه حل رفع نواقص وسوءمدیریت ها را مطالبه گری نمایندگان دانست و افزود: باتوجه به تحقیقات به عمل آمده علت اصلی بیکاری، تورم، گرانی و...در ضعف مدیریتی است.

نماینده انجمن اسلامی مستقل دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، استفاده از نیروهای جوان را در بسیاری از مسائل مهم وحیاتی خواند وخواستار تعامل بیشتر مسئولان ودانشجویان برای حل مسائل شد. در ادامه فاطمه بیاتی نماینده انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، خواستار بررسی موانع موجود برسرراه خصوصی سازی شد.

وی حضور اقتصاد دانان در مجامع را از ارکان فراموش شده پیشبرد امور دانست.

بیاتی افزود: بی توجهی وبه حاشیه کشیدن جوانان نخبه باتحصیلات آکادمیک مرتبط، عامل اصلی نخبه گریزی وفرار مغزهاست!بعد از اتمام سخنرانی دانشجویان دکتر عبدالرضا مصری مسائل مطرح شده توسط دانشجویان را از مسائل مهمی دانست که باید توجه ای بیشتر به آنها بشود و به پاسخ به هر کدام از سوالات مطرح شده پرداخت.

در پایان جلسه نیز پرسش و پاسخ صورت گرفت.

 

۲۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید