مقالات

نکاتی که در تزریق سفتریاکسون باید رعایت شود

با توجه به تغییرات صورت گرفته در بخش هشدارها و عوارض مندرج در Labeling داروی سفتریاکسون که با تایید سازمان غذا و داروی امریکا صورت گرفته است و نیز با عنایت به عوارض ناشی از تزریق سفتریاکسون، رعایت نکات ذیل هنگام تزریق این فرآورده الزامی می باشد. لازم به ذکر است که این تغییرات بر مبنای یافته های اخیر در ارتباط با خطرات ناشی از مصرف همزمان سفتریاکسون با محلول ها یا داروهای حاوی کلسیم و دریافت گزارشهایی توسط FDA مبنی بر مواردی از مرگ ناشی از رسوب ترکیب سفتریاکسون -کلسیم در ریه و کلیه نوزادان صورت گرفته است. در برخی موارد مرگ گزارش شده، تزریق سفتریاکسون و فراورده حاوی کلسیم از طریق رگهای مختلف و در زمانهای متفاوت صورت گرفته است.

لذابا
توجه به نکات مذکور توجه همکاران محترم را به نکات زیر جلب می نماید:
۱- مصرف همزمان سفتریاکسون با محلولها یا فراورده های حاوی کلسیم در نوزادان و سایر گروههای سنی حتی به صورت انفوزیون از رگهای متفاوت ممنوع می باشد.

۲- حتی الامکان از مصرف محلولها یا فراورده های حاوی کلسیم تا 48 ساعت پس از آخرین دوز سفتریاکسون در تمام گروههای سنی اجتناب گردد.

۳- مصرف سفتریاکسون در نوزادان مبتلا به هایپربیلی روبینمیا، بویژه نوزادان نارس ممنوع می باشد. مطالعات نشان داده است که سفتریاکسون قادر به جابجایی بیلی روبین از محل اتصال به آلبومین سرم می باشد و لذا امکان ایجاد انسفالوپاتی ناشی از افزایش بیلی رو بین در این بیماران مطرح می باشد.

۴- استفاده از رقیق کننده های حاوی کلسیم مانند محلول رینگر به منظور آماده سازی سفتریاکسون جهت تزریق ممنوع می باشد.

۵- مصرف سفتریاکسون در بیماران با سابقه حساسیت با سایر سفالوسپورین ها ( ماننده سفالکسین، سفالوتین، سفیکسیم، سفتازیدیم و ...) ممنوع می باشد و در بیماران با سابقه حساسیت به پنی سیلین ها باید با احتیاط فراوان همراه باشد.

۶- تزریق وریدی سفتریاکسون حداقل باید طی ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در محلول مناسب صورت پذیرد.


۷- تزریق این فرآورده صرفا در مراکز مجهز به سیستم احیا انجام گردد و از طریق وریدی سریع و همچنین تزریق توسط افراد غیر حرفه ای در مکانهای غیر از مراکز درمانی مجهز به امکانات احیا جدا خودداری گردد.

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.