مقالات

قطعنامه اولین همایش سراسری تجویز و مصرف منطقی دارو

 ۱۳۸۹/۰۸/۱۶

قطعنامه اولین همایش سراسری تجویز و مصرف منطقی دارو
اصفهان- اردیبهشت 88

در راستای تحقق منویات و فرمایش مقام معظم رهبری و ایجاد عزم ملی در سال اصلاح الگوی مصرف، برگزاری اولین همایش سراسری تجویز و مصرف منطقی دارو با هدف هم اندیشی و ارائه راهکارهای مؤثر در زمینه اصلاح الگوی مصرف دارو در کشور و ارتقاء سلامتی با حضور و حمایت مسئولین و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رؤسای دانشگاهها و معاونین آنان را مغتنم شمرده و ضمن تشکر و قدردانی از توجه مقام محترم وزارت و معاونین محترم، وزیر، مسئولین سازمان نظام پزشکی سازمانهای بیمه گر و سایر
دست اندرکاران عرصه سلامت، موارد زیر به عنوان دستاوردهای این همایش جهت پیگیری و اجرا پیشنهاد می گردد :
1)تحکیم جایگاه کمیته های تجویز و مصرف منطقی دارو در دانشگاهها تحت نظارت مستقیم ریاست دانشگاه و ایجاد تمهیدات لازم در جهت همکاری بین بخشی با
معاونت های غذا و دارو، آموزشی و درمان دانشگاه ها، سازمانهای بیمه گر و سازمان نظام پزشکی به نحویکه تصمیمات کمیته ها در حوزه های ذیربط قاطعانه اجرا و پیگیری شود.
2)پیش بینی مداخلات تشویقی و بازدارنده برای پزشکان به شرح ذیل :
الف) به پزشکانی که شاخص های تجویز داروی آنها از طرف کمیته RUD، منطقی تشخیص داده شود امتیاز بازآموزی اختصاص یابد و پزشکانی که شاخص های تجویز داروی آنها غیرمنطقی می باشد به دریافت امتیاز بیشتری برای تمدید پروانه خویش مطابق با مباحث آموزشی و بازآموزی تعیین شده توسط کمیته های RUD ملزم گردند.
ب) ایجاد تعامل با سازمان نظام پزشکی در جهت استعلام از کمیته های RUD به منظور تمدید پروانه مطب پزشکان (مطابق ضوابط مورد توافق طرفین)
3) به منظور جمع آوری کلیه نسخ آزاد و بیمه تمهیداتی فراهم شود تا شرکتهای پخش دارویی از تحویل دارو به داروخانه هایی که فایل اطلاعات نسخ آزاد و بیمه خود را به کمیته های RUD معاونتهای غذا و دارو دانشگاههاتحویل ندهند خودداری نمایند.
4)هماهنگی با معاونت آموزشی جهت پیش بینی واحد درس اجباری در دوره بالینی دانشجویان پزشکی تحت عنوان آموزش اصول تجویز منطقی دارو

5)پیش بینی چارت تشکیلاتی مناسب برای برنامه های تجویزو مصرف منطقی دارو در سطح وزارت متبوع و دانشگاه ها
6)ضمن تشکر از همکاری های قبلی وزارت آموزش و پرورش ، سازمان صدا وسیما ، شهرداریها ، سازمانهای بیمه گر ، سازمان نظام پزشکی در اجرای برنامه های تجویز و مصرف منطقی دارو ، گسترش و تعمیق این همکاری ها ضروری است.
7)اقدام معاونت غذا ودارو و معاونت سلامت با همکاری انجمنهای تخصصی مرتبط برای تدوین ، اجرا و نظارت بر پروتکل های دارویی برای بیماری های مهم و اتخاذ تمهیدات تشویقی و تنبیهی برای نظارت بر نحوه تجویز و مصرف دارو ضروری است.
8)همکاری معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی در زمینه جلوگیری از تجویز داروهای خارج از فهرست.

9)ایجاد زیر ساخت و بستر الکترونیک برای تجویز و عرضه دارو (نسخه الکترونیک e-prescription ) به عنوان بهترین روش پیشنهادی برای رعایت اصول علمی و منطقی در تجویز و مصرف دارو می باشد.

10)اصلاح شاخص های تجویز و مصرف منطقی دارو مستلزم کار مداوم و خستگی ناپذیر است . انتظار می رود ترتیبی اتخاذ گردد که درسالهای آتی هیچگونه وقفه و یا کندی در فعالیت ها و برنامه های تجویز و مصرف منطقی دارو بوجود نیاید.

11)با توجه به نقش کمیته های دارو درمان و داروسازان بیمارستانی در بهبود شاخص های تجویز و مصرف منطقی دارو در بیمارستانها، انتظار می رود معاونت های غذا و داروی دانشگاههای علوم پزشکی نسبت به ایجاد بخش مراقبتهای دارویی و فعال سازی کمیته های دارو درمان در بیمارستانها اقدام نمایند .
12)حمایت از مطالعات فارماکواپیدمیولوِیک و فارماکواکونومیک به منظور تامین اطلاعات مستند برای سیاستگزاری مناسب در زمبنه مصارف دارویی
13)تشکیل دبیر خانه همایش سالانه ملی تجویز و مصرف منطقی دارو در کمیته کشوری RUD

14)منطقی کردن روند تجویز و مصرف دارو بدون بکارگیری نظام ارجاع در کشور میسر نخواهد بود از این رو استقرار نظام ارجاع در کشور باید از اولویت های اساسی سیاستگزاران عرصه سلامت باشد.
15)بکارگیری ساز و کار مناسب برای حذف و یا کاهش تضاد مابین منافع ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمات پزشکی ضروری است.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.