مقالات

امیدی به بهبود افراد گرفتار در دام اکستاسی وجود ندارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اکستاسی از مواد روانگردان اعتیاد آور به شمار می‌آید.



دکتر خیرالله صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: تحمل بدن فردی که اکستاسی مصرف می‌کند در مقابل دز مصرفی بالا می‌رود و بر این اساس فرد به صورت تصاعدی میزان دز مصرفی خود را افزایش می‌دهد. این افزایش تحمل بدنی در مقابل دز مصرفی اکس، نشان دهنده وابستگی جسمی و روانی فرد و اعتیادآور بودن این ماده محرک است.



دکتر صادقی در ادامه به علل گرایش شخص به مصرف اکس اشاره کرد و گفت: منشا گرایش فرد به مصرف این ماده محرک را نمی‌توان در عاملی واحد خلاصه کرد اما دلایل بیولوژیکی، روانی و اجتماعی از عوامل بستر ساز هستند.



وی گفت: در دسته عوامل بیولوژیکی می‌توان به ترشح غیر طبیعی و اضافی دوپامین در مغز اشاره کرد که حس نو جویی را در فرد تحریک می‌کند و او را در یافتن عوامل هیجان انگیز و غیر تکراری تحریک می‌کند.



دکتر صادقی  ادامه داد: تثبیت رشد شخصیت در مرحله دهانی به این نتیجه می‌انجامد که فرد از هر چیزی که ناحیه دهان را تحریک کند لذت می‌برد و با توجه به اینکه مصرف اکس نیز به صورت قرص و از طریق دهانی صورت می گیرد می توان علت روانی یاد شده را در این خصوص دخیل دانست.



وی با شاره به اینکه مواردی از جمله افزایش هوشیاری، انرژی، عزت نفس و تغییر خلق از نشانه‌های مصرف این روانگردان‌هاست، گفت: مصرف مداوم این نوع از روانگردان‌ها در بلند مدت نشانه‌های بیماری اسکیزوفرن پارانوی را به همراه دارد که از جمله مهمترین این نشانه‌ها می‌توان به بدگمانی و سوء ظن، پرخاشگری و هذیان‌های مبتنی بر توطئه علیه خود را نام برد که در مواردی به تشنج و مرگ منتهی شود.



دکتر صادقی در خاتمه با اشاره به روند کاهش طیف سنی مصرف کننده روانگردان‌های نوع اکس گفت: در شهرهای بزرگ مصرف این مواد در میان افراد 12 سال نیز شیوع پیدا کرده است و باید متذکر شد که متاسفانه در صورتی که فرد گرفتار مصرف این مواد شود امیدی برای بهبود او نیست و لذا تاکید ما بر اتخاذ روش‌هایی برای پیشگیری از وابستگی به این مواد است نه درمان آن.

یک روانشناس:
تغییرات شیمیایی غیر قابل برگشت در مغز و شیزوفرنیا از عوارض مصرف روانگردان‌هاست

اکستاسی یک داروی روان گردان مصنوعی از دسته داروهای محرک است که زمانی مختص به کشورهای غربی بود اما، به مرور جای خود را در میان مردم جامعه ما به خصوص در اقشار نوجوان و جوان باز کرد و مصرف آن در حضور بسیاری تبدیل به امری عادی شد. اکستازی مسیر آلوده کننده خود را ادامه داد تا اکنون که سر از جوامع روستایی هم در آورده است و با توجه به اینکه سطح آگاهی جوانان روستا از مصرف آن کمتر از جوامع شهری است، بر این اساس پیامدهای منفی و گستره آن روند رو به رشد و فزاینده‌ای خواهد داشت.

دکتر وحید فرنیا، از روانپزشکان و روانکاوان کرمانشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزرای دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، به علل گرایش جوانان در مصرف این نوع از محرک‌ها اشاره کرد و گفت: خود درمانی یکی از عوامل بستر ساز مصرف اکستاسی است. به طور مثال افراد بسیاری در جامعه ما به دلیل عدم درمان مشکلات روانپزشکی که به آن مبتلا هستند، به مانند افسردگی یا بیماری‌های شخصیتی، با مصرف این مواد به خود درمانی روی می‌آورند.



دکتر فرنیا در ادامه با تاکید بر نظارت ناکافی خانواده‌ها به عنوان یکی دیگر از عوامل زمینه ساز مصرف این مواد گفت: مصرف اکستاسی هم‌چنین یکی از پیامدهای تهاجم فرهنگی غرب است که در این فرهنگ گرایش به سمت مصرف مواد محرک و هیجان آور زیاد است و متاسفانه جوانان ما از این فرهنگ متاثر شده‌اند.



وی درخصوص پیامدهای مخرب مصرف این مواد گفت: ایجاد مشکلات روانپزشکی و تغییرات شیمیایی غیر قابل برگشت در مغز، ایجاد بدبینی، جنون، پرخاشگری و آسیب رساندن به خود و دیگران و افسردگی شدید از عوارض مصرف اکستاسی است.



دکتر فرنیا گفت: این مواد ایجاد کننده شادی‌های کاذب هستند و بر این اساس در میان نوجوانان و جوانان بین 15 تا 25 سال توجه زیادی را به خود جلب کرده است.



وی در خاتمه اظهار داشت: اگر درمان زودرس صورت گیرد و پیگیری شود امکان معالجه وجود دارد اما در غیر این صورت ممکن است بیماری غیر قابل برگشت باشد و در نهایت به شیزوفرنیا منجر شود، معالجه بیمار نیازمند یک درمان همه جانبه دارویی و غیر دارویی به شیوه روان درمانی است، هم‌چنین باید مشکلات روانی و شخصیتی که زمینه ساز مصرف این داروهای محرک بوده‌اند، معالجه شوند.





 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.