مقالات

ریتالین برای ایجاد تمرکز در افراد مبتلا به اختلال بیش فعال موثراست

ریتالین برای ایجاد تمرکز در افراد مبتلا به اختلال بیش فعال موثراست
عدم درمان بیش فعالی در کودک می‌تواند زمینه‌ساز اعتیاد در آینده باشد

یک روانپزشک درباره تجویز داروی ریتالین برای ایجاد تمرکز در بیماران بیش فعال اظهار داشت: ریتالین برای افزایش تمرکز بیماران بیش فعال مناسب است، هر چند باید اذعان داشت که هر دارویی عوارض جانبی خاص خود را دارد.

دکتر وحید فرنیا در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: درمان اختلال بیش فعالی به سادگی امکان پذیر نیست زیرا در سه بخش قابل تقسیم است و هر بخش روش درمانی خاص خود را می‌طلبد.

وی در ادامه تصریح کرد: برخی از این بیماران صرفا بیش فعال و دارای مزاج سخت هستند. آنان افرادی فرمان‌ناپذیر، غیرقابل کنترل و بی‌قرارند و فعالیت جسمی و انرژی زیادی دارند که همین ویژگی خطراتی را بر آنها تحمیل می‌کند که این بخش از بیماری نیازمند درمان خاص خود است.

فرنیا گفت: در نوع دوم، فرد نمی‌تواند بر روی مسائل متمرکز شود، این بیماران علیرغم این که دارای هوش طبیعی هستند اما به دلیل بیقراری و عدم توانایی در تمام کردن کارها، دچار اختلال یادگیری در مدرسه می‌شوند که در این صورت برای افزایش تمرکز آنان از ریتالین استفاده می‌شود.

این روانکاو در ادامه به علت بروز این بیماری اشاره کرد و گفت: این بیماری به دلیل اختلال در تنظیمات شیمیایی برخی انتقال دهنده‌های عصبی در مغز ایجاد می‌شود که مهمترین آنها دوپامین است.

وی گفت: کارکرد دوپامین در مغز گستره وسیعی را شامل می‌شود و یکی از کارکردهای آن ایجاد حس کنجکاوی و تنوع طلبی است. از سوی دیگر افزایش آن در مغز احساس لذت را ایجاد می‌کند.

دکتر فرنیا در ادامه درباره نقش مهم این ناقل عصبی اظهار داشت: در صورت ایجاد اختلال در کارکرد دوپامین، فرد بیش فعال می‌شود، لذا از هر چیزی زود خسته شده و به سراغ فعالیت‌های جدید می‌رود. از سوی دیگر، وجود این ماده در مغز احساس لذت را ایجاد می‌کند و اختلال در تنظیمات آن به این امر منجر می‌شود که فرد برای ایجاد لذت به دنبال محرک‌های جدید برود.

وی در پایان اظهار داشت: در کنار آموزش والدین می‌بایست این بیماری قبل از دوران مدرسه درمان شود زیرا در صورت عدم درمان بیماری ممکن است فرد برای جبران احساس لذت در دوران بزرگسالی به دنبال مواد مخدر برود.

__________________
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.