مقالات

آنچه باید یک مدیر سایت بداند.

 ۱۳۸۸/۰۸/۱۸

 

 

امروزه داشتن یک سایت اینترنتی کار چندان مشکلی نیست. فقط کافیست مقداری پول بپردازید و یک دومین ثبت کنید و متناسب با حجم مطالب خود مقداری فضا در دنیای مجازی اجاره کنید. ولی داشتن یک سایت اینترنتی که دارای بازدیدکننده کافی باشد و بتواند بازدیدکننده های قدیمی خود را دوباره جذب کند کار ساده ای نیست. هر چه تعداد بازدید کننده سایت شما بیشتر باشد پتانسیل درآمدزایی آن هم بیشتر است. ولی چگونه می توان بازدیدکننده بیشتری داشت؟ در این مقاله سعی می کنیم اطلاعاتی را به افرادی که می خواهند یک سایت اینترنتی راه اندازی کنند ارائه کنیم به این امید که مورد استفاده شما قرار گیرد.

 

هاست و دومین

قبل از هر چیزی باید برای وب سایت خود یک نام دومین انتخاب کنید مانند Yadbegir.com که در آن Yadbegir  نام دومین و com. پسوند آن است بنابراین توجه کنید که هر چه نام دامنه شما ساده تر و روان تر باشد، مخاطبان شما راحتتر شما را به یاد خواهند آورد. در مورد پسوند هم تجربه نشان داده که پسوند com شناخته شده تر و باارزشتر است و پسوند های org, net و ... در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

اما هاست که به معنای صاحبخانه است، همان سرور میزبان شماست. که سرعت، اعتبار و قابلیت اطمینان آن بسیار مهم است یعنی هر چیزی که در وب سایت خود قرار می دهید روی هارد دیسک های این سرور قرار می گیرد بنابراین سرعت ترافیک و پهنای باند اینترنتی این سرور در سرعت نمایش صفحات شما در وب تأثیر گذار است. مثلاً اگر سرعت سرور متناسب با ترافیک سایتهایی که میزبانی می کند نباشد زمانیکه چندین سایت روی  این سرور همزمان بازدیدکنندگان بالایی داشته باشندسرعت سرور جوابگو نخواهد بود و صفحات به کندی نمایش داده می شوند. مخصوصاً اگر وب سایت شما دینامیک باشد (یعنی با زبانهای تحت وب روی آن برنامه نویسی انجام شده باشد و هر صفحه در همان لحظه ای که کاربر آنرا تقاضا می کند در همان لحظه به صورت کدهای HTML تولید می شود.) حال اگر سرور بار زیادی را داشته باشد نمی تواند کار خود را به موقع انجام دهد.

 

پهنای باند

نکته دیگر که اهمیت زیادی دارد پیش بینی پهنای باند ماهیانه است. حجم اطلاعات رد و بدل شده  وب سایت شما در ماه را پهنای باند ماهیانه گویند. طبیعی است که هرچه گرافیک های حجم بالا و حجم مطالب بیشتری در سایت خود برای عرضه به کاربران داشته باشید و تعداد کاربران شما بیشتر باشد پهنای باند مصرفی شما هم بیشتر است توجه داشته باشید که بیشتر پولی که برای مالکیت یک سایت می پردازید، مربوط به پهنای باند است برای درک بهتر مطلب یک مثال می آوریم: فرض کنید هر بازدیدکننده وب سایت شما به طور متوسط 400 کیلو بایت پهنای باند مصرف می کند(400 کیلو بایت اطلاعات دریافت می کند یا به سایت شما ارسال میکند) و هر روز 500 بازدید کننده داشته باشید بنابراین پهنای باند مصرفی روزانه شما می شود:

500*400کیلوبایت=20مگابایت 

و پهنای باند ماهیانه شما می شود:

(ماههای میلادی 31 روزه هستند.) 20مگابایت*31=620مگابایت

حال اگر شما این میزان پهنای باند را پیش بینی نکرده باشید در روزهای آخر ماه میلادی سایت شما مسدود می شود مثلاً اگر 500 مگابایت پیش بینی کرده باشد بعد از رسیدن پهنای باند به 500 مگابایت وب سایت شما مسدود می شود چون وب  سایت خود را سالیانه تمدید می کنید بهتر است پهنای باند مصرفی را برای یک سال پیش بینی کنید.

 

طراحی

در طراحی وب سایت باید دو عامل را  در نظر داشته بگیرید: 1ــ سادگی  2ــ جذابیت

سادگی وب سایت اگر رعایت نشود کاربران سردرگم می شوند و به سادگی وب سایت شما را ترک می کنند. در صفحات خود از گرافیک در جائیکه لازم است استفاده کنید و البته باید آنها را برای وب بهینه کنید یعنی حجم آن را تا حدی که کیفیت آن قابل قبول است کاهش دهید. استفاده بیش از حد ازتصاویر و ترفندهای گرافیکی نه تنها سبب گیج شدن و عدم تمرکز کاربر می شود بلکه سبب میشود صفحات شما به کندی نمایش داده شوند علاوه بر اینکه سبب افزایش مصرف پهنای باند ماهیانه هم می شود و این یعنی هزینه بیشتر.

نکته دیگر لینک هایی است که به صفحات دیگر وب سایت خود می دهید. سعی کنید تمام این لینک ها را در اینترنت خودتان یک بار چک کنید. تا از کارکرد آنها مطمئن شوید هیچ چیز بدتر از لینکی که به یک صفحه عوضی ختم می شود نیست یا لینکی که به هیچ جا ختم نمی شود البته این مورد آخر سبب پایین آمدن رتبه سایت شما در google می شود این رتبه (page ranck) می تواند از 0 تا 10 باشد که بهترین عدد 10 است. هر چه رتبه شما درgoogle بعنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان بالاتر باشد ترافیک (یا بازدید کننده) سایت شما بیشتر خواهد بود و ترافیک بالاتر به معنی درآمد و موقیت بیشتر است. حتماً در بین تگ های tittle در کدهای HTML صفحه تیتر مناسب با متن صفحه قرار دهید تا گوگل بتواند به راحتی صفحه شما را پیدا کند توجه کنید که هر چه کلمات مرتبط با موضوع صفحه (کلمات کلیدی یا key words) شما بیشتر باشد رتبه آن صفحه در نتایج جستجو بهتر خواهد بود. هیچ گاه سعی نکنید گوگل را گول بزنید چون آنرا تشخیص می دهد و شما را جریمه می کند و خواهید  دید  که ترافیک وب سایتتان افت کرده است. اصل سادگی را در زمینه پیوند های داخلی سایت خود رعایت کنید.

 

جذابیت وب سایت بیشتر به محتوای آن مربوط می شود تا جذابیت ظاهری آن هر چند ظاهر شایسته نشانه اعتبار سایت شماست. برای اینکه بتوانید ترافیک وب سایت خود راافزایش دهید و این روند را حفظ کنید باید محتوا یا خدمات مفیدی را مجاناً در اختیار کاربر قرار دهید حتی ممکن است وب سایت شما فقط برای معرفی یک شرکت باشد که مثلاً  کار ساختمانی انجام می دهد. در این وب سایت می توانید اطلاعات مفید در مورد آخرین دستاوردهای تکنولوژی در زمینه کاری خود ارائه دهید. و وب سایتهای مفید در زمینه کاری خود را به مشتریان خود معرفی کنید. بدین وسیله کاربرانی خواهید داشت که به زمینه کاری شما علاقمندندو یا در این زمینه فعالیت می کنند. علاوه بر این در مشتریان خود این حس را القا می کنید که در کار به اصول علمی و آخرین دستاوردها توجه دارید.

نگهداری و مدیریت وب سایت

شاید فکر کنید بعد از طراحی سایت و قرار دادن آن در اینترنت (Up load) کار تمام است ولی تازه کار شما شروع شده است. باید مرتباً مطالب خود را به روز رسانی (Up to date) نمایید و مطالب جدید اضافه کنید و لینک های خود را هر از چند گاهی چک کنید تا لینک مرده (لینکی که به هیچ جا ختم نمی شود) نداشته باشید. اگر اینکار را نکنید بعد از مدتی لینک های مرده (dead link) در سایت شما زیاد می شود و این تأثیر منفی در رتبه بندی گوگل دارد. به علاوه سبب بی اعتمادی بازدیدکنندگان می شود. به مرور که ترافیک سایت شما بیشتر می شود ایمیل های زیادی برای شما ارسال می شود در این ایمیل ها انتقادات ارزشمندی یافت می شود که نباید از آنها بی توجه بگذرید، چون زمانیکه کاربری نقصی را به شما گوشزد می کند مطمئن باشید این نقص را افراد زیادی دیده اند ولی فقط یک نفر ممکن است به شما ایمیل بزند و آن را بگوید. بنابراین این انتقادات بسیار مهم هستند گاه بازدیدکنندگان از شما کمک می خواهند جواب دادن به سؤالات آنها در موفقیت وب سایت شما بسیار مؤثر است. کلاً بررسی ایمیل ها به شما در تعیین خط مشی سایت کمک زیادی می کند. بنابراین این قسمت را جدی بگیرید.

 

کاردیگری که در گرداندن یک وب سایت اینترنتی بسیار مهم است. و اولین کاری است که باید انجام دهید معرفی وب سایت خود به موتورهای جستجو است. برای این منظور باید وب سایت خود را در گوگل ثبت کنید. ولی هیچ ضمانتی برای اینکه این موتور جستجوی  قدرتمند، شما را در لیست خود اضافه کند، وجود ندارد ولی وب سایتهایی هستند که وب سایت شما را به صورت رایگان در فهرست خود اضافه  می کنند. بنابراین باید تا مدتها هر روز وب سایت خود را در این گونه وب سایتها که معمولاً به آنها open directory گفته می شود ثبت کنید. Yahoo یکی از این دایرکتوریهاست ولی اگر بخواهید مجاناً سایت خود را در آن ثبت کنید مدت زیادی طول می کشد. بعد از این که وب سایت خود را در دایرکتورری های مختلف ثبت کردید. حدود 2 تا 6 ماه طول می کشد، تا وب سایت شما به لیست google اضافه شود. و از این جاست که وب سایت شما در دنیای اینترنت اعتبار  پیدا می کند. Yahoo بعد از گوگل بیشتر ترافیک را برای شماخواهد فرستاد علت آن فقط موفقیت یاهو و گوگل در اینترنت نیست بلکه علت این است که این دو در بین ایرانیان از همه شناخته شده ترند. در انتها خدمتتان عرض کنم که بازبینی و بهینه سازی  وب سایت یک فرآیند تمام نشدنی است. خوب این شما و این دنیای اینترنت مبارزه آغاز شده است!

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.