مقالات

آندومتریوز و ناباروری

 ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
آندومتریوز بیماری است که در تعداد نسبتا زیادی از خانم هایی که در سن باروری هستند دیده می شود . نام این بیماری از واژه اندومتر یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می پوشاند و هرماه در دوره قاعدگی رشد کرده و سپس ریزش می کند، گرفته شده است. در واقع بافت آندومتر باید فقط در درون رحم وجود داشته باشد .

آندومتریوز بیماری است که در تعداد نسبتا زیادی از خانم هایی که در سن باروری هستند دیده می شود . نام این بیماری از واژه اندومتر یعنی بافتی که سطح داخلی رحم را می پوشاند و هرماه در دوره قاعدگی رشد کرده و سپس ریزش می کند، گرفته شده است. در واقع بافت آندومتر باید فقط در درون رحم وجود داشته باشد .

در اندومتریوز، بافتی شبیه اندومتر در خارج از رحم دیده می شود. بنابراین، این بیماری زمانی اتفاق می افتد که بافت پوشاننده داخل رحم (آندومتر) در بعضی دیگر از اعضای بدن که بیشتر در شکم و لگن قرار دارند نیز به وجود آمده و شروع به رشد نماید. این بیماری در برخی اعضای بدن بیشتر دیده می شود. این اعضا عبارتند از: تخمدان ها، سطح بیرونی رحم، لوله های رحمی، بافت های لگنی و فضایی بین روده ها، مثانه و رحم وجود دارد. این بیماری در محل هایی مانند روده بزرگ، مثانه، روده کوچک و آپاندیس کمتر دیده می شود .

اندومتریوز معمولا از سنین نوجوانی و جوانی شروع شده و بعد از چند سال (حدود 2تا 8 سال ) خود را نشان می دهد بیماری اندومتریوز هم در زنان دارای فرزند و هم در زنانی که تا کنون باردار نشده اند، دیده                می شود.

عواملی که می توانند با اندومتریوز در ارتباط باشند کدامند؟

1.     سن :

در تمام سنین شایع می باشد ولی بیشتر در سنین 30تا 40 سال شایعتر است .

2.     نداشتن فرزند

3.     خونریزی بیش از 7 روز :

در خانمهایی که عادت ماهیانه بیشتر از 7 روز دارند بیشتر دیده می شود .

4.     دوره قاعدگی کمتر از 28 روز.

5.     وجود لکه بینی بین قاعدگی ها .

6.     سن اولین قاعدگی :

 معمولا قاعدگی در افراد مبتلا در سنین کمتر از 12 سالگی شروع شده است .

7.     سابقه خانوادگی.

 

 

علائم آندومتریوز :

الف )درد  :

خیلی از خانمها در هنگام قاعدگی درد های خفیفی را تجربه می کنند که طبیعی است درد های شدیدتر از درد های عادی دیسمنوره می گویند. اگر درد های شدید قاعدگی (دیسنوره ) در سال های اول قاعدگی وجود داشته باشد و در سنین بالاتر اتفاق بیفتد، ممکن است یک علامت هشدار دهنده باشد گاهی اوقات این دردهای شدید ممکن است با تهوع، استفراغ یا اسهال همراه باشد گاهی ممکن است برخی از زنان مبتلا هیچ درد و اسپاسم شدید را هرگز تجربه نکنند.

همچنین ممکن است اندمتریوز هیچ علامتی نداشته باشد، ولی در هر صورت درد، علامت اصلی این بیماری است که ممکن است به صورت های زیر باشد:

·        قاعدگی های بسیار دردناک

·        درد زیر شکم، قبل و در طول قاعدگی

·        درد های اواسط دوره قاعدگی (ناشی از تخمک گذاری )

·        درد هنگام تماس جنسی یا پس از آن

·        درد هم زمان با حرکات روده

·        درد کمر یا لگن که در هر زمانی اتفاق می افتد.

 

ب) خونریزی قاعدگی :

در بین زنان مبتلا بسیار متغیر است و شامل :

·        خونریزی شدید

·        قاعدگی طولانی مدت

·        خونریزی نامنظم

·        لکه بینی

نشانه های دیگر شامل:

·        علائم گوارشی یا ادراری مثل خونریزی

·        فعالیت نامنظم روده ها مثل اسهال

·        نفخ، سیری زودرس، تهوع و استفراغ

·        خستگی

·        ناباروری

·        مشکلات احساسی مثل افسردگی و اضطراب

ناباروری و اندومتریوز

اندومتریوز یکی از عوامل مهم ناباروری است و در 30تا 50درصد از زنان نابارور دیده می شود .

یکی از اساسی ترین اصول در روبرو شدن با اندومتریوز،جلوگیری از پیشرفت آن است. برای این که بتوان از روند پیشرفت این بیماری پیشگیری کرد و یا سرعت آن را به حداقل ممکن کاهش داد، باید این بیماری زودتر شاخته شده و تشخیص داده شود. تشخیص هرچه سریعتر و دقیق تر اندومتریوز در نوجوانان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و درمان درد مزمن لگنی و ناباروری احتمالی آینده ضرورت دارد. بنابراین افرادی که مکررا با علامت هایی که گفته شد مواجه می شوند و یا درد های گفته شده را احساس می کنند نباید نسبت به آنها بی تفاوت باشند. به این افراد تاکید می شود که برای اطمینان از عدم وجود بیماری و یا آغاز درمان آن ( در صورت وجود بیماری ) در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نموده و همه مشکلات خود را با او در میان بگذارند .

درمان :

متناسب با شدت بیماری درمان متفاوت است که شامل :1. تسکین دهنده های درد 2.  درمان هورمونی 3. سبک زندگی (ورزش، رژیم غذایی سالم و استراحت کافی ) 4. درمان جراحی .

شیوه زندگی سالم و اندومتریوز :

تغییر شیوه زندگی نقش مهمی را در کنترل و درمان اندومتریوز ایفا می کند. این تغییر شیوه زندگی، هم بر بارداری فرد و هم بر کاهش علائم اندومتریوز اثر خواهد داشت .

در صورت ابتلا به اندومتریوز، باید از خوردن الکل، کافئین، لبنیات، گوشت قرمز، شکر، گندم و چربی های اشباع پرهیز کرد.

کاهش مصرف چربی های حیوانی و ظروف یکبار مصرف و استفاده از پدهای بهداشتی که پوشش داخلی آنها از مواد پتروشیمی غبر استاندارد تهیه شده  باشد .

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.