مقالات

آشنایی با برنامه پزشک خانواده

 ۱۳۹۱/۱۰/۱۸

آشنایی با برنامه پزشک خانواده در مناطق شهری

 

پزشک خانواده و نظام ارجاع یکی از مهمترین روشهای افزایش دسترسی و بهره مندی عادلانه مردم از خدمات سلامت می باشد. این برنامه با سابقه 70 ساله در بسیاری از کشورها موجب دسترسی مناسبتر و ارتقاء کمی و کیفی خدمات سلامت شده است. برنامه پزشک خانواده در کشورمان از نیمه دوم سال 1384 در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر شروع گردید. در طول این سالها با تلاش همه دست اندرکاران ، موفقیت های فراوانی هم در بخش ارائه خدمت به مردم و هم در بخش اصلاح نظام سلامت به دست آمده است. با توجه به تجربیات اجرای برنامه در مناطق روستایی و شهرهای زیر20 هزار نفر و براساس مصوبه شماره 10362 مورخ 26/1/91 هیئت محترم دولت برنامه پزشک خانواده در تمامی شهرهای کشور به اجرا درخواهد آمد.

سطوح ارائه خدمت

برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در مناطق شهری جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در 3 سطح تعریف می گردد.

سطح یک : بسته خدمتی شامل خدماتی است که در فهرست انواع مراقبتها ، چه پیشگیرانه و چه درمانی قرار می گیرند و توسط تیم سلامت که مسئولیت آن با پزشک خانواده است، به جمعیت تحت پوشش ارائه می گردد.

سطح دو: خدمات تخصصی سرپایی یا بستری را در اختیار ارجاع شدگان از سطح یک قرار می دهد و نتیجه آن به پزشک خانواده ارجاع کننده اعلام می شود.

سطح سه: خدمات فوق تخصصی سرپایی یا بستری را در اختیار ارجاع شدگان از سطوح یک و دو قرار می دهد و نتیجه را به اطلاع سطح ارجاع دهنده می رساند.

گردش مالی برنامه

پیش از این حق الزحمه پزشکان ، بسته به تعداد بیماران ویزیت شده از سوی بیمار و بیمه ها پرداخت می شد، ولی در برنامه پزشک خانواده ، پزشکان براساس جمعیت تحت پوشش (اعم از سالم و یا بیمار) و به صورت سرانه دریافتی خواهند داشت. در پایان هرماه 80 درصد مبلغ سرانه به پزشک پرداخت و 20 درصد مابقی پس از بررسی خدمات و تعیین ضریب عملکرد، پرداخت می شود. همچنین پزشک خانواده جهت ارائه خدمت به افرادی همانند مادران باردار، سالمندان ، کودکان زیرپنج سال و... تا 20 درصد سرانه اضافه دریافتی خواهد داشت ، سوابق و تجربیات قبلی پزشکان نیز مدنظر قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

ترکیب تیمهای سلامت

برای ارائه خدمت در یک منطقه با جمعیت حدود ده هزار نفری ، تیمی متشکل از 4 پزشک ، 2 ماما یا پرستار ، 1 روانشناس بالینی ، 1 کارشناس تغذیه ، 3 کاردان یا کارشناس بهداشت خانواده ، 1 کاردان یا کارشناس بیماریها ، 1 کاردان یا کارشناس بهداشت محیط و حرفه ای ، 1 نفر اسناد پزشکی و 1نفر خدمتگزار مستقر میشوند. درصورت همکاری پزشکان عمومی در محل مطبهای خود (پایگاههای ارائه خدمت) که واجد استانداردهای فضا و تجهیزات باشند یک پزشک و یک پرستار یا ماما فعالیت خواهند نمود. این تیمها با نظارت شبکه های بهداشت ودرمان و سازمانهای بیمه گر ارائه خدمت نموده و در ازای خدمات ، سرانه دریافت می کنند.

قدمهای اجرایی

پس از فراهم شدن مقدمات اجرایی از طرف شبکه های بهداشت ودرمان فراخوان ثبت نام پزشکان و سایر اعضاء تیم سلامت (در صورت نیاز) صورت می گیرد. سپس اعضاء تیم سلامت سازماندهی و مناطق مختلف شهر نیز به بلوکهای حدود10 هزار نفری تقسیم  می شوند. در ادامه از مردم دعوت می شود از بین پزشکان منطقه خود یک نفر را به عنوان پزشک خانواده انتخاب و نزد او ثبت نام نمایند، و در نهایت با مراجعه مردم به پزشک خود معاینه دوره ای انجام می شود و در ادامه در صورت نیاز به خدمات بهداشتی درمانی به همین پزشک مراجعه خواهند نمود. در معاینات و مراجعات افراد به پزشک خانواده خود ، درصورت نیاز به خدمات تکمیلی به سطوح تخصصی ارجاع می گردند و مردم فقط در صورت نیاز به خدمات اورژانس می توانند مستقیماً به نزدیکترین واحد ارائه خدمت (واحدهای طرف قرارداد) مراجعه نمایند. مردم با درعضویت در این برنامه در ازای معاینات ، دارو ، تزریق و... در سطح یک ، وجهی پرداخت نمی کنند پزشک خانواده می تواند در صورت نیاز فرد را به متخصصان طرف قرارداد ارجاع دهد. به این ترتیب متخصصان نیز با شبکه ها و بیمه ها قرارداد منعقد نموده و در ازای ارائه نتیجه اقدامات مزایای اضافی (علاوه بر حق ویزیت) دریافت می کنند. در صورت نیاز به بستری در بیمارستان دولتی ، تعرفه دریافتی از مردم از 10 درصد کنونی به 5 درصد کاهش می یابد. عضویت و ثبت نام در برنامه پزشک خانواده هم برای پزشکان و هم برای مردم اختیاری است لیکن افرادی که در این برنامه مشارکت نداشته باشند. پس از اجرایی شدن برنامه از خدمات حمایتی و پوشش بیمه ها خارج شده و هزینه تمام شده خدمات را بایستی به صورت آزاد پرداخت نمایند یعنی در شهرهای مجری برنامه قرارداد بیمه ها با پزشکان عمومی فسخ می گردد.

پزشکان ، ماماها و پرستارانی که تمایل به همکاری در برنامه پزشک خانواده شهری را دارند                    می توانند به سایت: http/fpqa.behdasht.gov.ir  مراجعه و فرم مربوطه را تکمیل نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 7257702 تماس حاصل فرمائید.

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.