مقالات

عوامل موثر در افزایش رنکینگ سایت در گوگل

 ۱۳۹۱/۰۲/۱۹

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب Title صفحه

می توان گفت که یکی از مهمترین عوامل درون صفحه ای که در بهینه سازی صفحات برای موتور های جستجوگر نقش کلیدیی را بازی می کند، انتخاب عنوان مناسب برای صفحه است. قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر درون برچسب Title صفحات وب نه تنها باعث افزایش رتبه شما برای آن واژه شده، بلکه میزان CTR را افزایش می دهد. ( کلمات کلیدی موجود در Title، در صفحه تنایج جستجوی گوگل بصورت Bold نمایش داده می شود و این باعث افزایش CTR می شود و تعداد کلیک ها بر روی صفحه وب شما افزایش پیدا می کند) بهینه سازی عنوان صفحات وب کمترین کاری است که شما می توانید برای بهبود وضعیت سئو سایت خود انجام دهید. در برخی موارد جابجایی کلمات در Title تاثیر بسیار زیادی در افزایش رنکینگ صفحه برای کلمه کلیدی مورد خواهد داشت. 

استفاده از واژه های کلیدی در متن صفحه وب

قرار دادن عبارات کلیدی درون محتوای صفحه وب و استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با واژه اصلی نقش مهمی در افزایش رنکینگ برای آن کلمه کلیدی ایفا می کند. البته تکرار کلمات کلیدی، انباشته کردن محتویات صفحه با کلمه کلیدی مورد هدف، توصیه نمی شود و این کار ممکن است که از دید موتور جستجو، تقلب محسوب شود. سعی شود بطور طبیعی هنگامی که محتویات صفحه وب خود را می نویسید از واژه های کلیدی مورد نظر در سرتاسر مقاله استفاده کنید و هرگز زیاده روی نکیند.

میزان ارتباط و نزدیکی محتویات صفحه به کلمات کلیدی مورد هدف – Topic Analysis

استفاده از کلمات کلیدی مترادف با واژه اصلی مورد هدف درون محتویات صفحه وب نه تنها یکی از عوامل موثر درتعیین رنکینگ صفحه وب برای کلمه کلیدی اصلی محسوب می شود، بلکه به افزایش رنک صفحه وب برای عبارات کلیدی چند کلمه ای مرتبط با واژه اصلی نیز کمک می کند. بنابراین همانطور که گفته شد، در نوشتن محتوای صفحه وب سعی کنید از واژه های کلیدی مترادف و مرتبط با واژه کلیدی اصلی نیز استفاده کنید و محتویات صفحه را فقط برای یک واژه کلیدی بهینه نکنید.

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب 1H صفحه

می توان گفت که استفاده از واژه های کلیدی مرتبط با واژه اصلی درون برچسب 1H دومین عامل مهم درون صفحه ای است که در تعیین رنکینگ صفحه وب برای واژه کلیدی اصلی بکار می رود. سعی کنید که عنوان صفحه با عبارت موجود در برچسب H1 متفاوت باشد. از عباراتی استفاده کنید که از لحاظ معنایی با کلمات کلیدی مورد نظر تناسب داشته باشد. استفاده از یک عبارت یکسان در عنوان صفحه و در برچسب H1 و Meta Description می تواند مشکل ساز باشد.

استفاده از کلمات کلیدی در اسم Domain – Keyword .Com

قرار گرفتن کلمات کلیدی در اسم دومین، تنها زمانی مفید خواهند بود که توسط علامت - از همدیگر جدا شده باشند. افزایش تعداد - در نام دامنه، باعث کاهش اعتبار دومین شده و بنابراین از بکار بردن دومین های بیش از 3 کلمه خودداری کنید ( Keyword1-Keyword2-Keyword3 .com ) .
وجود کلمات کلیدی در نام دامنه، باعث می شود که بطور خودکار هنگامی که شما از سایت های دیگر Back Link می گیرید، متن این BL ها حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما خواهند بود که این امر از بعد سئو بسیار حائز اهمیت است.

استفاده از کلمات کلیدی در URL صفحه

قرار دادن کلمات کلیدی در URL صفحه می تواند باعث افزایش CTR شود ولی تاثیر چندانی در افزایش رنکینگ صفحه نخواهد داشت. واژه هایی که در URL صفحه قرار می گیرند، در صفحه نتایج جستحو گوگل با فونت درشت نمایش داده می شوند که این امر به افزایش تعداد کلیک و CTR کمک خواهد کرد. اگر URL بصورت متن Back Link بکار رود ممکن است در افزایش رنک نیز تاثیر داشته باشد.

استفاده از کلمات کلیدی در برچسب های(3H و 2H)

قرار دادن کلمات کلیدی در برچسب های 2H, H3, ... اگر بدرستی انجام نشود ، نه تنها بهبودی در رنک صفحه وب ایجاد نخواهد کرد بلکه ممکن است باعث کاهش رنکینگ صفحه نیز بشود. قرار دادن کلمه کلیدی یکسان در برچسب های Title H3، H2، Meta Descriptionممکن است از دید موتور جستجو خوشایند نباشد. بهترین کار اینست که از کلمات کلیدی مختلف ولی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی درون برجسب های فوق استفاده شود.

استفاده از کلمات کلیدی درون ALT و Title تصاویر

برخی از موتور های جستجو نظیر گوگل امکان جستجو در بین تصاویر را برای کاربران فراهم می آورند. استفاده از واژه های کلیدی درون برچسب های ALT و Title تصاویر صفحه وب، می تواند رنک صفحه را برای آن واژه در موتور های جستجوگر تصویر، افزایش دهد. اگر تصاویر بصورت لینک بکار برده شوند، متن موجود در ALT و Title، تاثیر خوبی در رنک صفحه خواهند داشت.

بکار بردن کلمات درون برچسب های Strong و Bold

استفاده از کلمات کلیدی درون برچسب های Bold و یا Strong باعث می شود که آن ها از بقیه متن صفحه متمایز گردند و اصطلاحآ تاکید و وزن بیشتری برای آن ها محسوب شود و این امر ممکن است در تعیین رنکینگ صفحه موثر باشد ولی میزان تاثیر آن اندک است. بهتر است از برچسب strong بجای bold استفاده شود. سعی کنید کلمات کلیدی مترادف را نیز درون این برچسب استفاده کنید و فقط به درشت نمایی واژه کلیدی اصلی نپردازید.

استفاده از کلمات کلیدی درون برچسب Meta Description

قرار دادن کلمات کلیدی درون Meta Description ممکن است CTR را افزایش دهد . همچنین نوشتن یک متن خوب باعث جلب توجه کاربر شده و تعداد کلیک ها را افزایش می دهد . سعی کنید از متن های جذاب و جالب استفاده کنید و برای هر صفحه Meta Description مجزا تعریف کنید.

استفاده از واژه های کلیدی درون برچسب Meta Keywords

تاثیری در رنکینگ ندارد! اگر هم داشته باشد بسیار اندک است. می توان درون این برچسب کلمات کلیدیی که غلط املائی دارند را قرار داد. ممکن است در یاهو کاربرد داشته باشد.

در بالا، فاکتور های مهم در تعیین رنکینگ صفحات وب در موتور جستجوگر گوگل از بعد کلمات کلیدی و نحوه قرار گرفتن آن ها در داخل المان های تشکیل دهنده صفحات وب مورد بررسی قرار گرفت. در این قسمت در مورد تاثیر ویژگی ها و مشخصات صفحات وب از بعد ساختار Navigation سایت، کیفیت محتویات صفحات، نحوه ارتباط لینکی بین صفحات و عوامل دیگر در تعیین رتبه صفحات وب در موتور های جستجوگر بالاخض گوگل صحبت خواهم کرد.

تعداد و کیفیت لینک های موجود بین صفحات وب یک وبسایت – Internal Linking Structure

هر چقدر تعداد و کیفیت لینک هایی که به یک صفحه از داخل صفحات دیگر برقرار است، بیشتر باشد، به همان میزان رنکینگ آن صفحه در صفحه نتایج جستجوی گوگل، افزایش پیدا خواهد کرد. بنابه این دلیل صفحه اصلی یک وبسایت در اکثر مواقع از رنکینگ بالایی نسبت به صفحات داخلی برخوردار است چراکه تمامی صفحات داخلی به صفحه اصلی لینک دارند. همچنین وجود لینک بین صفحات یک وبسایت، باعث می شود که اسپایدر های موتور های جستجوگر به صفحات عمقی دسترسی آسانتری داشته باشند و این امر به افزایش تعداد صفحاتی که در گوگل ایندکس می شوند، کمک بسزائی می کند. البته نباید فراموش کرد که سهولت دسترسی به صفحاتی که در سطوح عمیقتری نسبت به صفحه اصلی قرار گرفته اند رابطه تنگا‌تنگی با Page Rank صفحات دارد. نحوه برقراری لینک بین صفحات به ساختار وبسایت و Navigation آن بستگی دارد. بنابراین، نحوه طراحی سایت می تواند تاثیر زیادی بر روی جنبه های سئو داشته باشد.

کیفیت و تناسب لینک های موجود از صفحات داخلی به صفحات موجود در وبسایت های دیگر

ایجاد لینک به صفحات مهم و مرجع که از لحاظ محتویات با محتوای صفحه وب برقرار کننده لینک تناسب معنایی داشته باشد، می تواند تاثیر مثبتی در افزایش رنکینگ صفحه برقرار کننده لینک داشته باشد. بنابراین به سایتی که فکر می کنید هیچگونه ارتباطی با موضوع سایت شما ندارد، لینک ندهید. موضوعی که بیشتر در تبادل لینک مشاهده می شود.

قدمت صفحات وب

صفحات و اسناد قدیمی ممکن است از درجه اعتبار بالاتری در الگوریتم گوگل برخوردار باشند و ممکن است رنکینگ آن ها نسبت به صفحاتی که جدیدا ایجاد شده است بالاتر باشد. اگرچه قدمت دامین بیشتر از قدمت صفحه وب می تواند در تعیین رنکینگ صفحه تاثیرگذار باشد.

مقدار متن قابل رویت صفحه که قابل ایندکس شدن باشد(تعداد کلمات موجود در صفحه)
حجم اطلاعات نوشتاری موجود در صفحه وب نیز می تواند در تعیین رنکینگ صفحه وب موثر باشد. اصولا مقالات طولانی و مفصل که درباره یک موضوع متمرکز نوشته شده باشند رتبه بالاتری را نسبت به صفحاتی که فقط از تعدادی تصویر و یا انیمیشن های فلش تشکیل شده اند، خواهند داشت. بنابراین تکه تکه کردن یک مقاله طولانی و قرار دادن آن ها در صفحات مجزا توصیه نمی شود.

کیفیت محتوای صفحات وب

اگر محتویات صفحات وب خود را از جایی کپی کرده باشد، منتظر نباشید که گوگل سایت شما را در صفحه اول خود نمایش دهد! نوشتن مقالات مفید و با کیفیت می تواند باعث افزایش میزان اعتبار صفحات وب شما شود. مردم همیشه به مقالات و صفحاتی که محتویات مفید و با ارزش دارند لینک می دهند که این به نوبه خود باعث افزایش رتبه صفحه در موتور های جستجوگر می شود. البته اینکه موتور جستجوگر بتواند کیفیت محتوای صفحه وب را بصورت الگوریتم یک بسنجد، کمی غیر ممکن به نظر می آید.

بروز رسانی محتویات صفحات وب

بی شک صفحاتی که محتویات آن ها بطور مداوم بروز می شود، از اهمیت بیشتری نسبت به صفحاتی که اصلا بروز نمی شود برخوردار هستند. اگرچه نوع صفحات وب و ماهیت آن ها تعیین می کند که آیا این عامل می تواند در تعیین رتبه صفحه اثرگذار باشد یا نه. بسیار دیده شده است صفحاتی که بسیار قدیمی هستند و مدتهاست بروز نشده اند ولی با این وجود از رتبه بالایی در گوگل برخوردارند.

فاصله صفحه وب از شاخه اصلی(Root) سایت
 
اسپایدرهای موتور های جستجوگر صفحاتی را که در سطوح نزدیکتری نسبت به شاخه اصلی سایت قرار گرفته اند، به آسانی ایندکس می کنند و هر چقدر صفحات وب درون ساختار پیچیده ای از دایرکتوری های تو در تو قرار گرفته باشد، دسترسی به آن ها سخت تر بوده و در صورتی که صفحه از Page Rank بالایی برخوردار نباشد، ‌ممکن است که این صفحات اصلآ ایندکس نشوند. البته ساختار لینک های داخلی موجود بین صفحات وب اگر بدرستی پیاده سازی شده باشد، می تواند میزان اثرگذاری این عامل در تعیین رتبه صفحات وب را به حداقل برساند.

نویسنده: رضا فرشباف             

منبع: مجله الکترونیکی ویستا                                                                                            افزایش رتبه سایت   افزایش رتبه سایت

                        

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.