مقالات

سازگاری با شرایط جدید

خاطرات برخی از روزهای زندگی برای همیشه در ذهن ما نقش می بندد ؛ خاطره اولین روز ورود به دبستان ، خاطره اولین نمره بیست و یا حتی خاطره تولد خواهر و یا برادر کوچکتر و اینک خاطره به یادماندنی قبولی در دانشگاه و یا قدم نهادن در عرصه زندگی دانشجویی .
 

روزهای قبل از کنکور باتب و تاب سختی ، همراه با تلاش و امید به موفقیت سپری شد تا توانستید ثمره 12 سال تحصیل و آموختن را بدست آورده و  اینک زندگی جدید دانشجویی شروع شده است ، تغییری رخ داده و مانند سایر تغییرات زندگی نیاز به سازگاری و همنوایی دارد. ممکن است همزمان با ورود به دانشگاه احساسی آکنده از ترس، اضطراب ، نگرانی و هیجان شما را در برگرفته باشد که همراه با اشتیاق کسب علم و دانش و نهایتاً رسیدن به کمال باشد.

       آنچه زندگی دانشجویی را برای همه به یادماندنی می کند؛ همین ترس ها و نگرانی هاست ترس از شروع برنامه تحصیلی جدید و متفاوت، دیدار با افراد و محیط جدید ونا آشنا ، ترک خانواده و آغاز زندگی مستقل، سکونت در خوابگاه و زندگی گروهی . مسلم است همه این افکار در شما احساس تنهایی، سردرگمی و آشفتگی ایجاد می نماید و به این فکر خواهید که با تغییرات کنونی چگونه می توان سازگار شد؟

ضرورت سازگاری با شرایط جدید:

     رویدادهای منفی زندگی مانند فوت یکی از نزدیکان ، شکست مالی و یا رویدادهای مثبت مانند ازدواج، تولد فرزند، تغییر محل سکونت و قبولی در آزمونها می توانند با توجه به شدت آن در افراد و شرایط مختلف ، نیاز به سازگاری را ایجاد کنند.

       نظریه پردازانی از قبیل هولمز وداهه معتقدند که مواجه شدن با تعداد زیادی از موقعیتهای استرس زا در یک زمان کوتاه می تواند برای بهداشت روانی افراد پیامدهای نامساعدی داشته باشد و اگر میزان فشار روانی از سازگاری فرد فراتر رود باعث بروز اختلالات سازگاری خواهد شد.

        در واقع اختلالات سازگاری عبارت است از علایم احساسی یا رفتاری بیش از اندازه، در پاسخ به یک موقعیت استرس زا در زندگی . در این حالت فرد قادر نیست آنطور که انتظار می رود با تغییرات پیش آمده در زندگی سازگاری حاصل کند که این امر به نوبه خود باعث ایجاد اختلال در کارکردهای فرد و زندگی روزانه اش می شود هرچند شیوع این دسته از اختلالات فراوان است اما با به کارگیری راهبردهای زیر می توان از شدت بروز آنها در افراد کاسته و یا حتی به سطح مطلوبی از سازگاری دست یافت.

راهکارههایی برای سازگاری در شرایط جدید:

1-  سعی کنید محیط جدید را از لحاظ فیزیکی کاملاً بشناسید. می توانید همراه با دوستان و یا همکلاسیهای خود به واحدها و قسمت های مختلف دانشگاه و خوابگاه سر بزنید تا در صورت نیاز با آنها آشنایی داشته باشید. همچنین کارت های مختلف تغذیه، کتابخانه و خوابگاه را با سیر مراتب اداری آنها تهیه کنید. چنانچه شما دانشجوی غیر بومی هستید سعی کنید محیط اطراف دانشگاه و خوابگاه را نیز بشناسید تا در صورت لزوم نیازها و احتیاجات خود را برطرف نمایید.

2-  به سلامت جسمانی خود اهمیت دهید. با توجه به حضور شما در دانشگاه و یا خوابگاه برخی از الگوهای زندگی شما مانند رژیم غذایی، خواب و استراحت تغییر خواهد کرد ؛ سعی کنید خود را با این تغییرات جدید وفق دهید. ورزش را فراموش نکنید؛ زیرا انجام ورزش های متفاوت، در حد امکانات موجود باعث کاهش استرس و نگرانی در شما خواهد شد. در صورت تمایل می توانید با واحدهای تربیت بدنی دانشگاه در تماس باشید تا شما را برای دسترسی بهتر به امکانات ورزشی راهنمایی کنند.

3-   با اطرافیان، دوستان و همکلاسیهای خود ارتباط قرار کنید. این کار باعث کاهش احساس تنهایی در شما می شود . سعی کنید دیدگاهها و مسائل طرف مقابل را درک کنید و برای آنها ارزش قایل شوید. همچنین با برقراری ارتباط با دانشجویان سالهای بالاتر می توانیداز تجارب و راهنماییهای آنها در زمینه زندگی دانشجویی، مسائل تحصیلی و ...استفاده کنید.

4-  در برقراری ارتباط  با دیگران سعی کنید به آنها وابسته نشوید، توقعات و انتظارات بیش از اندازه از آنها نداشته باشید و هرگز فکر نکنید دیگران به دلیل هم اتاقی بودن و یا همکلاسی بودن با شما، مسئول رفع نیازهایتان هستند.

5-  سازگاری با تغییرات جدید نیاز به گذر زمان دارد. اطمینان داشته باشید که اگر خودتان بخواهید به تدریج این سازگاری در شما ایجاد خواهد شد. به تغییرات ایجاد شده با دید مثبت بنگرید و آنها را به منزله چالش هایی برای رسیدن به رشد و شکوفایی ببینید.

6-  با خانواده خود مرتب در تماس باشید و آنها را از اوضاع خود مطلع کنید و در صورت لزوم از آنها کمک بخواهید. اگر در خوابگاه دانشجویی سکونت دارید ؛ در صورت تمایل برخی از عکس ها لوازم تزیینی و چیزهایی که برای شما تداعی گر خاطرات شیرین و خوشایندی هستند، به همراه داشته باشید؛ آنها به شما کمک خواهند کرد که در مواقع دلتنگی، احساس بهتری داشته باشید.

7-  وضعیت و شرایط خود را وا رسی کنید مشکلات خود اعم از زندگی در خوابگاه، مواجهه با افراد نا آشنا و برقراری ارتباط با آنها ، حجم دروس زیاد، دوری از خانواده و .... را فهرست و اولویت بندی کنید و سعی کنید به ترتیب اهمیت، جهت رفع آنها اقدام کنید.

8-  در صورت تمایل می توانید با در نظر گرفتن استعداد ها و علایق خود، در کانونها ، انجمن ها و تشکلهای مختلف دانشگاه عضو شوید و قسمتی از اوقات فراغت خود را پر کنید. با عضویت در این گروهها می توانید ضمن گسترش محدوده ارتباطات خود، زمینه رشد وشکوفایی استعدادها و علایق خود را فراهم کنید.

9-  با توجه به بیشتر شدن حجم مطالب درسی و وقت محدود تان ، سعی کنید برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا مشکلی در زمینه تحصیلی ومطالعه دروس نداشته باشید. به باد داشته باشیدکه هدف از تحصیل در دانشگاه صرفاً‌ کسب نمرات عالی نیست ؛  بلکه پرورش حس خلاقیت و پژوهش نیز مدنظر است. دید خودرا وسعیتر کرده و بادید تحلیلی به مسائل بنگرید . آنچه امروز فرا می گیرید ؛ باید در زندگی فردی و آینده شغلی شما  تاثیر مثبت داشته باشد.

10- سعی کنید در کنار این راهکار ها ، ارتباط معنوی خود را با خداوند فراموش نکنید و همواره از او کمک بخواهید.

 

پروردگارا ! به من آرامش ده تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم  تغییر دهم ؛ دلیری ده تا تغییر دهم آنچه را که می توانم تغییر دهم ؛ بنیش ده تا تفاوت این دو را بدانم .

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.