مقالات

پیشگیری از سکته قلبی

پیشگیری از سکته قلبی و...
 
این پیشگیری به دو دسته : اولیه و ثانویه تقسیم می شود :
پیشگیری اولیه :
این پیشگیری عوامل خطر ساز و راه جلوگیری از بروز آن را به شما مددجویان عزیز نشان می دهد عوامل زیر در بروز سکته مغزی و قلبی موثر است:
استفاده از دخانیات 2- بالا بردن کلسترول (چربی خون ) 3- بالا بودن فشار خون 4- بی تحرکی و کمی فعالیت بدنی 5- چاقی و زیاد بودن وزن 6- بیماری قند .
دخانیات : سعی کنید هرگز از سیگار و یا سایر عوامل دخانی مصرف نکرده و یا اگر در حال مصرف هستید آن را ترک نموده و یا در غیر این صورت تعداد و دفعات مصرف آن را کاهش دهید .
فشار خون : سعی کنید همواره فشار خون را کمتر از مقدار 90-140 ( میلی متر جیوه ) نگه دارید اگر فشار خون شما بالا است و با تجویز پزشک دارو مصرف می کنید حتما داروها را به موقع و به مقدار مناسب مصرف کرده و از کم یا زیاد کردن و یا قطع خودسرانه داروها بپرهیزید جهت پیشگیری از بروز فشار خون بالا ورزش کردن - کاهش مصرف نمک و کاهش وزن توصیه می شود.
چربی خون : برای پی بردن به داشتن مقادیر زیاد چربی خون یا (LDL) باید آزمایش خون انجام دهید . لازم است بدانید LDL خون شما باید از 160 میلی گرم در دسی لیتر کمتر باشد . LDL چربی خون بد نام دارد LDH چربی خون است که شما باید سعی کنید مقدار آن از 35 میلی گرم در دسی لیتر خون شما بیشتر باشد هم چنین مقدار تری گلیسرید خون خود را از 200 میلی گرم در دسی لیتر کمتر حفظ کنید!
سن : پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی و سکته ها قلبی و مغزی از سنین نوجوانی و جوانی باید شروع شود شیوه زندگی کردن باید سالم باشد یعنی زندگی با تحرک غذای سالم (کم نمک - کم چرب حاوی سبزیجات و میوه های تازه ) و عدم مصرف مواد دخانی شروع سکته های قلبی ومغزی را در تمام سنین به تعویق می اندازد .
وزن: وزن خوب باید متوسط متناسب با سن - قد و جثه باشد اگر اضافه وزن دارید با رژیم غذایی مناسب وزن خود را متعادل نگه دارید .
 
پیشگیری ثانویه :
این پیشگیری برای زمانی است که فرد دچار عارضه قلبی شده است که شامل موارد زیر است :
استفاده از داروها : باید با تجویز پزشک باشد که شامل آسپرین و وارفارین می باشد .
هرگز این داروها را خود سرانه قطع نکنید !
در خانم هایی که یائسه هستند چون کمبود استروژن از ( هورمونهای زنانه ) باعث افزایش احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی ومغزی   می شود لذا توصیه می شود با مراجعه به پزشک در صورت صلاحدید از هورمونهای استروژن مصنوعی مصرف نمایند .
شما مددجویان عزیز که در محدوده خطر ابتلا به سکته قلبی - مغزی بهتر است علایم هشدار دهنده زیر بشناسید :
- درد فشاردهنده که به قسمت فوقانی شکم / پشت / بازو و گردن و حتی فک امتداد می یابد .
- تهوع - استفراغ - تنگی نفس - عرق زیاد - ضعف شدید - گیجی - طپش قلب - اضطراب
 
اطرافیان بیمار باید ضمن حفظ خونسردی دراولین فرصت بیمار را به نزدیکترین مرکز درمانی ارجاع دهند .
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.