مقالات

خواص گیاهی

خواص گیاهی
 
 
 
 
خواص گیاهان دارویی
کسانی که کمبود ویتامین C دارند گیاه ترشک میتواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن، این گیاه دارای آهن و فسفر کافینیز می باشد. همچنین این گیاه داروی اشتها آور و تصفیه کننده و هضم کننده بسیارخوبی می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی اش برای کسانی که دارای جوشهای موضعی وپوستی هستند بسیار مفید خواهد بود.
 
 
 
گیاه ترشک
این گیاه در مناطق معتدل کشور ما رویش دارد و از قدیم الایام بهعنوان یک سبزی مفید و مؤثر از آن استفاده می شده است. گرچه در رابطه با مسائل غذاییاز آن استفاده های فراوانی می شده ؛ ولی اکنون این استفاده کاهش یافته است و در عوضموارد درمانی این گیاه افزایش پیدا کرده و در همه زمینه ها از آن استفاده می شود وهیچگونه عارضه ای ندارد. در میان عشایر مرسوم است که از دانه های این گیاه استفادهمی کنند.
طریقه استفاده ی آن هم به این ترتیب است که دانه های این گیاهرا می کوبند و بعد از مرطوب کردن در محل درد و مفاصل می گذارند و به عنوان مُسَکناز آن استفاده می کنند. گیاه ترشک منبع ویتامین C است. بنابراین کسانی که کمبودویتامین C دارند این گیاه می تواند برای آنها منبع ویتامین C باشد. علاوه بر آن،این گیاه دارای آهن و فسفر کافی نیز می باشد. همچنین این گیاه داروی اشتها آور وتصفیه کننده و هضم کننده بسیار خوبی می باشد و به خاطر خاصیت تصفیه کنندگی اش برایکسانی که دارای جوشهای موضعی و پوستی هستند بسیار مفید خواهد بود. این دارو به خاطرداشتن اسید اکسولید نباید زیاد و بطور مداوم مورد مصرف قرار گیرد، زیرا برای مثانهو کلیه می تواند مضر باشد. برای استفاده موضعی از این دارو اگر برگ یا دانه ی لهشده، پخته شده یا جوشانده آن روی دملها گذاشته شود به راحتی درمان می گردد.
گیاه مریم گلی
گیاه مریم گلی گیاهی با قدمت بسیار طولانی است و در حدود ۱٠٠٠سال پیش به وجود این گیاه پی برده و از آن استفاده می کرده اند از جمله ابوعلی سینادر کتابهای خود به این گیاه اشاره کرده و خواص آن را برشمرده و تأکید بر مصرف آنکرده است.
این گیاه ضد درد، آرامش بخش و برای کاهش قند خون استفاده میشود. این گیاه در تمام مناطق معتدله رویش دارد. گلهای سفید زیبایی می دهد، بصورتخوشه ای است و جزء گیاهان معطر و خوشبو است که طعم بسیار تلخی دارد.
این گیاه آرام بخش و مقوی اعصاب است. همچنین یک داروی ضد عفونیکننده بسیار قوی است. اگر از جوشانده این گیاه بصورت قرقره استفاده شود، جوشهایداخل دهان و بعضاً آفت دهان را درمان می کند.
همچنین برای زخمهایی که بر اثر واریس به وجود می آید بسیار مؤثراست.
در آنژیم و انواع گلو درد نیز از این گیاه استفاده می شود. ازجوشانده این گیاه برای ضماد و جوشهای بدن استفاده می شود. جوشانده غلیظ این گیاهاگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، رماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفیدو مؤثر است.
گیاه سریش
مورد استفاده این گیاه بیشتر بدلیل چسبنده بودنش است. البته اینگیاه علاوه بر این، کاربرد درمانی هم دارد. از دانه های این گیاه، روغنی گرفته میشود که در بعضی از تصلبهای شریانی مورد استفاده قرار می گیرد. از برگهای این گیاهبه عنوان سبزی خوردنی و از ریشه های این گیاه که به صورت غدد پنجه ای است به عنوانچسب استفاده می شود.
ریشه این گیاه گرم و خشک است و برای یرقان، ناراحتیهای کبدی،خشونت حلق و ناراحتیهای معده از آن استفاده می کنند. ریشه این گیاه را می سوزانند واز سوخته آن در جهت واله آور استفاده می کنند.
از ریشه این گیاه جوشانده غلیظی درست می کنند که برای درمانجوشها بسیار مفید می باشد زیرا خاصیت ضدعفونی کننده دارد.
این گیاه در نواحی کوهستانی و مرتفع می روید و فصل گل دهی آن ازاواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد است.
گیاه گل گاو زبان
این گیاه در حال حاضر هم به صورت صنعتی کشت می شود و هم به صورتخودرو در طبیعت وجود دارد و یکی از گیاهان مفید و مؤثر برای بعضی از بیماریهاست.
مصارف دارویی این گیاه بصورت محلی بدین صورت است که گلهای آبیاین گیاه را خشک کرده و دم کرده ی آن را مورد استفاده قرار می دهند. در سرماخوردگیبه عنوان معرق و افزایش دهنده فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاهخاصیت آرام بخشی نیز دارد.
این گیاه اگر با دو گیاه دیگر مثل سنبله تیو و لیمو امانی دمکرده و خورده شود، برای خانمهای حامله بسیار مفید و تقویت کننده است.
این گیاه در مورد بیماریهای دستگاه تنفسی و حتی در رابطه بابرونشیت، سرفه، زکام و آبریزش بینی می تواند داروی مؤثری باشد.
این گیاه همچنین ادرارآور و معرق است لذا برای کلیه، مثانه وبطور کلی برای مجاری ادراری داروی مفیدی است.
این گیاه باعث کاهش تب می شود و در تمام موارد تب مثل سرخک،مخملک، آبله، کهیر و تبهای دیگر می تواند مفید باشد.
این گیاه در تمام مناطق رویش دارد و دارای چندین گونه است و فصلگل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت ماه تا پایان خرداد ماه است.
گیاه جوشیر (جاشیر)
جوشیر صمغی است که از گیاهی به همین نام گرفته می شود.
این گیاه یکی از داروهایی است که برای بیماریهای کلیوی استفادهمی شود. ادرار آور است و حتی در مواردی بند آمده ها را باز می کند و قطره قطرهادرار کردن که از مشکلات مجاری ادراری است توسط این گیاه قابل درمان است و بطور کلیباز کننده ی مجاری ادرار می باشد.
مقوی سیستم دستگاه عصبی است. برای سرد مجازها، داروی خوبی استکه در رابطه با لقوه و رعشه استفاده می شود.
از سرشاخه های این گیاه به صورت سبزیهای خوراکی استفاده می شود. از کوبیده ی برگ و عصاره آنها برای درمان دندان درد استفاده می شود.
از عصاره ریشه آن استفاده های صنعتی می شود مثل تهیه موادآرایشی یا تهیه مُسکِن.
این گیاه مثل بعضی از گیاهان، گیاهی سمی است بنابراین مقدارمصرف، زمان مصرف و دوره درمانی آن باید توسط پزشک تعیین شود.
این گیاه را همراه مرزن جوش استفاده می کنند زیرا مرزن جوشعوارضی را که این گیاه می تواند بوجود آورد تعدیل کرده یا کاهش می دهد.
این گیاه اصولاً در ارتفاعات رویش دارد و دارای گلهای زرد باساقه های بلند است.
گیاه چای کوهی
این گیاه در مناطق مختلف ایران، دارای اسامی مختلفی است. اینگیاه خواص متعددی دارد. بسیار خوش عطر و بو و لذیذ است و می تواند جایگزین خوبیبرای چای عصرانه یا ظهر باشد.
از خواص دارویی این گیاه، مدرد بودن آن است و همین خاصیت برایشستشوی مجرای ادراری (کلیه و مثانه) می باشد.
این گیاه برای سیستم دستگاه عصبی خاصیت آرام بخش دارد.
این گیاه در ارتفاعات کم و متوسط رویش دارد و در بیشتر مناطقایران دیده می شود و فصل رویش آن اواسط اردیبهشت تااواخر خرداد است.
همچنین این گیاه از داروهایی است که باعث سقط جنین در زنانباردار می شود.
گیاه گل نسترن
این گیاه به خاطر ظرافت و عطرش به صورت اهلی در خانه ها پرورشپیدا می کند.
گل نسترن از دسته گلهایی است که موارد درمانی متعددی دارد. خودگل نسترن در عوارض پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. از روغن دانه این گیاه بهعنوان شاداب کننده پوست و تقویت کننده پیاز مو استفاده می شود. هم گل این گیاه و همدانه آن منبع ویتامین C است.
ثمر این گل بعد از ریختنش به صورت گرد و قرمز رنگ پیدا می شودکه اصولاً کاربرد دارویی دارد و بیشتر به صورت دم کرده از آن استفاده می شود. همچنین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.
گل دهی این گیاه از اواسط اردیبهشت شروع می شود و تا آخر پائیزادامه دارد. نحوه استفاده صحیح از آن بدین گونه است که بعد از چیدن، گلها باید درجای مناسبی خشک شوند تا بو، عطر و خاصیت دارویی آن از بین نرود و اگر قرار است کهبعد از ریختن گلبرگها از دانه این گیاه استفاده شود باید ناخالصی های آن را از بینبرد و بصورت خالص مورد استفاده قرار داد.
گیاه ثعلب
گیاهی با گلهای آبی واژگون است. از پیازاین گیاه بعد از خشک وپودر کردن برای بستنی سازی استفاده می شود زیرا این گیاه دارای مواد نشاسته ای میباشد.
این گیاه در موارد ناراحتیهای تنفسی مثل سرفه های شدید و حتی درموارد سیاه سرفه و آسم و تنگی نفس مورد استفاده قرار می گیرد.
گلهای این گیاه نوش خوبی برای زنبور عسل است و با له کردن وخورد کردن گل آن، ماسک خوبی برای صورت تهیه می شود.
معمولاً محل رویش این گیاه داخل باغها و بیشه هاست و زمان گلدهی آن از اواخر فروردین تا اواخر خرداد است.
این گیاه پیازی دارد که پیاز آن مورد استفاده است.
گیاه نعناع
نعناعی که به عنوان سبزی خوردن مصرف می کنیم با نعناعی که بهصورت خودرو در کوه می روید متفاوت است. البته از نظر شکل ظاهری تقریباً شبیه همهستند و از نظر بو، طعم و مزه تقریباً نزدیک به هم هستند ولی از نظر موارد درمانیآنچه که در کوه می روید غنی تر و مؤثر تر است.
البته خوردن نعناعی که پرورش داده می شود و به عنوان سبزی خوردنمورد استفاده قرار می گیرد با غذای روزانه مخصوصاً غذای ظهر توصیه می شود.
در مواردی که ناراحتیهای معده وجود دارد این نعناع تازه و تمیزنه تنها معده را ناراحت نمی کند بلکه درمان کننده ی ناراحتی معده هم می باشد.
اصولاً اگر ما همراه غذا از سبزیهای تازه به خصوص سبزیهایی کهرویش آنها به صورت خودرو می باشد استفاده کنیم قطعاً نتایج خوبی خواهیم داشت.
نعناع کوهی یا نعناع فِری از نظر کاربرد و خواص از نعناع معمولیکه به صورت کشت استفاده می شود بسیار عالی تر، قوی تر و مؤثرتر است. این دارویگیاهی برای موارد سیستمهای عصبی مثل بیخوابی، کم خوابی و ناراحتیهای شبانه یک دارویموثر است. ضد اضطراب، ضد هیستری و همچنین مقوی معده است و همچنین برطرف کنندهناراحتیهای معده و روده به صورت اعم از گازهای روده و معده و چه ترش کردن و آرغ زدنمی باشد.
همچنین این گیاه داروی خوبی برای سکسکه است و با خوردن یک مقدارخشک این دارو سکسکه می تواند مهار و کنترل شود.
این گیاه در دامنه ها و در ارتفاعات متوسط رویش دارد. بو و عطربسیار نافذی دارد و در کرمهایی که برای پوست ساخته می شود مورد استفاده قرار میگیرد.
این گیاه، گلهای ریز و آبی رنگی دارد و قسمتهای مورد استفادهاین گیاه، گل، برگ و ساقه آن است.
گیاه گل پروانه (گل ارغوانی)
این گل انواع مختلفی دارد و زیستگاه آن در دشت و کمی هم درارتفاعات متوسط و پایین است. بوی عطر خوبی دارد و نوش خوبی برای زنبور عسل است.
کاربرد درمانی آن در موارد ناراحتیهای تنفسی به خصوص سرفه وبرونشیت و آسم و حتی از نوع ناراحتیهای تنگی نفس می باشد و بازدهی آن بسیار عالیاست.
در خارج از دم کرده و جوشانده ی این گیاه برای شستشو استفاده میشود.
این گیاه می تواند جراحات و زخمهای سطحی را درمان کند و به خاطرماده خوشبو و نعناع مانندی که مُنتل هست و در آن وجود دارد در موارد سوختگی از اینگیاه استفاده می شود.
نوع دیگر گل ارغوانی از نظر درمانی همان خواص را دارد ولی ازنظر ظاهر متفاوت است. این گل ضمن اینکه گلهای قرمز و ارغوانی رنگی دارد درون آنگلهای آبی رنگی هم مشاهده می شود که این گلهای آبی رنگ از داخل گلهای قرمز رنگبیرون می آید.
 
 
 
 
 
 
برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.